Sv: Våran idé om Häst Taxi!!
DU vad roligt, bara igår tänkte jag på det du skrev om. Att koppla på ett extra hästsläp att lämna på platsen. Men jag kände att då kan väl lika gärna hästägaren hyra ett eget släp och köra dit.... för det blir ju verkligen kaka på kaka plus att maken min (chauffören) måste ha BE isåfall...
Vi tänker såhär med framkörning och sen den fasta miltaxan.
Framkörningsavgiften:
Kunden nära ska inte känna att det blirför dyrt om den nu bara vill åka några mil.
Kunden långt borta ska inte känna att det blir dyrare bara för att den bor långt borta.
Därför är den låg och oberoende av avstånd till adressen.
Men om vi ska köra längre sträcka, exempel till stockholm för att hämta häst, då kommer den kunden få en offert på just den körningen. Man får ju inte förlora något på det.
Fasta miltaxan:
Den täcker drivmedel för både tur och retur resa samt alla andra kostnader. Den kommer ligga mellan 65 och 75 kronor. Vi räknar på det lägre. Vi har gjort så för att kunden ska känna att den "bara" betalar för den tid hästen faktiskt åker i transporten, men egentligen betalar kunden för den tomma resan också...
Det vi fått fram enligt alla papper, kontakter och regler så behövs det.
Länstyrelsen ska besiktiga bilen, det intyget och ansökan om hästtransoprtörlicensen ska skickas till jordbruksverket.
Kompetensbevis tas under en kurshelg någonstans i i sverige, vi har redan alla studiepapper till detta. De heter Förordningen och den såkallade L-femman.
Eftersom han aldrig kommer ta en körning där hästen åker över 8h så behövs ingen färdskrivare.
Försäkringar:
Ansvarsförsäkring, bilförsäkring, avbrottsförsäkring, sjukförsäkring och andra som kommer bakas in som kan vara bra om något händer.
Alternativt är att göra som de i stockholm med samma affärside, de tar 80kr milen både tur och retur men ingen framkörningsavgift.
Men det tycker jag är orättvist mot de kunder som bor längre bort, det blir mycket dyrare för dom än de som bor nära företaget. En kund som bor 8 mil från företaget får betala 640kr bara för att de ska komma dit medans den som bor inom en mils radie bara betalar 80kr för att de ska komma dit...
Och sen då betala för det dom kör sen med. Pengarna drar iväg... men det är ju stockholm det.
Vi kommer att leasa och köra med splitter ny (hur länge den nu kommer se ny ut får vi se) modern lastbil som är snygg och ger bra komfort. Kunden ska känna att den skämmer bort sin häst nästan. Kunden köper med ögat!!