Värden på hö

Sv: Värden på hö

Hallå!
Det måste ju finnas ngn som vet!
Vad har ni själva för analys värden?

Det beror på om du ska kombinera det med det proteinrika betesgräset... Men liknande värden som på hösilaget du ger nu kanske, om det är bra? Per kilo ts, förstås... Kanske en 6-7 MJ/kg foder och 35-45 g smältbart råprotein om man ska ge enbart höet (inget gräs).

vi har ett hö med srp 64 och energi 10,1 MJ. kan säga att det varit alldeles "för bra" till flera av hästarna som är härligt runda...
men som tidigare inlägg påpekar beror det såklart på om du har tillgång till gräs eller inte, om den skall gå ute eller inne och om din häst är lätt- eller svårfödd.

Som "vanligt" vinterfoder till normalpresterande ridhästar är 6-9 MJ och 30-60 g smrp användbara värden. På sommaren, om hästarna äter gräs, kan även lägre värden säkert funka.

Hej,
ett bra riktvärde är att balansen mellan Smb rp och energi är 6
T ex Smb rp 39g/kg foder / 6,6MJ/kg foder = 5,9

Tack!
Jag ska fodra med höet på kvällen dom dagarna hästarna ska sova inne
(vid tex tävling)
Pinky, menar du per kg foder?

Ja, per kg foder. Jag håller även på kvoterna, som Nano beskriver, inte bara de siffror jag själv skrev ner. ;)

När man tittar på värden på hösilage - är det per kilo foder man räknar eller per kilo torrsubstans? Jag tänker eftersom smältbart protein per kilo foder kan ligga strax över 30 men då samtidigt ligga närmare 60 om man tittar på per kilo torrsubstans... Bara en fundering från mig. Hö har ju väldigt hög TS medan ett bra hösilage kan ha en TS runt 60 (om man inte vill riskera mögel och dyl)

Hej,
För att få fram en foderstat och även kvalitén räkna då på per kg foder.

Ska man jämföra och välja foderkvalitet tittar i alla fall jag på näringsvärdena per kilo ts. Annars blir det ju inte rättvist att jämföra olika blöta foder med varandra.

Precis vad jag tänkte!! Nog för att man räknar foderstat per kilo foder, men just jämförelsen var det jag funderade över. :)

Hej,
Jag utgår från de riktlinjer som kommer från SLU.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama