Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det beror på om du ska kombinera det med det proteinrika betesgräset... Men liknande värden som på hösilaget du ger nu kanske, om det är bra? Per kilo ts, förstås... Kanske en 6-7 MJ/kg foder och 35-45 g smältbart råprotein om man ska ge enbart höet (inget gräs).
vi har ett hö med srp 64 och energi 10,1 MJ. kan säga att det varit alldeles "för bra" till flera av hästarna som är härligt runda...
men som tidigare inlägg påpekar beror det såklart på om du har tillgång till gräs eller inte, om den skall gå ute eller inne och om din häst är lätt- eller svårfödd.
Som "vanligt" vinterfoder till normalpresterande ridhästar är 6-9 MJ och 30-60 g smrp användbara värden. På sommaren, om hästarna äter gräs, kan även lägre värden säkert funka.
När man tittar på värden på hösilage - är det per kilo foder man räknar eller per kilo torrsubstans? Jag tänker eftersom smältbart protein per kilo foder kan ligga strax över 30 men då samtidigt ligga närmare 60 om man tittar på per kilo torrsubstans... Bara en fundering från mig. Hö har ju väldigt hög TS medan ett bra hösilage kan ha en TS runt 60 (om man inte vill riskera mögel och dyl)
Ska man jämföra och välja foderkvalitet tittar i alla fall jag på näringsvärdena per kilo ts. Annars blir det ju inte rättvist att jämföra olika blöta foder med varandra.
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.