Vård - vilka alternativ har jag?

Jag vet. Så har det varit länge och ändå händer inget. Vakanser fortsätter att gapa tomma.

Helt ärligt så tror jag inte vi kan ha politiker som styr vården.
På mitt sjukhus ska det nästa år sparas 100 miljoner för vi har ”anställt för mycket personal de sista åren.” 310 tjänster räknar man med att ta bort, trots att det fortfarande fattas folk på flera avdelningar. Vårdplatser är stängda och personalen sliter ihjäl sig. Men nu ska landstinget ”beställa mindre vård” för att hålla sig inom budget. Det är väl fint att de kan göra så, kan de inte bara bestämma att folk ska vara lite mindre sjuka nästa år?

De börjar iofs med att sparka folk från fungerande enheter. Urologen på vårt sjukhus har landets kortaste köer och har fått pris för sitt hårda arbete med att komma dit. Så de förväntas nu göra samma jobb med färre anställda. Det låter väl som ett vinnande koncept. Inte konstigt att folk känner att de arbetar i motvind inom vården.

Sorry för trådkap @Magiana men vi är alla frustrerade över att vården inte fungerar.

Jag vet inte om jag borde åka till psykakuten idag. Jag känner mig så avstängd och får inget gjort på jobbet. Men jag orkar inte hantera en sjukskrivningsprocess heller. Jag har inte ens orkat få in uppgifterna till FK angående den 25%-iga sjukskrivning jag har nu.

Det vore skönt att bara kunna lämna över mitt liv till någon annan som fixar.

Helt ärligt så tror jag inte vi kan ha politiker som styr vården.
På mitt sjukhus ska det nästa år sparas 100 miljoner för vi har ”anställt för mycket personal de sista åren.” 310 tjänster räknar man med att ta bort, trots att det fortfarande fattas folk på flera avdelningar. Vårdplatser är stängda och personalen sliter ihjäl sig. Men nu ska landstinget ”beställa mindre vård” för att hålla sig inom budget. Det är väl fint att de kan göra så, kan de inte bara bestämma att folk ska vara lite mindre sjuka nästa år?

De börjar iofs med att sparka folk från fungerande enheter. Urologen på vårt sjukhus har landets kortaste köer och har fått pris för sitt hårda arbete med att komma dit. Så de förväntas nu göra samma jobb med färre anställda. Det låter väl som ett vinnande koncept. Inte konstigt att folk känner att de arbetar i motvind inom vården.

Sorry för trådkap @Magiana men vi är alla frustrerade över att vården inte fungerar.
Jag vet. En jag känner är sjuksyrra och hon jobbar för 3 personer. Där får de helt enkelt inte tag i personal.

Men det är ju fan helt jävla galet att dra ner på personal. Den uppsagda personalen lär ju knappast ha gått och rullat tummarna på jobbet.

Jag vet inte om jag borde åka till psykakuten idag. Jag känner mig så avstängd och får inget gjort på jobbet. Men jag orkar inte hantera en sjukskrivningsprocess heller. Jag har inte ens orkat få in uppgifterna till FK angående den 25%-iga sjukskrivning jag har nu.

Jag vet. En jag känner är sjuksyrra och hon jobbar för 3 personer. Där får de helt enkelt inte tag i personal.

Men det är ju fan helt jävla galet att dra ner på personal. Den uppsagda personalen lär ju knappast ha gått och rullat tummarna på jobbet.
Åk.

Låt dem bedöma ditt mående istälet för att du själv ska sitta och känna hur pass sjuk du är.

Åk dit och var brutalärlig med allt. Släta inte över.
Du har skrivit ganska illavarslande saker här och får du bara fram en del av det till vården är mycket vunnet tror jag. Kanske visa dina dagbokstrådar? Eller de trådar du startat här i forumet.

Jag säger också åk! Och tillåt dig själv bara kräka ur dig allt om hur du har det. Det är deras jobb att ta sånt.
Skriv ner hur du känner eller visa den här tråden tex om du får svårt att berätta.
Kanske kan det leda till snabbare hjälp. Jag hoppas det! För så här ska ju ingen behöva må.

Önskar dig lycka till och skickar en kram!

Jag pratade med VC igår och de har diskuterat sinsemellan samt även hört sig för rent allmänt vad en person kan få hjälp med i min situation.

Tyvärr verkar alla dörrar stängda. Det är lång väntetid till allt. Det enda som finns tillgängligt är sjukskrivning och ändring av medicin. Administrationen kring en sjukskrivning klarar jag inte av och har ingen som kan hjälpa mig. Jag orkar nog heller inte med oron om sjukskrivningen ska bli godkänd. Och att byta medicin innebär ett projekt som innebär att jag kommer be om att få bli inlagd under den tiden. Jag tror inte på något sätt att jag kommer att klara av det ensam.

Och just nu sitter jag och klarar inte av mitt jobb. Jag får inget gjort och känner mig värdelös.

Den här situationen suger verkligen. Och dessvärre kunde jag förutse att jag skulle hamna i en situation utan hjälp under lång tid när jag blev utsparkad från psyk. Varför kunde jag inte bara satts i kö för att få byta psykolog?

Ska du inte vänta på psykologbedömningen?
Det är två veckor dit. Det är en evighet.

Jag har dåligt samvete för att jag inte klarar mitt jobb just nu och bara "låtsasjobbar". Jag bara fastnar på alla uppgifter som kräver lite tankeverksamhet och fokus i fler än några sekunder.

Och det gäller väl nästan alla uppgifter.

Senast ändrad:
Det är två veckor dit. Det är en evighet.

Jag har dåligt samvete för att jag inte klarar mitt jobb just nu och bara "låtsasjobbar". Jag bara fastnar på alla uppgifter som kräver lite tankeverksamhet och fokus i fler än några sekunder.

Och det gäller väl nästan alla uppgifter.

Vad tråkigt att höra att du mår så dåligt! Finns det verkligen ingen som kan hjälpa dig med sjukskrivning? Någon bukefalist kanske?
Och kanske ev kolla om man får gå hos privat psykolog om de inte kan få fram en till dig på öppenpsyk?
Jag vet inte alls hur det funkar. Men kanske någon annan här vet om det tex går att hävda vårdgarantin?

Kram till dig i allt svåra!

:heart Jag har inget vettigt råd då jag själv inte haft så bra erfarenhet av vården, men hoppas verkligen du får bra hjälp snart! Och säger som flera andra här, om det verkligen är krisigt, åk in till psykakuten!

Jag har pratat med min AG idag och i morgon ska jag ringa VC. Det verkar som om sjukskrivning är mitt enda val just nu, även om det känns förjävligt. Jag vill liksom fungera på mitt jobb och det sänker mig ännu mer att inte klara av det.

Jag vet inte hur någon som finns åtskilliga mil bort ska kunna hjälpa mig med FK. Dessutom är jag kontrollfreak och vill ändå själv ha koll på vad som händer på den fronten.

Det borde gå Magiana, t ex om ni sitter i telefon med varann och den andra loggar in med ditt personnummer och du använder bank-id. När den andra väl är inloggad kan hon läsa rad för rad för dig och skriva in det du svarar.

Men du är kontrollfreak och jag tror att du grejar det på egen hand.

Det borde gå Magiana, t ex om ni sitter i telefon med varann och den andra loggar in med ditt personnummer och du använder bank-id. När den andra väl är inloggad kan hon läsa rad för rad för dig och skriva in det du svarar.

Men du är kontrollfreak och jag tror att du grejar det på egen hand.
Ja, egentligen klarar jag det själv. Det svåra är att komma till skott.

Jag har pratat med min AG idag och i morgon ska jag ringa VC. Det verkar som om sjukskrivning är mitt enda val just nu, även om det känns förjävligt. Jag vill liksom fungera på mitt jobb och det sänker mig ännu mer att inte klara av det.

Jag vet inte hur någon som finns åtskilliga mil bort ska kunna hjälpa mig med FK. Dessutom är jag kontrollfreak och vill ändå själv ha koll på vad som händer på den fronten.

Jag förstår känslan av att vara otillräcklig och bli arg på sig själv för att man inte klarar saker som andra verkar göra/man själv gjort förr.

Men du är sjuk just nu. Du blir inte arg på någon annan som är sjuk och inte grejar sin normalnivå. Om Pelle bryter armen blir man inte sur för att han inte skor 6 hästar om dagen. Om jag har 40 graders feber blir ingen sur om jag inte orkar jobba heltid etc.
Du är också sjuk just nu. Det är pissigt som fan. Men det är tyvärr inget ens vi med kontrollbehov kan styra över.

Det vet du ju. Det vet jag att du gör. Men man kan behöva höra andra säga sånt med när man är inne i frustrationen.

Håller tummarna för sjukskrivning fixas!

Jag förstår känslan av att vara otillräcklig och bli arg på sig själv för att man inte klarar saker som andra verkar göra/man själv gjort förr.

Men du är sjuk just nu. Du blir inte arg på någon annan som är sjuk och inte grejar sin normalnivå. Om Pelle bryter armen blir man inte sur för att han inte skor 6 hästar om dagen. Om jag har 40 graders feber blir ingen sur om jag inte orkar jobba heltid etc.
Du är också sjuk just nu. Det är pissigt som fan. Men det är tyvärr inget ens vi med kontrollbehov kan styra över.

Det vet du ju. Det vet jag att du gör. Men man kan behöva höra andra säga sånt med när man är inne i frustrationen.

Håller tummarna för sjukskrivning fixas!
Jag vet ju egentligen men kan ändå inte låta bli att tycka att det nog egentligen bara är att skärpa till sig i det här läget. Fast det funkar ju inte så i alla fall, oavsett vad jag tycker.

Men jag vet att min ena syrra tycker att jag borde ha skärpt till mig när jag visade tecken på utmattning den där julen för två år sedan. Och visst försökte jag skärpa till mig men misslyckades, men det är ändå jag som bär skulden till att de gick från mig. Jag kommer nog aldrig lyckas vara tillräckligt perfekt för att duga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka