Var sätter man fläkten?

athena

Trådstartare
Vi har ett relativt nybyggt stall (-99) men har inte fått riktig ordning på ventilationen. Stallet har plats för 3 hästar, yta ca 50 kvadrat och 2,80 m i taket. Vi har en trumma på 30 cm diameter mitt i stallet och friskluftsintag i varje box + 2 i gången.

Jag tror att intagen är i minsta laget, men på nåt sätt känns det som att vi måste göra nåt drastiskt för att få snurr på det hela. Kalla vinterdagar är det ok, då blir temp-skillnaden så stor ute/inne så det blir bra luft. Men är det plusgrader måste man i princip ha stalldörren öppen nattetid för att inte ha kondens på dörrar och fönster morgonen efter. Hästarna är inne ca 12 timmar per dygn.

Vi planerar nu att sätta in en frånluftsfläkt enligt undertrycksprincipen. Den kan man då styra med termostat så den endast går när det är över en viss temp i stallet.

Men var ska man sätta den? Enklast vore ju så klart i trummans öppning, men det blir i taket på stallet (gången), och hur blir ljudnivån? Vilken ljudnivå är acceptabel vid max-uttag dvs 12 h per dygn? Enligt "Att bygga häststall" (som jag f.ö. har lusläst ang allt i detta ämne) så är det ingen mening i att sätta fläkten längre upp i trumman. Det ska ist ljudisoleras, och det är lätt att inse hur enkelt det är i en redan befintlig byggnad...

Jag behöver hjälp, tips och råd, och framförallt egna erfarenheter - goda som dåliga! Ska ringa HS rådgivare i morgon men tänkte kolla av här inne först...

Sv: Var sätter man fläkten?

Tänk, om man skriver en tråd om lastningsproblem så har man minst 7-8 svar inom den närmaste timmen :angel: ...

fläkt är nog ett måste tror jag...men kondens är svårt att bli av med...jag har bra luft i mitt stall, men så fort det blir kallt ut så får jag kondens i form av is...annars finns ingen fukt i stallet...bara där varmt möter kallt....
Undrar om inte jag har en fläkt liggandes nånstans....

jag har min "storfläkt" sittandes på ytterväggen och intaget är mitt i stallet...det funkar kanonbra......

martha skrev:
fläkt är nog ett måste tror jag...men kondens är svårt att bli av med...jag har bra luft i mitt stall, men så fort det blir kallt ut så får jag kondens i form av is...annars finns ingen fukt i stallet...bara där varmt möter kallt....
Undrar om inte jag har en fläkt liggandes nånstans....

Har du :eek:

jag HAR en fläkt (gammelfläkten) den sitter kvar i taket vid utsuget...frågan är ju bara vart jag har "centralen" till den..... kan man köpa sånt separat tro..??

martha skrev:
jag HAR en fläkt (gammelfläkten) den sitter kvar i taket vid utsuget...frågan är ju bara vart jag har "centralen" till den..... kan man köpa sånt separat tro..??

Säkert lättast o kanske inte mkt dyrare att köpa en ny. Gissar att den kanske är för stor också, min trumma är ju bara 30 cm. De nya kostar ca 1500 + moms. Men jag ska grunna o ringer om jag vill ha den :).

1500?? Inte med termostat till va??
jag köpte ju en till duschen, den kostade nåt liknande, men den är helt manuell...bara med en strömbrytare till.

Hej
Det låter liknande mitt stall. jag har 3 boxar . Vi har 60 kvadrat
fönster i varje box. Inlufts ventiler över fönstren. Har en trumma på taket. Takhöjd 3m.
Hade isolering och plast åvanpå taket. Har nu tagit bort detta. Skall lägga papp i stället. Det blev så tätt första vintern att vi fick mögel.
Köpte en takfläkt och monterade den i trumman. Låter lite med fungerar mycket bra. Har även fönster öppet.
Jula sålde stor och bra fläkt för stall. Billig.

http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=28c0&.dnm=f34d.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavir...done=http://pg.photos.yahoo.com/ph//my_photos

athena skrev:
Vi har ett relativt nybyggt stall (-99) men har inte fått riktig ordning på ventilationen. Stallet har plats för 3 hästar, yta ca 50 kvadrat och 2,80 m i taket. Vi har en trumma på 30 cm diameter mitt i stallet och friskluftsintag i varje box + 2 i gången.

Jag tror att intagen är i minsta laget, men på nåt sätt känns det som att vi måste göra nåt drastiskt för att få snurr på det hela. Kalla vinterdagar är det ok, då blir temp-skillnaden så stor ute/inne så det blir bra luft. Men är det plusgrader måste man i princip ha stalldörren öppen nattetid för att inte ha kondens på dörrar och fönster morgonen efter. Hästarna är inne ca 12 timmar per dygn.

Vi planerar nu att sätta in en frånluftsfläkt enligt undertrycksprincipen. Den kan man då styra med termostat så den endast går när det är över en viss temp i stallet.

Men var ska man sätta den? Enklast vore ju så klart i trummans öppning, men det blir i taket på stallet (gången), och hur blir ljudnivån? Vilken ljudnivå är acceptabel vid max-uttag dvs 12 h per dygn? Enligt "Att bygga häststall" (som jag f.ö. har lusläst ang allt i detta ämne) så är det ingen mening i att sätta fläkten längre upp i trumman. Det ska ist ljudisoleras, och det är lätt att inse hur enkelt det är i en redan befintlig byggnad...

Jag behöver hjälp, tips och råd, och framförallt egna erfarenheter - goda som dåliga! Ska ringa HS rådgivare i morgon men tänkte kolla av här inne först...

http://www.shagya-arab.org/pdf/ventilation.pdf
En bra beskrivning på fläkt plasering mm

En fläkt är nog ett måste. Finns ju med styrning för termostat, fukt, undertryck mm.
Det finns rör som är utformade typ som en ljuddämpare till bilen att köpa. Vi bygger svinhus just nu och då sätter vi fläkten uppe i nock sedan ett ljuddämpat rör som går ner i en låda som är isolerad som har sin nergång 1.5m länger bort. Detta funkar väldigt bra och ger en riktigt tyst miljö. Fläktljud är väldigt störande även för djuren. Vill du ha mått på lådan som du kan bygga själv så kan du få det.
Bygger på undertryck i byggnaden.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite hjälp att fundera... :bow: Jag köpte ju ny häst för drygt två veckor sen, ett halvblod, en 15 år gammal valack. Han är...
Svar
3
· Visningar
631
Senast: Jenny1
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 434
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama