Varför betala för att vara medryttare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

hagman05

Trådstartare
Hej!

Jag undrar varför människor som söker medryttare till sina hästar vill ha sjuka summor eller summor över huvudtaget för att andra kommer och hjälper dom med deras häst när dom inte har tid?

Jag har varit med om detta x-antal gånger över att folk vill ha summor för att man ska hjälpa dom. I för sig har jag hjälpt till mycket med hästar som har haft ägare som inte är så kunniga och det hela har resulterat i att jag har utbildat/ ridit till dom och fått betala för att göra det.


Kan man "göra" något åt detta? För jag känner att jag betalar en massa pengar till folk för att fixa till deras häst. Det kanske är så att jag subblar över "fel" hästar?

(Jag har ridit unghäst/utbildat unghäst i ca 7 år och ridit sedan jag var 5 år. Har aldrig haft egen häst)
 
Sv: Varför betala för att vara medryttare?

Ämnet är väl rejält uttjatat, kan jag tycka. Det vimlar av såna här trådar bara du söker lite.

Jag har en åsikt, sen finns det fler åsikter. Personligen har jag inte behovet av någon som rider/sköter mina hästar men kan visst ställa upp om det är någon som inte kan ha häst själv. JAG tar inte betalt...men det är jag det. Om någon annan vill ta betalt och får det så är det helt ok. Du har ju själv betalat, som jag förstod ditt inlägg. Vill du rida och få möjlighet till det genom att betala som medryttare är det ju en väg...annars får du väl låta bli och köpa en egen häst.
 
Sv: Varför betala för att vara medryttare?

Nej, man kan inte göra något åt det. Ingen tvingar dig att betala.
Det handlar om tillgång och efterfrågan.
Finns massa trådar om detta, sök och du får svar.
Själv tycker jag inte det finns något att diskutera, det är helt upp till var och en att bestämma.
 
Sv: Varför betala för att vara medryttare?

Används sökfunktionen så hittar du miljoner trådar om detta...

Har jag en medryttare för att JAG behöver avlastning, för att JAG inte kan utbilda hästen själv och för att JAG behöver hjälp är det en sak. Men om någon kommer och vill bli medryttare för att dem vill rida och för deras egen skull får de vackert hosta upp med några hundra per månad. Precis som att jag inte skulle låna ut min bil gratis. Det är inte gratis att ha häst och jag tänker inte finansiera någon annans hobby så de kan rida gratis.

Du kan inte tvinga någon att låta dig rida gratis. Om ägaren vill ha betalt och du inte vill betala får du hitta en ny häst att rida, så är det bara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 008
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 771
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp