Varför går han aldrig upp i vikt??

caradan

Trådstartare
Har en vbl val på 9år, ca 155cm i mkh, väger runt 400kg (smal och smäcker)
Han får just nu fritillgång på hö dygnet runt (äter ca 14kg/dygn) Med värdena: (g/kg foder)
7,3 MJ
40 SMBRP
3,4 ca
1,3 mj och p

Han äter även

450g betfor (torr)
150g krafft protein
225g foderjäst
1kg lusern hack
3 dos mått fosfor balans.

Detta ger:

120,825 Mj
793,2 Smrp

och en kvot på:

6,56.

Jag tycker att han får väldigt mycket men ändå så lägger han inte på sig, varför????

Han rids/motioneras ca 5 dagar/vecka ca 1 timma per gång, lätt motion...

Hjälp mig någon som vet!
 
Det kan inte vara så att hästen har ont någonstans så att den lägger mycket energi på att ha ont istället för på att bli fet?
 
Har du analyserat höet själv eller köpt med analys? Om du inte själv har tagit analysen kanske det är läge att göra en ny?

Hur säker är du på att han äter 14 kg hö om dygnet? Kan det vara mindre?
 
När jag köpte mitt varmblod var han i prinsip döende (undernärd trots att han fick otroliga mängder foder)...
Innan jag köpte honom så hadde han stått i träning hos någon som hadde gett honom MASSOR av bla havre och av dålig kvalitet så han hadde fått feljäsning i tarmen pga detta och tillslut så hadde det blivit "frät skador" i tarmen.
Detta gjorde att ytorna i tarmen (som tar upp näringen) var skadade och detta medförde då att han inte kunde ta upp fodret normalt och han produserade inte normala mängder vitaminer själv. När han skrittades 5 dagar/vecka ca 1 tim/pass gick han på en foderstat som en hårt tränande häst.
Det var i och med honom jag lärde mig om foder.
Då fick jag också lära mig att om du tar i för mycket blir det en omvänd effekt, hästen går ner eller stannar i vikt i stället för att gå upp. Jag kommer inte ihåg varför men denna info fick jag iaf av SLU för det var dom jag vände mig till för att lära mig.

Jag räkande bara lite snabbt på din foderstat, men jag kom inte fram till nått som jag tyckte lät riktigt bra och vettigt.

Men lite tankar som jag får är...
Är det någon speciell anledning till att du valt krafft protein och betfor som kraftfoder?
Kanske typ korn och havre skulle kunna funka bra till ditt hö. Hästen äter ca 14kg/dag och då har ju foderstaten en bra grund med grovfoder.Ditt hö ligger inom riktvärdena för "bra" svenskt hö så där finns det som inget att klaga på. Jag personligen tycker inte om att fodra med lusern, men det är ju bra om man absolut vill/måste hålla kraftfodergivan så liten som möjligt.

Om du inte får nå vettiga förslag från någon annan så kan jag försöka att räkna ihop nått bra som skulle kunna funka till din häst. Kontakta mig om det är så att du vill ha hjälp.
 
dax att ta träckprov, kolla upp tänderna, ev ta blodprov eller liknande för att kolla så allt står rätt till!

Hur länge har han gått på foderstaten han har nu! Har han alltid fått lika mycket Mj?

Min käkade lite över 140 ett tag och det tog några månader innan hon tog sig, då promenad red jag! Nu har jag minskat lite på Mj mängden till 136 och kvoten ligger på 6,2!

Min är kollad i munnen, avmaskad och gått på i princip parasitfria beten 2 år i rad. Har bara gått kossor där innan flera år tidigare och betena hade blivit eldade innan hästarna ställdes där!
Så hon är i alla fall en sådan som behöver mycket käk :smirk:

När hon va yngre och travtränades käkad hon 6 kg krafft groov och hö och va då slimmad :)
 
Jag har väldigt svårt att tro det för han är väldigt mjuk och fin att rida/tömköra/longera.
Han reagerar inte på att han ska ha ont någonstans...iofs så har jag inte haft i väg honom på koll heller men sunt förnuft säger att han mår bra. (busar och leker i hagen mm)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 231
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag ksa idag hämta hö...ett bra hö som luktar gott och är fräscht. (inte som det gamla jag hade som luktade unket och var dammigt) Men...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: caradan
·
Foder & Strö Jag behöver några råd om hur jag ska göra med mitt dumma hösilage... Det har ganska dåligt med både protein och fosfor. Jag har försökt...
Svar
12
· Visningar
2 130
Senast: nira
·
Foder & Strö Har en vbl valack på 9år, ca 155cm i mkh och väger ca 400kg, väldigt smäcker. Märkte idag att revbenen börjat sticka fram och att han...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp