"Värdera" en bröllopskörning, hur?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hur ska man "värdera" en bröllopskörning?

Har fått en förfrågan om en sådan.
Den kan utföras med min häst och en gammal trilla.
Jag måste frakta vagn+häst ca 3 mil enkel väg. Jag har ingen egen transport och bara tillgång till en bil som kan dra.
Körningen ska ske från kyrkan till festplatsen, jag vet dock inte hur långt det är till fest platsen.

Allt kostar ju, både tiden/jobbet och att hyra transport. Men hur värderar man allt i pengar?

Sv: "Värdera" en bröllopskörning, hur?

du åset även räkna in jobbet dagen innan med putsning av häst,kusk,vagn,sele etc,hämtning o lämning.
Mitt råd är attd et är inte värt det.(och jag har gjort det ett antal ggr)
Dessutom så kan det hända saker med en trilla som du inte vill vara med om.hästen måste vara extremt stadig mentalt.

Jo det är ju en massa jobb bakom det där.
Ang vagnen så tycker jag oxå att det kan kännas lite så där med gamla saker, dock så är den provkörd en lång bit med tyngd i, fast bakom en traktor.
Vi (hästen) har provkört vagnen en gång och jag har även haft en egen liknande vagn och båda har ju känts lite rangliga, men det kanske alla gör?

Vad är det du menar kan hända med vagnen, att den går sönder under uppdraget pga att hästen tex hoppar till?

Ta 400-600 i timmen o räkna sen på det...

Jag har kört bröllop med och det är mycket jobb med det, man vill ju att det ska vara perfekt.
Vi tog 3000 för hämtning vid kyrkan, 45 minuters körning till mottagning och fotografering, samt hemfärd. Alldeles för lite egentligen, då det dessutom var på Ekerö. Men det är ett underbart minne. Själv fick jag ingenting, bara sedvanlig lön, för jag jobbade med att köra häst :)

Jag har kört ett bröllop. Räknar jag på nedlagd tid på dagen vi körde, och delar mitt pris vad jag tar idag, så blir det 194 kr i timmen. Sen ska moms in, skatt o avgifter betalas. Ev hyra/milkostnad för extra bil o släp...... Då har jag inte räknat med tiden att tvätta o putsa vagnen, putsa seldonen.
Inte mycket pengar kvar mao, men härliga uppdrag är det att köra bröllop.

Nu har du ju funnits med här ganska länge, men jag har inte så bra koll på vad din häst gjort. Jag skulle inte rekommendera att köra uppdrag med järnhjul om hästen endast vid ett tillfälle dragit sån vagn. Det är ett helt annat ljud, o dom behöver vara helt bekväma i situationen för att det ska kännas säkert.

Finns dom som kör för nästan inga pengar alls, och det är ju lite trist för oss som ändå har det som en del i verksamheten och som kör vitt.

Tänk också på att du behöver vara ordentligt försäkrad, OM det skulle hända något.

PM-a gärna om du vill diskutera vidare.

Lotta

Vi körde gratis!

Eller ja - brudparet fick det i bröllopspresent. De ville först betala men jag kände att skulle man räkna ut vad det skulle kosta egentligen så blev det ju komplett vansinnigt dyrt så jag gav dem bröllpsskjutsen i gåva (det var en av mina närmsta vänner som gifte sig).

Men åh så vi övade!

Hämtade hem tryggaste utlånade farbrorhästen för att ha honom till körningen, min är inte stabil nog för allt som kan hända kände jag, och sedan körde vi med järnhjulen hemma först och sedan åkte vi in till stan och körde en timme i busstrafik, rondeller och gud vet allt. Fixade han det så skulle han vara redo för ett bröllop på landet tänkte vi!

Och det var han ju förstås. Gammal travare = van vid att det mesta kan hända och brydde sig knappt ens om champagnekorken som smällde alldeles intill honom.

Att köra bröllop mot betalning däremot... vete katten om man kan få så bra ekonomi i det faktiskt. Massor med arbete före och efter och en hel del ställtid på plats. Vettig timlön kan det ju knappast bli i alla fall.

Men åh så underbart roligt det var!

Det är massor med arbete med bröllopskörning! Men det är en ganska rolig körning när man väl är på plats. Vad det kostar att transportera hästen dit, och hem plus att VAGNEN skall dit och hem, bensin mm, samt hyra av 2 släp (både en hästtransport och en släpkärra för vagnen) är det minsta problemet, och lättast att räkna ut.

Sedan tillkommer MINST två dagars heltids arbete för dig: hästen skall vara ren, utrustningen skall vara ren. Du och din medhjälpare skall ha lämpliga fina kläder. Det bästa är om du har kört stäckan tidigare så att hästen hittar och är trygg att arbeta där. Kunden, brudparet skall verkligen få en trygg behaglig upplevelse och BARA trevliga minnen från denna dag. Sen är det bra om du tittat på platsens möjligheter.Vart kan ni lasta ur och ställa släpen? Var kan hästen stå och tugga hö medan ni selar o. gör er klara. Vart är det lämpligt att ni står förspända och väntar medans att brudparet fotograferas, och har kramat alla gästerna, när själva cermonin är klar? Vart finns vatten? Var gör man av gödslet?
Räkna in allt åkande till och från för att få ihop detta. Sedan är det bra om du har försäkring som täcker om något inträffar! Glöm ej att provköra vagnen ett par gånger hemma innan. Om ni ska löva den eller dekorera den med saker som fladdrar är det bra om ni provkör även med detta innan så att hästen är väl förberedd! ALLT detta måste få komma med för att det skall bli rättvist!

Du måste värdera din och din medhjälpares tid. En bra medhjälpare är guld värd o. nästan ett måste när man skall ut en sånhär dag då inget får gå fel. Tänk ut en bra månadslön. Räkna ut vad det blir i timmen och utgå ifrån det. PLUSSA på alla övriga bilkostnader etc.

Och du, vill brudparet åka billigt får de faktiskt hyra en fin amerikans bil istället! Varför ska hästen vara billigare än en sådan? Lycka till! Mvh S

När vi höll på som mest tog vi 4.900:- för en häst framför vagnen som fast pris i storstockholm. Det var........över 10 år sedan senast.

Under det är absolut inte värt jobbet. Då kan de vara utan. Om jag skulle göra det nu 10-15 år senare hade jag nog ökat på ca 20% på priset.
Det lustiga är att privatpersoner gladerligen batalade så mycket medan företag tyckte det var allt för mycket.

Vi hade även registrerad firma och ansvarsförsäkring.

Hej du kan gå in på skogshästen där finns det mallar va man ska ta betalt men ta bra betalt för det e mkt att ställa iordning på

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: kma
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: super
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 006
Senast: Enya
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 924
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar