Våra vallhundar!

Sv: Våra vallhundar!

Merle genen, även i enkel uppsättning kan ge skador.
Har inte lyckats hitta ref igen, men det kan leda till bl a oförmågan att kunna simma.

mvh

Jag bor 5 mil norr om stockholm och dagiset ligger i ett litet samhälle, men det är många som jobbar i t.ex stockholm

Varför just merle?

Det undrar jag med

Ser fram emot källan till det påståendet, Lunas pappa är blue merle, kan det föras vidare? eller drabbar det bara just merlen?

En bekant har en aussie blue merle och den simmar som tur var för fullt :)

Kl*

Ras: Berger De Brie "Briard"
Namn: Brinies Guerreo El-Maestro "Guzzi"
Född: 23/5 -06
Ursprung: Rasen har sitt ursprung i Frankrike, men Guzzi är från kennel Brinies i Nyköping
Mamma: Brinies El-Vira "Elvira" från sverige
Pappa: La Motte's Maestro Moravia Campanella "Maestro" från Tjeckien

Användning: Lydnad, spår

Guzzi är som sagt en briard, vallhund med lite vakt. Dock så blev Guzzi liiite för mycket vakt och nästan ingen vall. För ngra år sen var vi på vallkurs där han var duktig men inte särskilt intresserad i att valla, så det är inget för honom. Så nu är han bara familjens underbara hund. Världens sötaste också!

IMGP1718.jpg

Guzzi

Bilddddder033.jpg

Guzzi skadad

Bild2347.jpg

Guzzi trött (sry för mörk bild)

maestrohuvud2.jpg

Pappa Maestro

El-vira5.jpg

Mamma El-Vira

Ja ibland funderar jag på om jag inte skulle ha skaffat en aussie. Nu känner jag mig som världens sämsta matte, jag ångrar inte min Elmo, han är min bästa vän som förgyller min dag!

Å andra sidan är jag i en deppsvacka nu..uuusch inget är roligt, vill inget! Så det är väl tur ändå. Elmo o ja har myst i soffan hela dagen :) Matte sjuk, tog vaccination igår.. har skit ont i armen och är riktigt förkyld.

Måste bara nämna en sak.. just nu är Elmo ute på gården alldeles själv, vi har hängnat in bakgården, han har aldrig velat vara där själv, bara gapat och gapat, har haft lite problem med att lämna honom själv, han är så beroende av mig. Men nu.. det går ju skit bra:laugh: Inte ett ord!! Just nu sitter han på kullen och spanar på en tjej som går på vägen, så himla söt!! Haha så himla roligt:laugh::bump::rofl:

P,s Blue merle:banana:

Fler länkar. Har dock inte läst de själv, bara sparat de för framtiden då jag är sugen på Aussie själv (och merle är ju så snyggt!)

http://www.ashgi.org/color/eyedefects.htm
http://www.tanyastoys.com/infoM.htm
http://www.lsu.edu/deafness/genetics.htm

Tack för ännu mer bra läsning, hade ingen aning om detta, visste bara att man inte skulle para 2 merle hundar med varandra men har glömt bort eller inte tagit reda på varför:)

Jag bor 5 mil norr om stockholm och dagiset ligger i ett litet samhälle, men det är många som jobbar i t.ex stockholm

Hehe ja. Jag tror det är annat med norrlänningar. Ett dagis kanske skulle kännas konstigt för oss? Nu menar jag inte alla givetvis. Kanske till o med finns ett dagis här haha. Inget jag vet om iaf. Det finns mycket hundar här uppe men skulle jag starta ett dagis tror jag ändå det inte skulle funka.

Fin!

Väldigt nyfiken på rasen, var har du fått din ifrån och hur skulle du beskriva rasen? :laugh:

Fin!

Väldigt nyfiken på rasen, var har du fått din ifrån och hur skulle du beskriva rasen? :laugh:
Leon är en Österikisk import från kennel Vallé des moutons.

Rasen är mycket aktiv o charmig, kan vara reserverad, lämpar sig mycket bra till agility o freestyle, i sitt hemland används en del ff till vallning o ofta räddningshund.
Leons pappa sköter om två fårbesättningar o är lavinhund.

Mycket info hittar du här:
http://www.gossarna.com/

Rasen är numerärt liten o kanske avlas det för mycket, varför man måste vara mycket noga med föräldradjurens mentalitet.

mvh

Vad tråkiga ni är, ingen som har lust att skriva några rader:crazy:??

Min lilla Elmo är så duktig. Jag går ju specialsök, han är grymt duktig. Nu gömmer jag min mössa i skogen går en bra bit och ber honom leta, oftast så känner han doften direkt och far iväg som ett spjut, hittar den och hämtar. Så himla duktig:love: Jaa det tränade vi på idag..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka