värdigt hästliv?!

Cillen89

Trådstartare
jag vet varken in eller ut.
jag har ett 8 årigt halvblod med shivering, och ganska mycket sådant också.. har ägt honom i snart 2 år.
eftersom ingen igentligen vet vad shivering beror på, hade vi honom inne på klinik i Maj och röntgade nacke, hals, rygg, länd och kors, för att se så det inte fanns några förändringar, men allt var UA. han blev även genomgången utav klinikens fysioterapeut, även det "UA" så att säga, samt böjprov utav veterinären på kliniken och det likaså UA.
han funkar fint i ridningen, känns positiv och ambitiös..
men det är ju helt klart något med motoriken som inte är som den ska dvs, hans så kallade shivering.
nu är han i sig själv nervig och det är ju när hästen blir stressad som shiveringen utlöses, och min häst ställer sig då bredbent och på tå bak och kryper ihop med hela bakdelen, påminner lite om en rädd hund. detta är inte helt vanligt bland shiveringhästar, men min är en utav de få.
ibland när han lägger sig ner så skakar bakbenen, ibland inget alls, ibland så mycket så han struntar i att lägga sig ner.
hovslagarbesöken är jobbiga. höger bak fungerar rätt bra att sko, vänster bak lyfter han benet enormt högt och skakar, slappnar han av är det för några sekunder, sedan tar han upp det och skakar igen och ofta måste man då släppa hoven, annars så lutar han sig mot en och det är inte helt lätt att hålla 600 kg.
jag har testat allt som sägs hjälpa shiveringhästar dvs, täcka varmt, gå ute mycket i stor hage, ridas regelbundet, kolhydratsfattig kost, extra fett, B-vit, E-vit, tokosel, magnesium.. inget har gjort någon skillnad what so ever.
den enda gången jag märker skillnad är när han är lugn och avslappnad.
ett tydligt exempel var på kliniken, han var helt psykiskt hyperstressad när vi kom dit, inte stökig annars, utan stressad i skallen och då är också shiveringen som värst, han stod på tå bak, bredbent med hela baken ihopkrupen hela tiden. När sedan fysioterapeuten knådat på honom, vilket han avgudade, blev trött och avslappnad, så var han som vilken häst som helst.
jag frågade vet på kliniken om han tyckte han hade ett värdigt liv och ja, det tyckte han.
men jag vet inte längre, jag har mer eller mindre hela sommaren funderat fram och tillbaka och nu de senaste dagarna på allvar om jag skulle ringa och få tid till avliving. Men jag skulle heller aldrig kunna leva med mig själv om jag avlivar honom i "onödan"
kanske är det bara jag som tycker hans shivering är jobbig, han själv kanske inte tycker det är något störande överhuvudtaget.
han är förövrigt otroligt levnadsglad..
men helt klart måste han tycka det är besvärligt när bakbenen skakar så hysteriskt när han ska lägga sig ned, eller när hovarna ska lyftas?
men det finns ju fler shiveringhästar, men vart ska man dra gränsen? känns som allt blivit tyngre nu då hovslagaren som jag haft sedan jag köpte honom för snart 2 år sedan inte orkar sko honom mera..

Senast ändrad:
Sv: värdigt hästliv?!

Blir det inte bättre om du ger honom en liten avslappnings massage varje dag? ex. innan och efter ridning, innan han ska skos? Föresten, kan han inte vara barfota bak? Då behövs ju bara verkning, det blir lättare för både häst och hovslagare.

Så här gör man avslappningsmassagen:
Lägg händerna på hästen
Med ett jämt tryck, stryk över hela hästen
Börja vid halsen och avsluta vid bakdelen
Ha ett jämt tryck, ej hårt men heller inte löst, använd hela handflatan och stryk långsamt

Det brukar funka på min häst som ibland är lite nervös :) Jag brukar även klia honom ca 2dm bakom örat, det älskar han! burkar även klia honom i mankammen.
Det är bara att expremetera med hästen! kläm och känn och försök luska ut vad han gillar och vad som gör honom avslappnad.

Jag har också en shiveringhäst, dock verkar han inte vara lika illa drabbad som din.

I vårt fall TROR vi att det kommer från när han gick omkull med sulky hos förra ägaren. Nån nerv som kom i kläm då. Han hade det i alla fall inte hos uppfödaren, har frågat. Men säkra kan vi ju inte vara.

Han är inte röntgad, däremot blir han regelbundet genomgången av ET, eftersom han lätt får spänningar i kroppen. Vet inte om det beror på shiveringen eller ej.

Böjprov på alla 4 gjordes senast i juni p.g.a. av en sekundärhälta till en hovböld. Gick igenom UA, rätt bra av en 18-årig häst! Har överlag varit väldigt frisk och fräsch de 6 åren jag ägt honom, förutom nån enstaka hovböld.

Men det kvarstår ju vissa symtom

hovslagarbesöken är jobbiga. höger bak fungerar rätt bra att sko, vänster bak lyfter han benet enormt högt och skakar, slappnar han av är det för några sekunder, sedan tar han upp det och skakar igen och ofta måste man då släppa hoven, annars så lutar han sig mot en och det är inte helt lätt att hålla 600 kg.
Förutom att min har hb värst så är beskrivningen mitt i prick. Det hjälper med en för hästen känd och trygg hovslagare som förstår att hästen måste vila ibland. På min hjälper det också om nån står och "stöder upp" med en hand mot motsatta höftknölen. Man kan ju inte hålla emot alla kilon så det är nog mest mentalt stöd.;)

ibland när han lägger sig ner så skakar bakbenen, ibland inget alls, ibland så mycket så han struntar i att lägga sig ner.
Så har min också men han kommer oftast ner och väl nere är det inga problem att rulla runt, stiga upp eller så.

Ibland när han har stått stilla länge och ska iväg så lyfter han bakbenen jättehögt första steget.

och min häst ställer sig då bredbent och på tå bak och kryper ihop med hela bakdelen, påminner lite om en rädd hund. detta är inte helt vanligt bland shiveringhästar, men min är en utav de få.
Detta har han aldrig gjort, som tur är. Låter jobbigt:(.

Som du själv säger så är ju det enda som hjälper att hästen är avslappnad, regelbundet motionerad, varm om korset o.s.v. Så mycket mer kan man ju inte göra.

Vad gäller min så är ju skoningen absolut jobbigast, livskvaliteten i övrigt upplever jag att är bra. Shiveringen har heller inte blivit värre under de här 6 åren som jag upplever det.

Blir det inte bättre om du ger honom en liten avslappnings massage varje dag? ex. innan och efter ridning, innan han ska skos? Föresten, kan han inte vara barfota bak? Då behövs ju bara verkning, det blir lättare för både häst och hovslagare.

Min är barfota bak under barmarksperioden, vintertid vill jag dock ha honom broddad runt om, skulle inte bli mycket ridet annars.

Hej, har själv 2 större hästar med shivering, en med lite mindre, en med kraftig, den som har med får lugnande när han ska skos bak o då fungerar det bra, mkt bättre för både häst och hovslagare, den andre ska vi pröva med lugnande nästa gång oxå då han börjar bli lite gammal o stel. kan vara värt att prova..

Så här gör man avslappningsmassagen:
Lägg händerna på hästen
Med ett jämt tryck, stryk över hela hästen
Börja vid halsen och avsluta vid bakdelen
Ha ett jämt tryck, ej hårt men heller inte löst, använd hela handflatan och stryk långsamt

Det brukar funka på min häst som ibland är lite nervös :) Jag brukar även klia honom ca 2dm bakom örat, det älskar han! burkar även klia honom i mankammen.
Det är bara att expremetera med hästen! kläm och känn och försök luska ut vad han gillar och vad som gör honom avslappnad.

jag har aldrig testat ha honom barfota bak, men jag tvivlar starkt på att det skulle fungera, han har gått skodd runt om sedan 2 års ålder, och han har varit väldigt öm de fåtal gånger han tappat en sko.
sedan dressyrarbetar jag en hel del i skogen och på fälten, så det blir mycket passeringar utav steniga grusvägar.

grejen är den också att han gick omkull i stallgången hos förra ägaren, så han tycker det är jobbigt att överlag stå på betong golv överhuvudtaget=stressad=extra mycket shivering.
det är ju rätt svårt att sko häst i boxen, där han är betydligt mer avslappnad=inte mycket shivering=lättare att lyfta ben på.
vi har testat någon gång att stå utomhus på stallplanen, och det funkar bättre men inte tillräckligt bra..

Senast ändrad:

Nu har jag absolut ingen erfarenhet alls utav shivering, men svarar ang. skoningen baktill...
Jag tycker du borde testa ha honom barfota bak, men tänk på att det tar ett tag att vänja sig för dem! Det tar förmodligen några veckor, närmare en månad kanske... Det är ju olika.
Och om barfota inte skulle funka, eller under "invänjningsperioden" skulle det inte funka med boots då tror du?
Tex. Barfota bak i hagen och sen vid ridning/träning får han boots?

Bara en tanke:)
Lycka till med din häst iaf!

Hej, har själv 2 större hästar med shivering, en med lite mindre, en med kraftig, den som har med får lugnande när han ska skos bak o då fungerar det bra, mkt bättre för både häst och hovslagare, den andre ska vi pröva med lugnande nästa gång oxå då han börjar bli lite gammal o stel. kan vara värt att prova..

ringer du ut en vet som kommer och ger lugnande eller du har fått recept på oralt lugnande?
jag har funderat lite på det här med lugnande, nu när jag hittat ny hovis, vill jag ju inte skrämma iväg denna direkt, inte helt lätt att hitta hovis här i trakterna, då jag bor på gård en bit ut på landet och många anser det är för långt att köra för en helskoning+verkning utav ponnyn.
men jag har även lite tankar kring hur det går att sko häst när den fått lugnande, orkar den lyfta på fötterna överhuvudtaget, lägger den inte all tyngd på hovis eftersom den är trött?

Men jag skulle heller aldrig kunna leva med mig själv om jag avlivar honom i "onödan".

Jag har inget supersvar att ge dig, men detta måste jag i alla fall kommentera.

Du har skrivit långt och engagerat om din häst. Jag är HELT övertygad om att du inte sitter och vill ta livet av din häst för att det är lättaste utvägen, utan för att du faktiskt tvivlar på om det är en värdig tillvaro för honom. De tankarna kommer inte enkelt och övermannar den normala hästägaren. Det är något som växer fram för att man känner sin häst och man ser hur de mår.

OM du fattar beslutet att ta bort hästen är jag fullständigt övertygad om att det är rätt beslut, eftersom du inte ger något som helst sken av att se din häst som slit-och-släng-vara.

Man känner sin häst bäst själv, och det är ibland så att det bästa man kan göra för dem är att låta dem somna in. Det är inget lätt beslut, men ibland är det det bästa beslutet.

jag vet varken in eller ut.
jag har ett 8 årigt halvblod med shivering, och ganska mycket sådant också.. har ägt honom i snart 2 år.
eftersom ingen igentligen vet vad shivering beror på, hade vi honom inne på klinik i Maj och röntgade nacke, hals, rygg, länd och kors, för att se så det inte fanns några förändringar, men allt var UA. han blev även genomgången utav klinikens fysioterapeut, även det "UA" så att säga, samt böjprov utav veterinären på kliniken och det likaså UA.
han funkar fint i ridningen, känns positiv och ambitiös..
men det är ju helt klart något med motoriken som inte är som den ska dvs, hans så kallade shivering.
nu är han i sig själv nervig och det är ju när hästen blir stressad som shiveringen utlöses, och min häst ställer sig då bredbent och på tå bak och kryper ihop med hela bakdelen, påminner lite om en rädd hund. detta är inte helt vanligt bland shiveringhästar, men min är en utav de få.
jag har testat allt som sägs hjälpa shiveringhästar dvs, täcka varmt, gå ute mycket i stor hage, ridas regelbundet, kolhydratsfattig kost, extra fett, B-vit, E-vit, tokosel, magnesium.. inget har gjort någon skillnad what so ever.
den enda gången jag märker skillnad är när han är lugn och avslappnad.
ett tydligt exempel var på kliniken, han var helt psykiskt hyperstressad när vi kom dit, inte stökig annars, utan stressad i skallen och då är också shiveringen som värst, han stod på tå bak, bredbent med hela baken ihopkrupen hela tiden. När sedan fysioterapeuten knådat på honom, vilket han avgudade, blev trött och avslappnad, så var han som vilken häst som helst.
jag frågade vet på kliniken om han tyckte han hade ett värdigt liv och ja, det tyckte han.
men jag vet inte längre, jag har mer eller mindre hela sommaren funderat fram och tillbaka och nu de senaste dagarna på allvar om jag skulle ringa och få tid till avliving. Men jag skulle heller aldrig kunna leva med mig själv om jag avlivar honom i "onödan"
kanske är det bara jag som tycker hans shivering är jobbig, han själv kanske inte tycker det är något störande överhuvudtaget.
han är förövrigt otroligt levnadsglad..
men helt klart måste han tycka det är besvärligt när bakbenen skakar så hysteriskt när han ska lägga sig ned, eller när hovarna ska lyftas?
men det finns ju fler shiveringhästar, men vart ska man dra gränsen? känns som allt blivit tyngre nu då hovslagaren som jag haft sedan jag köpte honom för snart 2 år sedan inte orkar sko honom mera..

Mycket av det du skriver är helt korrekt. Shivering är ett sk kramp tillstånd som förknippas med muskelgrupp, nervbanor och senapparatur. Utlösande faktorer som du nämner är psykiskt stressbeteende. Utlösande faktorer kan vara hastiga rörelser, plötsliga ljud,stressat männskiligt beteende,miljöombyte, eller bristande rutiner.

Jag har skott många hästar med shivering och min ringa erfarenhet är att det mkt sällan är några problem om bara både häst och hovis är i balans. Med balans menar jag lugna, slipper yttre faktorer som kan störa lugnet och främst en tyst miljö där hästen känner sig trygg (oftast i sin normala miljö)

E som är en fettlöslig vitamin bör man tillsätta men vara väldigt noga med att inte överdosera eftersom det i så fall bildar en "depå" i kroppen,. Det finns fall där överdocering av E vitamin utlöst korsförlamning.

Det finns alltid en tidpunk/dygn då en häst som har fasta rutiner går ner i varv och blir extra avslappnad,, utnyttja den tiden vid skoning, som hovis va lugn och komunicera med hästen om vad det är du vill göra innan du gör det.

I svårlösta fall så krävs sedering och då rekomenderar jag främst turbogesic eftersom den tar bort "slagreflexerna" liksom övriga skakningar.

Slutligen vill jag bara poängtera att många av väldigt högpresterande hästar jag skott med shivering är just dom som har bäst "språngkurva" och öppnar upp bäst bak med både rygg och bakben. Ägarna till dessa hästar är dock väldigt noga med att hålla dessa djur på en så låg energikvot som möjligt för att det inte ska börja "koka över i temperamentet"

Jag ser det som ett värdigt hästliv bara du kan hjälpa den på travet.

Lycka till.

Mycket av det du skriver är helt korrekt. Shivering är ett sk kramp tillstånd som förknippas med muskelgrupp, nervbanor och senapparatur. Utlösande faktorer som du nämner är psykiskt stressbeteende. Utlösande faktorer kan vara hastiga rörelser, plötsliga ljud,stressat männskiligt beteende,miljöombyte, eller bristande rutiner.

Jag har skott många hästar med shivering och min ringa erfarenhet är att det mkt sällan är några problem om bara både häst och hovis är i balans. Med balans menar jag lugna, slipper yttre faktorer som kan störa lugnet och främst en tyst miljö där hästen känner sig trygg (oftast i sin normala miljö)

E som är en fettlöslig vitamin bör man tillsätta men vara väldigt noga med att inte överdosera eftersom det i så fall bildar en "depå" i kroppen,. Det finns fall där överdocering av E vitamin utlöst korsförlamning.

Det finns alltid en tidpunk/dygn då en häst som har fasta rutiner går ner i varv och blir extra avslappnad,, utnyttja den tiden vid skoning, som hovis va lugn och komunicera med hästen om vad det är du vill göra innan du gör det.

I svårlösta fall så krävs sedering och då rekomenderar jag främst turbogesic eftersom den tar bort "slagreflexerna" liksom övriga skakningar.

Slutligen vill jag bara poängtera att många av väldigt högpresterande hästar jag skott med shivering är just dom som har bäst "språngkurva" och öppnar upp bäst bak med både rygg och bakben. Ägarna till dessa hästar är dock väldigt noga med att hålla dessa djur på en så låg energikvot som möjligt för att det inte ska börja "koka över i temperamentet"

Jag ser det som ett värdigt hästliv bara du kan hjälpa den på travet.

Lycka till.

Men jag har funderat mycket kring där här om man sederar, hästen blir ju sömnig, orkar den lyfta hovarna överhuvudtaget, och om den väl lyfter, är den inte tung då?
Min häst är verkligen en pärla, trotts hans ofrivilliga skakningar, så gör han verkligen allt för att hjälpa till så gott han kan...
Jag ska ringa till min vet imorgon och se om hon kan komma hit och ge honom lite sedering och lite turbogesic när det är dags för skoning på fre, så han har sinnesro och kan slippa skakningarna, så den nya hovisen vill fortsätta att sko honom i fortsättningen..

Jag har inget supersvar att ge dig, men detta måste jag i alla fall kommentera.

Du har skrivit långt och engagerat om din häst. Jag är HELT övertygad om att du inte sitter och vill ta livet av din häst för att det är lättaste utvägen, utan för att du faktiskt tvivlar på om det är en värdig tillvaro för honom. De tankarna kommer inte enkelt och övermannar den normala hästägaren. Det är något som växer fram för att man känner sin häst och man ser hur de mår.

OM du fattar beslutet att ta bort hästen är jag fullständigt övertygad om att det är rätt beslut, eftersom du inte ger något som helst sken av att se din häst som slit-och-släng-vara.

Man känner sin häst bäst själv, och det är ibland så att det bästa man kan göra för dem är att låta dem somna in. Det är inget lätt beslut, men ibland är det det bästa beslutet.

Tack för dina ord :) Mina 2 hästar är verkligen hela min värld.
Men just nu är jag bara så kluven, alla som sett honom, tränare, vet m.fl ser ingen anledning att ta bort honom. Men tankarna kom när hovis sa att han inte orkar sko honom mer, det är tungt att jaga fatt i en ny hovis som också ska vilja stanna kvar, få fatt i en vet som kan komma hit och sedera, jag är rädd för att jag vill skjuta undan dessa beskymmer med just avlivning..
Men sen vet ju fortfarande ingen vad shivering beror på, och det är ju ingen som igentligen vet om shiveringhästar känner någon smärta eller obehag..

Hej, Jag fattar lite hur det känns. Har haft en häst som varit dålig i 5 år, det är lätt att ge upp.
Ge inte upp nu, det är för tidigt!

Din Hovslagare gav upp, vilken jävla idiot/människa, säger mest om honom faktiskt!!

Jag har prövat allt till min häst, jag ska tala om vad som hållit mig uppe. Kontakten med min häst/kärleken mellan oss, så när det varit jättejobbigt så har jag sökt nära kontakt med min älskade häst.
Jag har haft kontakt med en jättebra "hästpratare" Charlotta Berglund, hon har Hemsida på nätet. Jag har också använt alternativa behandlingsmetoder. Healing, massage, homeopatmedel, laser, you name it.

Jag säger bara så här: STÅ PÅ DIG;
SKAFFA EN VETTIG HOVSLAGARE OCH FUNDERA PÅ "HÄSTPRATARE" Genom hästprataren får du veta hur HÄSTEN upplever livet på alla sätt. Det behöver du veta eller hur.Kan rek. Charlotta Berglund.

Tror du inte på Djurkommunikation? Jag VET att det fungerar, hästar och andra djur har ett känsloliv mycket likt oss människor, de förmedlar sig via telepati och i bilder. Jag kan själv kommunicera med hästar. Det förmedlar väldigt mycket som gör det lättare när de är sjuka.

Lycka till!

Hälsning Suzanne:::love:

Din Hovslagare gav upp, vilken jävla idiot/människa, säger mest om honom faktiskt!!

VAD ger dig rätt att säga så om en människa du inte vet någoting om? Så fruktansvärt arrogant och otrevligt!

En hovslagare ska hålla för många hästar för att kunna leva på sin syssla, tar du på dig arbete som du inte klarar av? Att göra ett dåligt jobb för att kroppen inte orkar med - kommer det att glädja hästen eller hästägaren?

Jag tycker du ska fundera lite hur du uttrycker dig och bemöter andra människor och tänka både en och två gånger innan du uttalar dig om situationer du uppenbarligen inte kan leva dig in i.

Det finns även ett lugnande preparat som heter Vetranquil. Det är ett granulat som du ger oralt. En sådan burk räcker till några skoningar. Prata med din vet om det. Om det skulle funka behöver vet inte komma ut och ge honom lugnande varje skoning, vilket i sin tur håller kostnaden nere. En burk kostar ca 350 kr, men du kan bara köpa den av din vet.

Hoppas du hittar något som underlättar skoningen av din häst, så kanske du har lättare att fatta ett beslut, eftersom det känns som om du upplever att skoningen är värst.

Jag säger bara så här: STÅ PÅ DIG;
SKAFFA EN VETTIG HOVSLAGARE OCH FUNDERA PÅ "HÄSTPRATARE" Genom hästprataren får du veta hur HÄSTEN upplever livet på alla sätt.

Nu behöver man ju inte vara hästpratare för att få veta hur hästen upplever livet i samband med skoning, det räcker med att man är hovslagare och tillräckligt skicklig för att förstå att en av oss kommer skadas om vi inte finner en annan lösning på situationen.

Man behöver oxå bara vara hovis för att förstå hästägarnas egen brist i hur hästen upplever livet på alla sätt genom att anlitar en hästpratare.

Min största respekt till den hovis som rakryggat säger att jag klarar inte av att sko denna häst under dessa förutsättningar i stället för att ge sig in i en konflikt, människan aldrig kommer att gå segrande ur.

Det finns även ett lugnande preparat som heter Vetranquil. Det är ett granulat som du ger oralt. En sådan burk räcker till några skoningar. Prata med din vet om det. Om det skulle funka behöver vet inte komma ut och ge honom lugnande varje skoning, vilket i sin tur håller kostnaden nere. En burk kostar ca 350 kr, men du kan bara köpa den av din vet.

Hoppas du hittar något som underlättar skoningen av din häst, så kanske du har lättare att fatta ett beslut, eftersom det känns som om du upplever att skoningen är värst.

Tyvärr fungerar inte detta preparat mot hästens naturliga slagreflexer, på hästar med rent bristande hantering fungerar det däremot bra. Ett tips är normaldos till hästen och dubbel dos till ägaren.;)

Jag var hos min vet nu på morgonen och fick ett recept på Sedalin, som jag ska hämta ut imorgon. Hon tyckte vi skulle testa detta först, eftersom det är betydligt enklare att ha lugnande hemma och som jag själv kan ge i munnen, än att tajma så veterinär och hovslagare kommer samtidigt. Så vi ska ge detta en chans först. Så vi får se hur han nu reagerar på Sedalinet, det varierar ju oerhört från häst till häst.. Så jag håller tummarna hårt att han påverkas lite lagom mycket, att han får lite sinnesro och kan stå och chilla medans den nya hovisen fixar med hovarna och att hovis sen vill komma tillbaka och sko :) Det vore ju helt perfekt.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 246
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V