Vårfint i stallet!

Sv: Vårfint i stallet!

Jag gillar bildbomber, blir så himla inspirerad av dem! :)

Återigen, kul att tråden blev så aktiv. Jag har redan tecknat klart hästskon till min hästs namnskylt, men väntar med att visa upp den tills den är inramad och sitter på plats!

Kul att du är med! :) Som du vet så vill jag ju både se bilder på stallet, Panzarn och Dozan. Särskilt Dozan, hon är ju faktiskt min häst i några dagar till eller så... ;)

Jag hänger också på här!

Vi flyttade in i vintras så det är mycket pyssel att göra under sommaren. Många planer finns, men vi får väl se hur mycket som faktiskt blir gjort...

- trästaket runt ridbanan istället för de gamla plastbanden
- panel på utsidan av boxarna
- namnskyltar till boxarna
- bättre belysning i spolspiltan
- städa upp i "förrådsutrymmet"
- måla och piffa upp i sadelkammaren, förvaringsutrymmen etc.
- in med bord och stolar för ett paus-ställe med kaffekoppen i stallet

jag får återkomma med bilder.

Så, här kommer lite bilder.

Jag kom dessutom på lite fler saker som vi har planerat men som jag inte har skrivit ner på min lista..

- snygga till innerväggar
- "svartlacka" alla galler
- fixa nytt lock till golvbrunnen i spolspiltan
- nya plankor i ena hagen

30721567.jpg

30721574.jpg

30721593.jpg

30721606.jpg

30721570.jpg

Bonusbild på ridbanan... jag försökte skotta ffram en användbar volt runt jul men gav upp...
30722342.jpg

*kl*

Kul tråd:)

Jag har alltid 1000 olika idéer om hur jag skulle vilja ha det i stallet, och allra helst skulle jag vilja smälla upp ett helt nytt stall i ranch-stil med tillhörande ridhus, roundpen och saloon:D

Men tills dess blir det väl 'det gamla vanliga', d.v.s. måla om, städa, rensa, reparera. Under våren ska jag försöka få ordning på sommarhagen, byta ut stolp, tråd och röja lite sly. Jag ska även bygga mig en ranchtrail-bana och försöka få till något som kan liknas vid en ridbana. Måla färdigt och fixa till förrådet som fungerar som sadelkammare sommartid. Fixa en ordentlig uppbindningsplats med bra underlag och möjlighet att spoloa av hästarna med varmvatten. Fräscha till bommar och hinderstöd med lite ny färg.

Sedan har jag ju 'bara' ett hus att bygga färdigt, en trädgård att anlägga och ett garage att bygga, så blir det lite tid över kommer jag fräscha upp stallet med lite ny färg också... Och visst ja, har även planer på att konstruera ett flyttbart vindskydd/kryp-in åt pållarna som går att flytta mellan sommar och vinter-hagar.

När 17 ska man ha tid att rida?:eek::rofl:

Jag undrar detsamma ! Det är helt galet när man är igång och målar och fixar och man ska "bara.." och helt plötsligt är det bäcksvart och man rusar runt och grejar med hästarna i full hundranittio :p

Boxskylten till min häst är nästan klar! Eftersom jag inte ville ha glas i ramen satte jag bilden i en plastficka, men det blev inget vidare, så jag ska laminera. Den är dåligt centrerad på bilden, måste upp mer.... Ja ja, jag kunde ändå inte hålla mig från att visa er redan nu! :)

Nu ska jag bara göra en vardera till stallets andra två hästar. Den ena är ledarstoet, Quarter, amerikansk import. Hon ska få en sheriffstjärna, en kaktus och kanske nåt mer på sin bild, och så blommor såklart. Den andra är en valack, och avkomma till ledarstoet. Han anser sig vara väldigt cool (sent kastrerad) och tuff, och heter Ricochet. Jag tänkte att han ska få saloondörrar i hästskon, en cowboyhatt och indianfjädrar... Typ :)

25089_385089930964_621385964_4542064_7164631_n.jpg

Va stort och fint stall, jättefint verkligen :) När får jag flytta in? ;)

vad fint o öppet stall! :) färgerna kanske var lite enformiga o lite kalt på sina ställen, men får du ordning på det så kommer det bli kanonfint!

*kl*

Vilken härlig tråd! Roligt att se bilder på era stall o hur ni tänker göra. :)

Det jag ska fixa:
- namnskylt
- organisera pållens grejjer, var de ska vara osv
- organisera mina grejjer
- putsa upp allt o göra fint!

Eftersom stallet pållen står i inte är mitt så kan jag inte fixa hursomhelst, men förmodligen blir det en rejäl städning i sadelkammaren.

Ja jag gillar inte heller färgerna, men det kommer nog bli himla bra när vi får upp panelen på boxdörrarna. Förhoppningsvis blir det annan färg på väggarna under sommaren också. Planerna är många men man ska ju både hinna och orka också.

I övrigt måste jag erkänna att jag älskar vårt stall. Hästarna trivs kanonbra i sina stora boxar, det är himla skönt att ha en stor och vettig spolspilta (även om vi inte har varmvatten i stallet än) och dessutom ha mycket plats i övrigt också. Inget krångel för att få plats med grejjerna och röja stallgången här inte ;)

voltigehoppare: hehe ja hade vi haft fler än två boxar så hade det säkert gått att ordna :P

Jag tycker att du har ett jättefint stall! :) Stort, öppet, luftigt och stora boxar.

Färgen på väggarna är fin. Varm och ombonad. Och inte minst praktisk, en färg där smuts inte syns så väl. Ser ut att vara ett material som står emot lite "hästhantering". Tänk på att om du målar så kommer varje hovkontakt med väggen synas direkt! :)

Vi kanske kan byta stall? :rofl:

Norrland

:O!? 2 boxar i det stora stallet? jag som har 3 boxar i ett stall på 12*7m med 3*4m boxar och en sadelkammare/ foderkammare på 2*3m och spol spilta i gången. ^_^ kompakt living :) hade fått fnatt om jag hade mer plats att städa och hålla ordning på.

min pollas förra ägare hade sånna väggar i boxarna, pollan gjorde fina hov avtryck över hela väggen och gnagde så mycket att de fick byta ut hela vägg skivan några gånger^^. och ytter väggen i boxen flyttade hon ca 2dm då hon sparkade så mycket. men snälla hästar håller de nog för^^ min polla har nu sparkat ner en stor del av putsen i vårt stall också. härlig häst

Nu hänger samtliga boxskyltar upp! Jag måste erkänna att jag är rätt nöjd :)

Närbild på min pälsklings motiv. Hon fick en fyrklöver och en nyckelpiga som tursymboler, men också för att det kändes passande för en Nordsvensk. Diamanten är för att hon är min skatt :love:

25089_386224320964_621385964_4568926_6010711_n.jpg

Quarter-stoets skylt. Hon fick en sheriff-stjärna eftersom hon är ledare, en kaktus för att hon är westernhäst, och en amerikansk banderoll eftersom hon är född där.

25089_386224485964_621385964_4568934_1007120_n.jpg

25089_386224465964_621385964_4568932_2514060_n.jpg

Quarter-valackens skylt. Han fick westernmotiv av uppenbara skäl, pistol och boxdörrar med skotthål i på grund av sitt namn; Ricochet, och lassot för att han är en sån slyngel!

25089_386224500964_621385964_4568936_228515_n.jpg

25089_386224475964_621385964_4568933_6468619_n.jpg

Vårstädningen är påbörjad!

Helt OT men vad kul att se lite bonanza blod i en svensk quarter! :)

:) Ja de båda är inte mina, och jag kan inget om Quarterstammar... Men de är fantastiskt fina hästar, otroligt intelligenta, arbetsvilliga och lättlärda. Stoet är den yngsta, mest explosiva 21-åring jag träffat på, och mycket välriden.

Jösses vilket jobb ni lagt ned, stallet ser ju inte ens ut att vara samma byggnad nu jämfört med före-bilden :)

Jo det var mkt jobb! Hade dock hjälp av hantverkare för att gjuta plattan och byta takstolar (samtidigt som resten av huset). Men det tog sin tid att få klart ändå...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 413
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama