Varför så olika behov av medryttare i olika län?

kossankaj

Trådstartare
Jätteknepig fråga kanske:)

Men jag kommer från ett län där det finns så mycket medryttarhästar så man kan välja och vraka:)
Väldigt stort behov av medryttare där, hade inne annons några gånger när jag sökte medryttarhäst och svaren välde in, dessutom var de flesta gratis.
Hade två superfina medryttarhästar när jag bodde där, även egen, men då var det svårt att hitta medryttare då det verkade finnas fler hästar än medryttare:O)

NU bor jag i ett annat län, Kronoberg, som jag hört ska vara väldigt hästtätt, och hästar ser jag överallt i hagarna omkring mig.

Har provat att annonsera och se om någon behöver medryttare, men noll svar!!
Har även kollar av annonser regelbundet och det är väldigt få medryttarannonser..

Hur kan det skilja så mycket, vad tror ni?

Jag söker samma typ av häst, rida i skogen och pyssla med.
Inget träningsintresse.
Och det verkar ju finnas minst lika stort antal hästar här.

Varför skiljer det sig så mycket?
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Det har nog att göra med hur många medryttare det finns i förhållande till antalet hästar :) Även om det finns många hästar där du bor nu kanske det finns ännu fler som vill vara medryttare?

Sedan tror jag även att det skiljer sig beroende på hur man använder sina hästar. På landet där många har sina hästar hemma är det vanligt att man har fler hästar än man behöver själv och då kan man gärna låta någon annan rida. Jag tex har tre - den ena är min träningskompis, den andra skaffades i första hand för sällskaps skull och den tredje var min gamla häst som jag råkade köpa tillbaka. Alla tre är ridbara men det är bara den ena jag rider varje dag och då har jag gärna medryttare på de andra så de får komma ut lite mer. Hade jag själv stått inackorderad hade jag mest troligt bara haft en häst.

Likaså i områden där det är billigare att ha häst även om man är inackorderad är det nog vanligare att man har häst även om man inte kan rida alla dagar själv = utrymme för medryttare. Men i områden där det är dyrare så har nog folk inte råd att ha fler hästar än de behöver själva, eller iaf motiverar det inte kostnaden om man bara utnyttjar sin häst ett par dagar i veckan. Då blir det nog också automatiskt vanligare att man har mer specifika krav på medryttaren och i större utsträckning vill ha betalt.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Tillägger lite om varför så få svarar på annons idag möjligen..Hästägare vill gärna numer i större utsträckning gå på rekommendation före annonssidor för att öka chansen att man får tag i en vettig person.

Jag känner bara till ett fåtal fall idag där man skaffat medis via annons, alla andra blir medryttare via kontakter.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Tillägger lite om varför så få svarar på annons idag möjligen..Hästägare vill gärna numer i större utsträckning gå på rekommendation före annonssidor för att öka chansen att man får tag i en vettig person.

Jag känner bara till ett fåtal fall idag där man skaffat medis via annons, alla andra blir medryttare via kontakter.

Jo, fast det har jag inte upplevt så.
Var bara några månader sen jag flyttade så är i nutid både länen=)
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Tror att det är en slump. I Kronobergs län borde det krylla av hästar som behöver ridas.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Häromkring finns det massor av folk som kan tänkas behöva medryttare men 90% av dem införskaffas via kontakter. Det är ytterst få som annonserar.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Jag har 2 medryttare till min häst och båda har tillkommit genom att en vän frågat om jag inte vill ha en medryttare då hon trott att tjejerna skulle passa ihop med mig och min häst.

Så jag har inte ens sökt medryttare, dem har liksom tillkommit ändå.
Om jag skulle söka medryttare så skulle jag först och främst gå genom kontakter.
Tror inte jag kommer att annonsera. Har annonserat någon gång förr och det hörde mest av sig en massa oseriösa knäppgökar.

Å de gånger jag själv sökt medryttarhäst så har ägarna varit knäppgökar när jag annonserat om det så kontakter verkar vara grejen.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Här i Sthlm finns det gott om medryttare. Det är dyrt att ha egen häst så fler väljer att rida andras än att skaffa egna. Och folk här satsar nog också mycket på sitt jobb och utbildning så man har inte tiden för egen häst. Ute på landet är det lättare att ha egen häst och billigare, så fler har det och behöver därför ingen medryttarhäst. Så tror jag att det är.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Jag bor "på landet". Billigt att ha häst här men inte så stort hästintresse. Mer för bandy.. Haha! Iaf skit svårt att hitta någon seriös medryttare OCH hästar.
Jag har en egen häst och vill gärna ha lite hjälp en kanske två gånger i veckan men INGEN nappar :)
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Mmm...
På "landet" vet de flesta om hur mycket arbete det ligger bakom att ha ett djur. Många vet även om att även "ridning" är ett jobb på många ställen. Ett jobb man skall ha betalt för. Att gratis ställa upp och jobba med att fodra, mocka för att rida en häst... ...och kanske på en del ställen även få betala för det... ...är inte lika "självklart" på landet som det är i storstan...
Och har man möjlighet och intresse så skaffar man sig ofta en egen häst istället för att bli medryttare och vad det innebär.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Mmm...
På "landet" vet de flesta om hur mycket arbete det ligger bakom att ha ett djur. Många vet även om att även "ridning" är ett jobb på många ställen. Ett jobb man skall ha betalt för. Att gratis ställa upp och jobba med att fodra, mocka för att rida en häst... ...och kanske på en del ställen även få betala för det... ...är inte lika "självklart" på landet som det är i storstan...
Och har man möjlighet och intresse så skaffar man sig ofta en egen häst istället för att bli medryttare och vad det innebär.

Så du menar att man för att man bor i stan inte inser att det finns folk som försörjer sig på att rida medan folk på landet har den kunskapen? :banghead::rofl:

Annars är det den eviga frågan om man ska betala för någons intresse eller inte men det borde vara självklart att söka hästjobb om man vill ha betalt och inte en lånehäst från någon privatperson. Upplysningsvis så finns de flesta medryttarannonserna inte under lediga jobb oavsett om man äger hästen eller vill låna så de flesta har nog till skillnad från dig insett att det är en hobby, inte ett jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

De flesta som har en hobby står för kostnadern själva liksom den tid man behöver lägga ner på hobbyn. Men när det gäller hästar är det ju lite annorlunda. Medryttaravtal kan se olika ut men det är väl inget nytt att de flesta söker medryttare för att man inte har tid och/eller ekonomin för hobbyn själv. Och kan man då finna någon som är villig att betala för att mocka, fodra och rida hästen när man inte själv kan så är det ju guld värt...

Bor man på landet så har man ofa en bättre möjlighet att bedriva sin hobby till en rimlig kostnad och behöver då inte en medryttare för att få ekonomin att gå ihop. Exemplen på vilka problem som kan uppstå då man inte har ekonomin och förutsättningarna att ha en egen häst utan behöver medryttare till hjälp finns det rätt mycket av här på Buke...
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

De flesta som har en hobby står för kostnadern själva liksom den tid man behöver lägga ner på hobbyn. Men när det gäller hästar är det ju lite annorlunda. Medryttaravtal kan se olika ut men det är väl inget nytt att de flesta som söker medryttarhäst har varken tid eller ekonomi att ha egen häst och kan man då finna någon som är villig att betala för att hålla en med häst så man endast behöver mocka, fodra och rida hästen när man själv kan och vill så är det ju guld värt...ibland behöver man inte betala en krona för sin hobby hästägaren sponsrar.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

De flesta som har en hobby står för kostnadern själva liksom den tid man behöver lägga ner på hobbyn. Men när det gäller hästar är det ju lite annorlunda. Medryttaravtal kan se olika ut men det är väl inget nytt att de flesta söker medryttare för att man inte har tid och/eller ekonomin för hobbyn själv. Och kan man då finna någon som är villig att betala för att mocka, fodra och rida hästen när man inte själv kan så är det ju guld värt...

Bor man på landet så har man ofa en bättre möjlighet att bedriva sin hobby till en rimlig kostnad och behöver då inte en medryttare för att få ekonomin att gå ihop. Exemplen på vilka problem som kan uppstå då man inte har ekonomin och förutsättningarna att ha en egen häst utan behöver medryttare till hjälp finns det rätt mycket av här på Buke...

Hm så om man har betalande medryttare har man problem med både ekonomi och inte tid att sköta sin häst?

Jag har inga ekonomiska problem, hästen står (snart) på ett ställe med fullservice så hästen sköts så jag behöver bara åka ut när jag vill och ändå har jag 2 betalande medryttare och dessutom bor hästen ute på landet...

Vill andra rida min fina häst så får dem betala sin del av kakan också.
I mina ögon är det självklart att man bör betala för sig när man får utöva sin hobby.
 
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Tydligen är det bara självklart att hästägaren ska få betala. Enligt vissa så utnyttjar man de stackars medryttarna, även de som rider gratis, och att man egentligen borde betala vit lön för att de stackarna inte ska bli utnyttjade. Medryttare blir man ju inte för man önskar hästar som hobby utan endast för att hjälpa till.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så olika behov av medryttare i olika län?

Bor man på landet så har man ofa en bättre möjlighet att bedriva sin hobby till en rimlig kostnad och behöver då inte en medryttare för att få ekonomin att gå ihop.

Jag har aldrig tagit betalt av medryttare pga att jag inte har haft råd att ha häst. Däremot är min erfarenhet att en betalande medryttare är mycket mer seriös än en som "rider gratis". Nu säger jag INTE att det gäller alla, utan det är så det har varit för mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 445
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 422
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan hej! Jag och en kompis har bestämt att skaffa en häst på foder. Vi är 14 och 15 år och har ridit i va 9 år, rider LB dressyr och 90...
2
Svar
38
· Visningar
3 407
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp