Vårda man och svans - skimmel

besitos

Trådstartare
Vi har en skimmel hemma som dels har en rätt gul svans, dessutom är den rätt tunn. Längre upp är den tjockare men går lätt av. Manen är bättre men "tufsig". Naturligtvis bara en utseendesak men vad kan vi göra för att ge henne bästa förutsättningarna?

Sv: Vårda man och svans - skimmel

Ge fodertillskott för hovar som innehåller zink, det är bra för hårväxt/hud också :)

min hästs svans har jag tvättat för att få bort smutsen, sedan använt olja eller balsam för att inte enbart torka ut svansen, och "alltid" haft den flätad. Diverse silverschampon kan säkert användas också för att få bort gula toner. Törs inte ha svansen flätad längre nu när flygfäna börjar göra sig påminda igen, men det har fungerat över hela vintern :)

Tvätta med gulsåpa och borsta inte allt för ofta och i sådana fall använda pälsglans. Se även till att toppa lite på man och svans lite då och då :)
Du kan också ge hästen lite biotin :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 285
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka