Var sätta svängel på gammal trilla/fjädervagn?

purity_666

Trådstartare
Jag har kommit över en renoverad trilla. Det finns ingen svängel på den och ingen krok eller ögla att fästa svängeln. Frågan är var det blir bäst att sätta fast den?

Jag kör med loksele och får draglinjen ganska lågt. Ska man sätta svängeln där skaklarna är fästa? Eller ännu lägre som då blir stången mellan däcken? Finns en extrastång på själva skaklarna också som är till för extra stabilitet. Man skulle kunna fästa en svängel där också, alltså i själva skaklarna.

Allt under vagnen är i metall.

De bra bilder på trillor jag sett har oftast haft en utskjutande metalldel till svängeln. Jag har inte en sån.

Ni med trillor/fjädervagnar, var har ni satt er svängel?

Sv: Var sätta svängel på gammal trilla/fjädervagn?

Du kan med fördel fästa svängeln i hjulaxeln, på tex gammla tidaholsmgiggar så sitter det en järnten smidd runt hjulaxeln med en krok i änden på.

Så om du smider eller svetsar fast ett järn i själva hjulaxeln som du sedan sätter fast svängeln i så får du dessutom en bra draglinje, i synnerhet för en loksele där man vill ha en draglinje som ligger 90 grader mot lokorna när hästen drar vilket blir en rejält kort och brant draglinje.

När du drar en vagn så är det optimalt med en draglinje som går genom hjulnavet, vill man ha en högre draglinje så sätter man på högre hjul vilket är förklaringen till att en gigg ser ut som den gör. Bland mera moderna exempel så om vi tittar på Troed´s maratonvagnar så där sitter svängeln direkt fästad i framaxeln.

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 840
Senast: -Catherine-
·
Körning Har i flera års tid tänkt utrusta min vagn med en svängel. Det är dock lite svårt att få plats med den då skaklarna som sitter fästa i...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Tacitus
·
Körning En bekant har köpt en shettis som är inkörd och van att köras. Vi båda därmot är helt nybörjare på körning. Selen är en bröstsele men...
Svar
14
· Visningar
5 425
Senast: _L_
·
Körning Jag har äntligen, efter mycket letande, hittat en vagn med rätt mått till min häst. Den kom i söndags och lyckan var rätt total...
Svar
11
· Visningar
2 211
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama