Varför tycks det bli...

cactuspower

Trådstartare
allt vanligare och utfodra med mer och mer kraftfoder än hö? det är åtminstone min erfarenhet, att det tyvärr går åt fel håll. Själv tycker jag defintivt att grovfodret är basen och att det inte är nödvändigt att ge något kraftfoder om inte hästen är i behov av det.

Jag menar, jag håller ju på och ger ridskolehästarna deras kvällsmat, rätt ofta när det är lektioner på vardagskvällarna tisdagar, onsdagar och torsdagar. De stora hästarna som är uppåt 1,60 i mkh (vet att man inte ska utfodra efter mkh men det är alltså normalstora hästar mellan 1,50 o 1,60) som alla får 6 kg hö om dagen. Själv tycker jag att det är lite!? Visserligen är de lite runda, men så här efter sommarbetet speciellt, är det ju inte alls konstigt. Hästarna får även havre, korn, betfor och mineraler.



I andra stallet där jag håller till är det lika dant. Tävlingshästar, stor hästar då, får liksom runt 6-7 kg HÖSILAGE om dagen, men två-tre nästan helt fulla krubbor med flera kg korn, havre, grund, betfor, e-vitamin etc. om dagen!

Även andra privata hästar där får alldeles för mkt. Det finns en häst som bara står i det stallet och även en ponny som bara står, stor hästen får liksom skulle ja tippa på 1 l torr betfor om dagen, runt 2-3 l havre/korn och typ 7 kg hösilage. Han är dessutom över 180 i mkh, och nu är han riktigt odrälig och ha och göra med när man leder honom ut (och framför allt då man tar) in honom från hagen. Jag menar det är ju inte så speciellt kul och bli påsprungen av en över 180 häst :crazy:. Sen har han liksom inga muskler, och är kantig och dan, men det är ju inte så spec. konstigt heller...



Märker ni också att det går en "trend" åt det hållet? Här i de stallen jag är, inte alla, men de flesta märks det ganska tydligt faktiskt, inte bland alla, men bland en hel del hästägare. Tyvärr...
 
Sv: Varför tycks det bli...

Ja, jag ser ofta hästar som jag tycker går på tok för lite grovfoder.
Jag tror dock att denna "trend" beror på att höprisena är så höga iaf kring stockholm...

Tex i det stall där min häst står betalar vi 2,60kr/kg för höet medans havren kostar 1,50-2kr/kg beroende på var man köper den.
 
Sv: Varför tycks det bli...

Tror ocksa att det kan bero pa foderbolagens effektiva marknadsforing. Det ar liksom inte lika ballt att ge hasten bara trakigt ho nar man kan ge allskons mix av musli, lucern och diverse mineraltillskott (ofta utan att ha den blekaste aning om hur mycket och varfor)....
 
Sv: Varför tycks det bli...

håller med om att trenden tyvärr är som den är..hästarna får för lite hö och förmycke krafft mm därav fler hästar med magproblem som då ska dom behandlas med dittan och dattan ..höt kan ju vara dyrt men tittar man på priserna på alla dessa preparat och kraftfoder mm så är nog höt billigare...tex en 30 kg säck breed räcker inte så länge ...
 
Sv: Varför tycks det bli...

Det beror ju på hur mycket man ger. Breed, eller Pluss Grön som det heter nuförtiden, ger man sällan mer än ett kg av, medan Grooven kan utfodras med allt mellan 1-3 kg eller mer.

Jag är själv väldigt förtjust i Pluss Grön eftersom man behöver ge så lite och ändå får så mycket. I vissa fall kan det vara befogat att byta Groov mot Pluss Grön och på det viset kunna ge mer strå.

mvh Jessica
 
Sv: Varför tycks det bli...

Okunskap & ekonomi tror jag. Många lurar sig att det är billigare med mer kraftfoder (vilket inte är sant då samma människor tenderar att investera sanslösa summor i konstiga müsliblandningar, gärna utan innehållsförteckning).

Jag kommer dagligen i kontakt med ett stort halvblod, väger inte UNDER 650 kg. Han får 6 kg hösilage. I o f s med hög ts, men inte på långa vägar den stråmängd han behöver. Istället fodras det till med gigantiska mängder kraftfoder, vilket har till resultat att han förmodligen har magkatarr (om inte -sår). Kastar sig över fodret, vräker ut över golvet, hysterisk vid fodringar, blöter hö etc.

Den perioden han gick ute på gräs hela dagarna och själv reglerade sitt grovfoder var han alltid lugn och sansad vid fodringarna inne.

Själv har jag blivit kallad djurplågare för att jag fodrat m e m uteslutande med superhö. Trots att hästen är hur fin som helst i hull och temperament anses jag galen som inte vräker på kraftfoder (står på ett halvkilo havre om dagen och lite betfor). Hennes behov är mer än tillfredställt, både vad gäller näring och stråfodermängd.

Men man ser vad man väljer att se, och många vill inte veta jobbiga sanningar...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tycks det bli...

Jag känner igen detta.En del av mina kamrater ger sina hästar alldeles för mycket kraftfoder.En gång räknade jag ut en hur mycket en häst skulle väga enligt det foder den fick.ca 800 kg.Hästen var ett halvblodsto på 1 ½ år.Men denna ägare tror jag trodde att med så mycket kraftfoder så blir hon en prinsessa.Men ack det blev hon inte.På 3 årstestet kom hon sist.Sedan har jag märkt att dessa hästar som äter så mycket kraftfoder inte klarar av att tillgodogöra sig på sommaren när dom kommer ut på bete.Dom klarar inte av att tugga så mycket.Så dom faller ur.Och då stödfodras det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp