Var ska jag resa?

Ems

Trådstartare
I januari har vi möjlighet till en längre ledighet och tänkte passa på att resa bort i ca 3-4 veckor. Ett problem är dock att jag, som normalt är sugen på att åka ungefär överallt, mest bara kommer på var jag inte vill åka och önskar därför input och hjälp att brainstorma.

Våra önskemål är som följer.

Varmt och skönt men helst inte tropiskt, inte så sugna på sol- och badsemester men vill gärna ha möjlighet att hänga på strand och framförallt vill vi inte behöva en massa kläder och vill inte frysa.

Gärna en storstad som utgångspunkt och med möjlighet att resa runt. Vill gärna känna att vi hinner lära känna en plats mer än om man bara varit där en vecka men vill inte sitta fast på en liten ö i flera veckor.

Vi är resvana men vill gärna ha det lite bekvämt den här gången, orkar inte planera för mycket utan vill kunna fixa ett boende som bas och sedan utgå från det. Om det är av betydelse så har vi även ett barn på ca 9 månader med oss.

Av olika skäl går Nya Zeeland och Australien bort. Vi hade långtgående planer på Florida och Miami men är rädda att det är lite för kallt i januari för att det ska vara härligt att bara hänga runt, i övrig känner vi att det uppfyller alla våra önskemål. Funderar lite på Sydafrika/Kapstaden men känner inget sug alls och tänker att där vill man kanske mer resa runt för att hinna se så mycket som möjligt?

Ja och sen tar mina idéer slut... Någon som kan hjälpa?

I januari har vi möjlighet till en längre ledighet och tänkte passa på att resa bort i ca 3-4 veckor. Ett problem är dock att jag, som normalt är sugen på att åka ungefär överallt, mest bara kommer på var jag inte vill åka och önskar därför input och hjälp att brainstorma.

Varmt och skönt men helst inte tropiskt, inte så sugna på sol- och badsemester men vill gärna ha möjlighet att hänga på strand och framförallt vill vi inte behöva en massa kläder och vill inte frysa.

Gärna en storstad som utgångspunkt och med möjlighet att resa runt. Vill gärna känna att vi hinner lära känna en plats mer än om man bara varit där en vecka men vill inte sitta fast på en liten ö i flera veckor.

Vi är resvana men vill gärna ha det lite bekvämt den här gången, orkar inte planera för mycket utan vill kunna fixa ett boende som bas och sedan utgå från det. Om det är av betydelse så har vi även ett barn på ca 9 månader med oss.

Av olika skäl går Nya Zeeland och Australien bort. Vi hade långtgående planer på Florida och Miami men är rädda att det är lite för kallt i januari för att det ska vara härligt att bara hänga runt, i övrig känner vi att det uppfyller alla våra önskemål. Funderar lite på Sydafrika/Kapstaden men känner inget sug alls och tänker att där vill man kanske mer resa runt för att hinna se så mycket som möjligt?

Hawaii! Klimatet är underbart, Honolulu är en storstad och man kan resa runt mellan de olika öarna.

Vi åker till Vietnam i december! Kommer kombinera storstad med sol och bad och kultur!

Har aldrig varit där, men har höga förväntningar :D

Jag skulle nog ändå föreslå Sydafrika/Kapstaden. Vi var i Johannesburg och Kapstaden under två veckor i Januari, superbra väder, mycket att se och lätt att ta sig runt.
Att resa runt i framförallt Kapstadsregionen var väldigt smidigt, mycket att se och inga jättelånga avstånd. Bila runt i vindistrikten var fantastiskt trevligt, Cape Point med omkringliggande städer var en trevlig dagsutflykt etc...

En variant är ju att köra safari i 4-5 dagar (tex. Kruger eller liknande) och sen flyga ner till Kapstaden och resa runt i den regionen (smidigast med bil eller chaufför).

Svarar alla.

@WBanna Hawaii, vilken grej! Inte ens tänkt på men blev genast sugen. Berätta gärna om du har tips på vad man kan göra etc.

@pepp Vietnam är jättehärligt men känns som lite för tropiskt klimat. Om någon har tips på lite mer tempererade delar av Asien är jag all ears!

@Millz Ska även fundera över Sydafrika en vända till, på pappret har det ju onekligen många rätt. Finns det mycket att se på dagsutflyktsavstånd från Kapstaden?

Svarar alla.

@WBanna Hawaii, vilken grej! Inte ens tänkt på men blev genast sugen. Berätta gärna om du har tips på vad man kan göra etc.

Vi var där i 2 veckor och var på Oahu hela tiden. Vi bodde i Waikiki; jättenära den superfina stranden och lika nära till massor av shopping. Vi hyrde bil ett par gånger och körde bl a runt hela ön. Norra Oahu har sanslöst fina stränder. Waikikis strand är tokfin, men stränderna uppe vid North Shore går inte att beskriva, det var som att befinna sig inuti ett vykort. Där kunde man bl a åka på hajsafari. Dole har även en stor fruktodling som man får besöka.
I Hanauma Bay kan man snorkla. Det är ett reservat och är känt för sina korallrev och undervattensliv.
Surfa kan man göra överallt, på Waikikis strand fanns surfskola och uthyrning av brädor osv.
Det finns massor med stränder runt ön som man kan stanna vid och bada om man är ute och åker.
Ala Moana är ett jättestort shoppingcenter i Honolulu där man lätt bränner många timmar och många dollars. ;)
Man kan även besöka Pearl Harbor och gå på visning på USS Arizona.
Sen finns det tusen andra grejer att göra som jag inte kommer på nu. :D
Vädret är stabilt året runt och det är skön torr värme. Det är lite kriminalitet och rent o fräscht på hela ön. Det finns duschar och omklädningsrum vid nästan varenda strand. Vi var där 2010 och då var det billigt att shoppa och bra priser på restaurangmaten. En full tank i Mustangen som vi hyrde kostade 120 kr. :)

Ang. Sydafrika/Cape Town: Absolut, det finns massor att se på nära avstånd, vindistrikten är ett måste och lätta att ta sig runt med "vintåget" (wine tram) eller med bil. Vi gjorde ett distrikt per dag, otroliga vyer och fantastiska gårdar och restauranger.

Cape point är (med Godahoppsudden och alla dess apor) ca. 2h bort från själva Kapstaden, på vägen dit kan man stanna på tex. Boulders Beach och spana in pingviner.

Det finns även mindre safaris 2-4 timmar bort och såklart också väldigt mycket att se i själva Kapstaden (Table mountain, Robben Island, Camps Bay, Kirstenbosch National Botanical Garden etc.)

Gillar man otroliga vyer så är den här regionen ett måste, vi tillbringade dagar med att bara åka runt på måfå och stanna till vid de många stränder och vista points som vi passerade. Varje natt återvände vi dock till centrala Kapstaden där vi bodde så resandet runt var minst sagt smidigt.

Vi var i Miami i dec/jan. Helt perfekt. Lagom varmt( typ shorts o tshirt, men en tröja på kvällen!).

Vi var i Miami i dec/jan. Helt perfekt. Lagom varmt( typ shorts o tshirt, men en tröja på kvällen!).

Detta låter ju väldigt lovande. Jag har varit i Miami i februari tidigare och då var det ungefär som du beskriver, men enligt internet är medeltemperaturen bara 16 grader i januari och då brukar iaf inte jag gå i shorts. Vet du ungefär hur varmt det var när ni var där/om det var normalt för perioden?

USA.s västkust. Med hyrbil och resa runt lite.
Kalifornien, Las Vegas och Grand canyon är några exempel på det som ligger inom räckhåll från varandra.
Gällande "Grand canyon state" har jag några tips, minst sagt.

//Hon som flera gånger sagt att nästa år ska jag inte åka till Arizona, men i år "hamnade" där för sjunde året i rad ;)

Tack alla för hjälp!

Eftersom vi reser med ett litet barn går det tyvärr bort att resa runt för mycket med bil. Jag vet att det går osv men tar för mkt energi helt enkelt att få det att fungera. Därav önskemål om en plats att utgå ifrån och sedan göra dags- eller tvådagsutflykter. Och då vill det ju även till att den plats man bor på är härlig att hänga på i sig självt.

Västra USA har gått bort dels pga att ganska stora avstånd (och har knappt varit där tidigare så finns risk att vi kommer försöka klämma in för mycket), och dels är det väl inte varmare där än i Florida i januari? Rätta mig gärna om jag har fel.

Detta låter ju väldigt lovande. Jag har varit i Miami i februari tidigare och då var det ungefär som du beskriver, men enligt internet är medeltemperaturen bara 16 grader i januari och då brukar iaf inte jag gå i shorts. Vet du ungefär hur varmt det var när ni var där/om det var normalt för perioden?

Vi hade, dagtid, mellan 20och 25. Upp till 27 två dagar Lite vind på förmiddagana och svalt, runt 15-17, på kvällarna. Men barnen badade i havet flera ggr ( tonåringar-så inte den ålden att allt vatten är kul oavsett temp). Vi hade shorts hela tiden -och blev bruna!

Tack alla för hjälp!

Eftersom vi reser med ett litet barn går det tyvärr bort att resa runt för mycket med bil. Jag vet att det går osv men tar för mkt energi helt enkelt att få det att fungera. Därav önskemål om en plats att utgå ifrån och sedan göra dags- eller tvådagsutflykter. Och då vill det ju även till att den plats man bor på är härlig att hänga på i sig självt.

Västra USA har gått bort dels pga att ganska stora avstånd (och har knappt varit där tidigare så finns risk att vi kommer försöka klämma in för mycket), och dels är det väl inte varmare där än i Florida i januari? Rätta mig gärna om jag har fel.
Verkar som du har rätt, fast Az som jag varit mest i känns som det alltid är varmt. Dock har jag nog aldrig varit i januari. Däremot i November men det är väl inte riktigt samma sak.

En kollega var i Mexico förra året, och det verkar ju vara varmt.
Hon sa att det var jättebra!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 301
Senast: Rie
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 576
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: seahawk
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka