"Varannandaghäst" ?

Jeenny914

Trådstartare
Hej! :D
Jag har en kallblodsvallack på fem år, har haft honom i fem månader. Han är mycket lugn och sansad för sin ålder, hetsar för det mesta bara upp sig i trafik eller när han blir riktigt rädd. Är väldigt nöjd med honom i stort sett :)

Mitt "problem" med honom är att han är så ojämn i humöret. En dag är han lugn och snäll, man kan borsta i boxen utan att han går runt, han bufflar inte på mig och är inte rädd för nästan nånting. Är lydig och mjuk i ridningen och går som en dröm. Nästa dag kan han vara hetsig, bufflig och springer runt i boxen. Tittar på allt och lyssnar inte särskilt bra på mina hjälper. Detta har blivit ett mönster, varannan dag är han lugn och varannan bråkig. Jag blir besviken och ledsen när jag inte kan jobba med honom varje dag, och undviker att rida dressyr de dagar jag vet att han är jobbig. Istället rider jag ut på en väg där det inte finns nån trafik överhuvudtaget, för att undvika att han blir nervös.

Nu undrar jag om någon har en liknande pålle? Eller vet hur man ska göra för att öva bort det? Jag vill inte gå runt och vara ledsen varannan dag :( Man påverkas ju så mycket av de här pållarna, på gott och ont :D

Sv: "Varannandaghäst" ?

Nja, min är inte sådär varannan dag.. hon har bara vissa ggr då hon är jätteduktig och lyssnar fint, sköter sig bra osv. Och vissa dagar går det bara kasst.. hon rusar iväg, struntar i vad jag ber om osv.

Tänkte att eftersom han bara är 5, kan det kanske vara att han känner av i musklerna dagen efter han har gott bra och jobbat? Var bara en tanke...
Annars vet jag inte... Har själv en 5 åring men hon är ganska jämn förutom att såklart det vissa gånger går skit och vissa gånger går jätte bra :) Men så är det ju jämt, med hästar tkr jag...
Sen det kan inte bli nått psykiskt på dej att du förväntar dej att han ska uppföra sej dåligt eftersom han skötte sej dagen innan ? och du omedvetet spänner dej lr nått...
Försöker tänka ;)

Börja med att sänk dina förväntningar. Lägg istället ribban lågt så att du lär dig uppskatta saker han gör även de dagar då han inte är så lätt att ha o göra med.

Jag har en nordsvensk brukshäst som är född -04, samma som din? Har bara haft honom i 2 veckor änsålänge men han kan också visa två olika sidor av sig själv. I början gjorde han precis som du beskriver i boxen. Bara sprang runt, var bufflig och hetsig. Jag anser att detta beteende skulle minska avsevärt om jag kunde skapa en tryggare relation till honom då det är ett tecken på osäkerhet i hans fall. Men man får ta ett steg i taget.

Jag försöker att se förbi beteenden som inte är önskvärda och att inte tappa tålamod eller humör, inte ens inom mig, när jag håller på med honom. Han är otroligt barnslig och kan flyga i luften för småsaker, trots att han eg är totalt trafiksäker och inte alls känslig av sig. Han är, som jag upplever det, fortfarande inte helt mogen mentalt och kommer nog att behöva lite tid. Jag vet inte hur sen/tidig denna ras är i utvecklingen i jämförelse med andra raser, hur deras muskler utvecklas osv. Jag har inte haft kallblod alls innan. Det kan vara både fysiska och psykiska problem som uppstår för honom, men som jag inte kan se eller sätta fingret på.

Så vill du ha lite medlidande så har du en till här med en tok till häst. :D Jag har som sagt aldrig haft kbl förut och dessa kan man inte lika lätt sätta i obalans med en putt, som man är van vid med vbl-en. Jag har lärt mig att förutspå när en putt kommer från hans sida, ta spjärn i väggen, ladda musklerna och trycka tillbaka. :D

Jag är totalförälskad i denna tossiga lilla knashäst. Som bockar och hetsar och hittar på. I grund och botten är allt han behöver en mamma som räddar honom från att sätta mulen på fel ställe och bestämmer när han blir osäker.

Jag tror att din häst kommer att bli mer jämn i humöret med tiden. Han är inte så gammal än. Försök att inte ta saker och ting på för stort allvar, tillåt dig att skratta även gånger när det inte går som du tänkt dig och försök att acceptera att saker och ting inte alltid fungerar 100%igt eller blir som du hade önskat. Det är en unghäst du har och med det kommer en del saker som du kanske inte fått med en äldre häst. Men o andra sidan har du fler år att ta till vara på och gör det. De är värda varända sekund!

Senast ändrad:

Det sa min mamma också ^^ Att det är jag som förväntar mig att han ska vara jobbig. Men nån gång började det ju, och då hade jag ingen aning om att det skulle bli såhär. Så jag vet inte..¨

Det där med musklerna låter ju rätt vettigt :) Men redan när jag börjar borsta märker jag av hans dåliga humör, så det känns inte heller helt rätt. Men jag ska testa om det blir bättre av lite lättare jobb :laugh: tack för svar!

Jag försöker verkligen sänka kraven, slappna av och tänka att det inte är hela världen. Men jag har nog inte det bästa tålamodet ;) Jag har försökt att bygga upp vår relation, testat övningar ur NH-böcker, som sägs ska hjälpa relationen och få hästen att lita på mig. Men han verkar helt ointresserad? Ofokuserad är han och tittar knappt på mig :crazy: Jag behöver nog lite hjälp med den delen, jag är ingen erfaren NH-utövare :p Det var meningen att jag skulle gå en introduktionskurs i NH, men det verkar inte bli nåt av det?

Trots detta är han ändå otroligt snäll, han har aldrig vänt om och skenat när han blivit rädd, han har aldrig bockat eller liknande. Han har inte heller försökt mosa upp mig i väggen eller sparka ;) Jag skulle nog beskriva min häst som ett otåligt litet barn med en mamma utan tålamod :angel: Jag tror det är mest jag själv som behöver träna upp mitt tålamod! :D

Och detta med bra och dåliga dagar, det har ju alla! Bara så konstigt att hans kommer så regelbundet :confused:

blir ju lätt så att man förväntar sig att de ska göra något, och man själv spänner sig omedvetet lr liknande och hästen känner av det.
Min häst kan bli väldigt spänd i galoppen, för hon har ingen bra balans än, och det vet ju jag så tror jag spänner mej lite innan ofta och då blir hon bara mer spänd...

Människan har en förmåga att hela tiden vilja göra saker. Lösa problem och "skavanker". Det är inte alltid så att ett beteende eller problem är dåligt även om man upplever det så. Precis som små barn stoppar saker i munnen, ger sig upp på frö höga höjder eller går för långt ifrån mamma, så är detta saker som är en del av utvecklingen och trots att det kan upplevas jobbigt så är det inte ett beteende som är dåligt eller fel, tvärt om.

Därför är det viktigt att man inte söker perfektion, eller att rätta till allt hela tiden efter ramar som vi själva har gjort. Ffa inte när vi håller på med unghästar. Däremot ska du såklart inte backa om du blir knuffad eller "grabbad" med. Det viktiga är att du behåller ditt humör och agerar logiskt och konsekvent.

Skaffar man sig barn så får man ta det onda med det goda. Detsamma gäller unga djur. De har faser och perioder som kan inkludera beteenden som ibland kan gå en på nerverna. Men det har inget att göra med djävulskap och ska inte heller bestraffas. Man bör inte skaffa unga djur om man inte har tålamod att hantera de beteenden som kan komma med utveckling.

Det är extremt viktigt att man präglar hästen rätt under sina unga år. Att man låter dem få utvecklas i sin takt och ger dem utrymme, samtidigt som man lär dem vad som är önskvärt och inte. Det ansvaret antar man sig när man köper en unghäst. Så har man inte räknat med det är det bara att ta sig i kragen. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 672
Senast: s957
·
Träning Jag har ett litet problem med min häst, han är en valack på 19 år som tidigare tävlat mycket inom hoppning. Han är oerhört otrygg att...
Svar
19
· Visningar
2 879
Senast: mimma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama