Varför vill hästen inte äta?

E

Eeiram

Hej!

När jag gav min häst kvällsfodret idag (hon får både kraftfoder och hö sista måltiden på dygnet) så ville hon inte alls ha kraftfodret utan gick direkt på höet istället, MYCKET ovanligt för att vara henne.

Jag ahr nyligen bytt foderstat till:
8 kg hö
1,5 kg KRAFFT Lusern Pellets
1 kg KRAFFT Rehab
0,1 kg KRAFFT Protein
0,3 kg vetekli
50 KRAFFT Miner Blå

Förut har hon ätit betfor, havre, vetekli, KRAFFT Miner blå samt KRAFFT Protein. Kan det bero på att jag precis har bytt och slutat med betforn och havren?

Hästen är ett 17-årigt varmblodssto. Mycket matglad i övrigt men detta tyckte hon inte om. Skulle dock tro att hon äter upp kraftfodret senare på kvällen (natten) för under veckan som gått har det varit tomt i krubban (jag började nämligen bytet av kraftfodret i måndags). Varför äter hästen inte, vad kan det bero på? Antagligen är det inte lika gott? Kanske bör tillägga att jag blötlägger maten.

Mvh Marie
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Troligen är det för att du bytt foder,men hon vänjer sig nog,du kan ju lägga i lite äppelbitar eller morotsbitar,så kanske det fungerar.
mvhR
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Pröva att blanda i LITE betfor (bara 1-2 dl), då känner hon kanske igen smaken sedan innan och börjar äta.

Fick hon blötlagd mat förut också? Annars är det kanske det hon inte tycker om. Pröva då att ge henne en del av maten torr, typ Rehaben eller Protein som går lika bra att ge torr som blöt.
Kanske går bättre hem?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Men hur lång tid har du tagit för att vänja till det nya fodret och kommit upp i den mängden??

Hur mkt av varje får hon på kvällen då?

Vissa hästar gillar inte lucernpellets. Hacket brukar vara godare då- samma näringsvärden..
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Nina83 skrev:
Vissa hästar gillar inte lucernpellets. Hacket brukar vara godare då- samma näringsvärden..
Faktum är att hästen inte ville ha hackat strå, det sållade hon bort totalt.

När jag kom till stallet i morse så var det soprent i krubban så hon har käkat upp det, men valde höet i första hand igår kväll. Ändå hade jag blandat i morotsbitar. Är det vanligt att hästar måste vänja sig vid den nya smaken och att det kanske inte smakar lika gott som det de tidigare är vana att få?

Jag fick den nya foderstaten i måndags och har minskat lite av det gamsla fodret samtidigt som jag har ökat på det nya fodret för var dag. Nu har jag slutat helt med den lilla mängd havre och betfor som hon tidigare fått. Hon får dock inte full mängd än, för visst skall man väl låta hästen vänja sig sakta? 1-2 veckor har jag fått som rekommentation?!

Jag ger min häst samma mängd kraftfoder morgon som kväll, och i morse åt hon upp allt på en gång (alltså likadan kraftfodermåltid som hon fått igår då hon valde höet först).

Hästen har tidigare endast fått betfor blötlagd, då har hon ätit havre, vetekli, KRAFFT Protein och KRAFFT Miner blå som varit blandat i betforen men hon har inte käkat helt blötlagd mat förut.

Det kan alltså vara bara en vanesak? Eftersom hon käkat upp maten vid senare tillfälle (syftar på igår) och åt i morse utan problem så kanske det är just en vanesak?

Har hört att man inte skall ge all mat blötlagd med tanke på att hästarna ej får tugga och använda tänderna (+ pga salivproduktionen), borde jag alltså inte blötlägga allt?

Mvh Marie
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Jo mycket riktigt ska tillvänjningen ta ett tag, jag fick bara intrycket av att du kommit upp i denna givan sen i måndags, det var därför jag frågade.

Ok, men fortsätt med lucernpelletsen då- dessa bör dock blötas innan fodringen för att de sväller så. Men det övriga fodret ser jag ingen anledning till att blöta, om din häst inte har prolem med foderstrupsförstoppningar eller har dåliga tänder.

Många hästar strejkar lite i början av nya fodertillvänjningar. Det tar väl sin tid att komma in i det "nya" kanske. :smirk: Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

MVH Nina
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Hej igen!

Ok, men då kanske det ordnar sig. Får hoppas på det.

Men jag skall alltså inte blöta all mat? Har aldrig haft några problem med foderstrupsförstoppningar eller dåliga tänder (tänderna kollas regelbundet), men jag blev fundersam då jag lade ut en tråd och frågade om just blötläggning. Majoriteten tyckte det var säkrast och bäst att blötlägga. Finns det nackdelar med blötläggning?

Mvh Marie
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Jag blöter all min hsäts mat: Han får Krafft protein och Kraffts lucernpellets. av två anledningar, han är glupsk och jag vågar inte chansa på att proteinet inte sväller (han får dock mer än din) och sen av praktiska skäl, vi hjälps åt med fodringarna i mitt stall och då är det lättast med allt i en bytta, och eftersom lucernen blöts blir allt blött.

Får hästen hö före kraftfodret kommer salivproduktionen igång ändå och tillräckligt med hö ger också tillräcklig tuggning. Om det är så att hon äter upp kraftfodret senare, men väljer att ta höet först, är det ju egentligen bara bra. Salivproduktionen hinner komma igång och kraftfodret kommer inte ner i tom mage. Men som sagt, förutsatt att hon äter upp det senare, annars faller ju hela foderstaten.
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

"jag vågar inte chansa på att proteinet inte sväller "
Va? Vadå proteinet inte sväller? Det är ju själva fodret som sväller och ändrar form och konsistens. Man blötlägger inte för proteinets skull. :confused:

Astriden: Nej varför blötlägga? Det är dessutom bökigare, och du ska inte lämna blötlagt foder länge pga bakterietillväxten.. (förutom betfor då)
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Jag tror hon menar att fodermedlet Krafft Protein är pelleterat...
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

Har du bytt sort så kanske hästen tycker det är konstigt ?
Eller kanske det luktade konstigt eller något, jag vet inte =) :d
 
Sv: Varför vill hästen inte äta?

KP Kan ju smaka lite underligt, det luktar iaf grönkål :eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 773
Senast: svea
·
Foder & Strö Hejsan, jag har en 6 årig storhäst efter Chacco Blue som tränas "hårt" inför kommande tävlingssäsong, hon äter just nu Mitavite Cool...
Svar
4
· Visningar
1 636
Senast: allahemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp