Vara skadad och lämna sin häst?

Martina_m

Trådstartare
Har för första gången trillat av hästen och skadat mig lite allvarligare. Har brutit benet i överarmen, precis uppe vid axelkulan. Aldrig brutit något tidigare. Vilket innebär 12 v vila, och ingen ridning och inget jobb. Dessutom är det svårt att göra saker med bara vänsterarmen när högerarmen knappt får röras.
Alltså, stall och hästskötsel går helt bort.

Har ni varit med om något liknande?
Hur löste ni det med hästen och hur gick det?
Och framförallt hur kände ni?

Sv: Vara skadad och lämna sin häst?

Har för första gången trillat av hästen och skadat mig lite allvarligare. Har brutit benet i överarmen, precis uppe vid axelkulan. Aldrig brutit något tidigare. Vilket innebär 12 v vila, och ingen ridning och inget jobb. Dessutom är det svårt att göra saker med bara vänsterarmen när högerarmen knappt får röras.

Kompis till mig trillade av och punkterade lungorna och fick en blödning i levern - d v s pretty serious! Hennes mamma hade ansvaret för hennes tre hästar under tiden. Men det var otroligt häftigt att det blev något gott ur eländet - vi fick jättebra sammanhållning i stallet för alla kände att "nu måste vi hjälpas åt". Så det var många som höll ett extra öga på hennes hästar så att de inte tog någon skada då hennes mamma inte har speciellt mycket kunskap utan mest var där och mockade och visiterade krakarna efter sår och så...

Efter två månader var hon tillbaka i stallet och sammanhållningen har hållit i sig. Vi alla kände väl att det likaväl hade kunnat hända någon annan av oss.

Krya på dig och hoppas att du har hjälp med din pålle!

Fick en inflammation i nerven och tappade funktion i högerarm/hand ett tag.
Drygt som fan, mina föräldrar ställde upp och gjorde allt typ, vänner ställde också upp.

Kände mig lite halvt värdelös och typ bara gick runt och kollade så de gjorde rätt. Nu var jag utan arm i ungefär ett halvår, så det funkade ju inte tillslut, blev att jag lärde mig att tränsa med en hand, red barbacka med en hand, hästen fick lära sig att hålla hovarna uppe så jag kunde kratsa med en hand osv osv

Har ju helt rätt häst för sånna grejer, han blir inte galen av att stå och han flyger aldrig i luften, en mycket hjälpsam herre att känna sig trygg med.

När man väl började så var det inte så svårt att ställa om från högerhänt till vänsterhänt, nu efteråt är jag fortfarande påväg att göra saker med vänsterhanden..

Gick omkull och fick hästen över mig. Lite smågrejer över hela kroppen men alla muskler från knä till tår blev mosade :) .
Jag kunde inte förflytta mig så långt tiden efter det, helst inte efter att det blev en rejäl infektion i såret i benet heller.

Min familj fick rycka in så gott de kunde. Hästarna fick gå ut på bete tidigare än planerat.

Jag blev faktiskt rädd att rida men efter några månader var benet lite bättre och jag vågade mig upp en liten stund. Sen var det bara att arbeta därifrån :)

Hur är det med dig, hur känns det, hur mår du?

Jag blev faktiskt rädd att rida men efter några månader var benet lite bättre och jag vågade mig upp en liten stund. Sen var det bara att arbeta därifrån :)

Hur är det med dig, hur känns det, hur mår du?

Jag är lite rädd att jag ska bli rädd igen. Har tidigare varit rädd för att rida ut, egentligen inte av någon speciell anledning. Har ridit ut hela sommaren och kommit över min rädsla. Min häst är supersnäll och det finns ingen anledning att vara rädd.
Men nu, jag kan inte förstå vad min häst gjorde egentligen. Han har aldrig tidigare gjort något liknande. Han flög i luften rejält och det fanns inte en chans att sitta kvar. Det som var skönt var att han inte sprang iväg, även om han sprang runt, runt ett bra tag. Men han höll sig nära, och han hade ändå en hel skog + park att springa i.
Just nu känner jag mig lugn, men vet att jag inte ska rida på iaf 2 månader. Men är rädd att när det väl är dags, att jag ska vara rädd då.

Annars är det bra med mig, men lite ont och svårt att göra saker. Har hittat en superbra tjej (vars ponny precis skadat sig) som ska hjälpa mig och det känns så jäkla bra! Helt sjukt bra och jag är så otroligt tacksam för att hon ställer upp! Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska kunna tacka henne!

Annars känns det riktigt tråkigt att det blivit såhär. Känns som att det var dags att komma igång med ridningen ordentligt nu.

Jag hoppas att det kommer bli bra alltihop.

Ja det är tråkigt när det händer sådana här saker.. men så är det med hästar :) .
Men flög hästen i luften av någon oförklarig anledning? Kan han blivit stucken? Jag har för mig att Getingar/bin är aggressivare nu när det börjar bli dags för dem att dö, och sticker lättare.

Så bra att du får hjälp med hästen. Det kommer nog ordna sig alltihopa, om några månader är ni igång igen!

Jag blev avkastad för 5 veckor sedan, landade på huvudet och har en fraktur i nacken. I nuläget har jag precis börjat arbeta halvtid efter att ha varit hemma i en månad.
Min häst är 3 år och jag har bara hunnit rida henne under sommaren. Hon går på lösdrift/bete här hemma med en 2-årig kompis. Så hon får vila ett tag. I nuläget har jag ridförbud till slutet på oktober (2 månader) men misstänker att det blir förlängt nästa vecka när jag ska på ny röntgen.
Har tur som har hästarna ute och de kan bli ute 1-2 månader till beroende på vädret. De får extra hö och mineraler. Min kompis som har sin 2-åring här hjälper mig att mocka i lösdriften, vattnet fylls på med slang.
Troligtvis åker mitt sto hem till uppfödaren 1-2 veckor för igångsättning när jag får börja rida igen.

Visst saknar jag ridningen, men jag har börjat arbeta henne lös i rundcorall.
Man kan ju göra en del annat, löshoppa mm. Misstänker att olyckan hände pga att hon kan ha problem i ryggen efter en transportolycka i våras så imorgon ska hon gås igenom av kiroprakor.

Har du någon som kan motionsrida din häst eller hur löser du det?

Yepp jag är expert på att göra illa mig/bli sjuk.

Har brutit både arm, ben och rygg som gjort mig väldigt handikappad.
Är numera även förlamad i vänsterhanden.

Jag har haft en himla tur att alla mina stallkamrater mer än gärna ställt upp för mig när jag behövt hjälp utan att blinka, jag har även en underbar sambo som försöker och hjälper till så gott han bara kan :)

Men efter min skada där handen blev förlamad har jag fått tillverka en del nya redskap som gör att jag kan sköta det mesta med en hand/arm och det går fin fint :)
Lite knepigt att lära sig i början bara...

ja jag har gjort det två gånger och det har gått bra med fina kompisar som ställer upp. Vad det gäller att sköta med vänster så lär man sig. :devil:. I morron ska jag in och operera min högra axel så det blir mycket vänster nu. Igen.
Rida får man väl glömma ett tag, men idag på sista ridningen för i år gick han bättre än nånsin, faan.
När det har gått en tid blir man så ridsugen så man glömmer bort att vara rädd, hoppas jag i alla fall.

Ramlade av vid hoppning i våras och bröt handleden. Blev ca 6 veckor då jag inte kunde rida samt ytterligare ett par då jag inte kunde mocka eller göra andra tyngre saker.:(

Jag har turen att stå i ett jättebra stall :D där vi ställer upp för varandra, så hjälp med insläpp, visitering, mockning och mat fick jag av stallkamrater. Min medryttare ökade sina dagar under en period. Jag hittade också andra i stallet som kunde rida någon gång (har en häst som de flesta kan rida utan problem), så han fick motion i alla fall 4-5 dagar i veckan. Ville inte ställa av honom då han är gammal och har svårt att komma igång igen.

Jag gjorde en lista över vem som tog hand om honom varje dag och satte på dörren till sadelskåpet, så visste alla vem som var "ansvarig". Fick ju i början inte köra bil heller, så hade även svårt att ta mig till stallet, men var där några dagar i veckan och klappade och borstade lite.

Det hela gick bra. Jag var väldigt nervös när jag skulle börja rida igen, men är nu helt tillbaka i sadeln och har även börjat hoppa igen (även om hindren är mycket låga).

Första gången jag satt upp så skulle jag vara extra försiktig och bara rida lite inne i ridhuset. Skrittade glatt runt med tyglarna i en hand, det gick så bra att jag travade lite. Jag är glad och tycker det är jättekul att äntligen rida igen, hästen tycker det är urtråkigt att harva runt i ridhuset när det är fint väder, och matte kräver ju inte ens arbete. Så han drar benen efter sig och snubblar till så att jag åker av...:o Han var nästan nere på knä så fallhöjden var låg och jag slog mig inte alls. Fick mig en tankeställare att man kan åka av när och var som helst, hjälper inte att vara försiktig, så efter det blev jag faktiskt lite modigare. Alternativet var ju att göra sig av med hästen och det var det ju inte tal om.

Jag vet faktiskt inte av vilken anledning som han flög i luften av. Men han var ganska pigg och tror att allt barnskrik i skogen (förmodligen barn som lekte i skogen men som vi inte såg) gjorde att han tände till och blev ofokuserad på mig och så kunde han helt plötsligt inte hålla sig i skinnet längre. Han har aldrig tidigare gjort något liknande. Han har väl bockat och busat tidigare, men aldrig på detta viset.

pulkaskurk
Men fy, det lät ju inte alls bra att du blivit förlamad i handen. Är det något som kommer bli bra igen? Du verkar ju väldigt positiv, trots allt. Det är imponerande!

Det låter som att ni har väldigt snälla stallkompisar som har ställt upp på er! Härligt att höra att det finns och att det fungerar.

Jag har så klart oxå några snälla stallkompisar som ställer upp, men de har lite ont om tid så blir svårt att få ihop det ändå... Men nu är det bara en tjej som har hela ansvaret och det är jätteskönt.
Dessutom är hästen bara 5 år, så tror det är bäst för honom oxå!

Kollade på när min häst blev hopptränad igår. Med blandade känslor så klart. För jag vill ju själv! Men det gick jättebra och det är ändå härligt att få se världens finaste häst gå så bra :) Få sitta på läktaren och känna sig stolt :laugh:! Och längta lite!

Fy så tråkigt, hoppas du kryar på dig! Nu är ju iofs bästa tiden att bara vara inne och mysa ;) istället för att vara ute i snålblåsten och kylan :)

Du har inte möjlighet att skaffa en medryttare (så blir det ju billigare ekonomiskt för dig, under tiden), hyra ut den eller skaffa en skötare.

Det hade nog jag gjort om jag var i samma sits..

Krya på dig och ladda för ditt hästår 2011.
KRAM:bump:

Min 8:a åriga dotter ramlade av sin nya ponny för 1 månad sedan och fick en riktigt ful fraktur som involverade armbågsleden. Hon blev opererad i 4 timmar av 3 operatörer, fick 4 stift inop. Nu til veckan ska vi in på rtg igen och ser det bra ut så tas gipset och sen blir det till att op bort stiften i december. Hon kan inte lyfta fingrarna uppåt och det kan ta ca 6 månader innan hon har full motorik igen. Som tur är så är ponnyn viktbärande och jag är liten så jag rider honom lite, longerar och tar med honom som handhäst. Usch, hon är så frustrerad att hon inte kan rida sin fina mysiga ponny på flera månader.

pulkaskurk
Men fy, det lät ju inte alls bra att du blivit förlamad i handen. Är det något som kommer bli bra igen? Du verkar ju väldigt positiv, trots allt. Det är imponerande!

Det låter som att ni har väldigt snälla stallkompisar som har ställt upp på er! Härligt att höra att det finns och att det fungerar.

Kollade på när min häst blev hopptränad igår. Med blandade känslor så klart. För jag vill ju själv! Men det gick jättebra och det är ändå härligt att få se världens finaste häst gå så bra :) Få sitta på läktaren och känna sig stolt :laugh:! Och längta lite!

Nej min hand är tyvärr körd, har inte kunnat röra och ingen känsel i den på drygt 2,5 år nu :(

Men det är inget att vara ledsen över utan det är lika bra att försöka acceptera att det är som det är med den, för den blir ju inte normal bara för att jag vill det tyvärr

Man får helt enkelt bestämma sig för om man vill vara pigg, glad och positiv och leva livet som man vill med de förutsättningar man har :)
Eller om man hellre är ledsen och deppig över en olycka..
För ja man väljer faktiskt själv om man vill göra sig till ett offer eller ej.

Hmm mina stallkompisar har inte heller haft tid för att hjälpa mig egentligen, men de har bevisat att de är RIKTIGA vänner som ställer upp i vått och torrt när det behövs en hjälpande hand :)

Det är ju trots allt bara under en period tills man läkt ihop igen och under tiden brukar man kunna hitta på enklare stallsysslor att hjälpa dom med under tiden, som tex fylla på vattenhinkar och göra iordning kraftfoder till deras hästar medan de mockar min box osv

Och de får självklart hjälp tillbaka om de skulle hamna i en trasslig situation :)

Vad skönt att du får din älskling motionerad iaf även om jag förstår att du helst av allt skulle vilja motionera honom själv :)

Hur går det för dig då? Läker du ihop som det är tänkt? Hur lång tid är det kvar innan du är ihopläkt? Behöver du gå på rehab osv innan du får börja jobba i stallet och rida igen?
Hoppas du läker ihop fort och bra :)

Många och stora krya på dig kramar

jag befinner mig i samma sits just nu. Gick omkull med hästen fick henne över mig så jag har en fraktur i bäckenet så det är rullstol som gäller nu. Har ridförbud i 4-5 månader:(
Jag har löst det genom att min familj hjälper till och även en kompis men jag ska lämna bort hästen till en bekant, duktig hoppryttare som får träna och tävla henne sålänge tills jag är bra igen. Det är en häst med mycket nerv som behöver gå varje dag för att må bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 971
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 024
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
3 055
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 673
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka