var på ultra ljud igår

border_kelpie

Trådstartare
Heej,

Bella kommer nu på lördag gå in i 6 veckan och vi var på ultraljud med henne igår då jag vill veta om hon är med valpar eller inte.

Veterinären kunde inte se något men hon verkade tveka så vi fick ett återbesök om 2 veckor då man borde kunna se det då. Så ska till ultra den 14 april igen halv 5 ..

Men jag vet inte riktigt om bella är dräktig för visst har hon typ ökat lite och hennes midja har försvunnit och hennes tuttar har blivit större och hennes beteende mot andra hundar har ändrats. Men hon kan ju också vara skenräktig (hoppas jag) men vi får se den 14 men ..

Min mamma har frågat en vännina som också fått valpar när hennes tik blev tjock och hon sa den sista veckan men kan det stämma ?? :confused:

när såg ni att era hundar var dräktiga??

mv carolin

Sv: var på ultra ljud igår

Ca tre veckor efter parning kan man, med lite tur, se en seg flytning från vulvan och tiken kan även må lite illa någon dag.

ja nån flyttning har vi inte sett men hon äter inte sin hund mat på morgonen alls längre utan äter bara på kvällen och så spydde hon vid vecka 3 men har inte gjort det sen dess.

Men om hon är i sjätte veckan nu så ska hon ju i princip valpa om två veckor? Är hon dräktig så borde valparna vara tydliga på u-ljud nu.

hon är i början på sitt 5:e och dom kan väl gå upp till 9 veckor?? 63-64 dygn

och jag tror vet. såg nåt för annars hade hon väl sagt att hon definitivt inte såg nåt ? men hon ville ju vi skulle komma tillbaka så.. men jag vet inte

Ok, så på lördag har hon gått 5 fulla veckor menar du? En dräktighet varar i princip 9 veckor, dvs runt 63 dygn (med viss variation plus minus några dagar).

Varför inte låna hem (eller köpa) några böcker om avel, uppfödning etc? Det bästa är ju om man läser på innan man ens parar, så har man lite bättre koll under resans gång. :)

jo jag vet men det var ingen planerad parning (av mig iallfall) men ska till biblioteket idag och låna då jag annars inte varit hemma från skolan när biblan varit öppen :)

jo jag vet men det var ingen planerad parning (av mig iallfall) men ska till biblioteket idag och låna då jag annars inte varit hemma från skolan när biblan varit öppen :)

Jag ultra ljudade min första tik vid sex veckor och då kunde man klart o tydligt se att där fanns valpar.

Hon såg ut som ett läpafår under hela dräktigheten och fick 11 valpar.

Min tik som nu fick valpar va "smal" in till 1½ vecka innan valpning, då blev hon som en ballong, och ut kom 9 valpar.

Men eftersom det va du som inte ville ha valpar på denna hunden va?? Så är väl detta JÄTTEBRA om inte vet ser några valpar :laugh:?

En veterinär kan på ett ultraljud se från dag 17 om en tik är dräktig och från dag 41 på en röntgen ( skelettet har förbenat sig då).
Rörelser från fostrena kan skilja mellan olika hundar och från gång till gång. Men från dag 45 och framåt är vanligast.
Så att inte veterinären ser några valpar på ultraljudet och vill att du kommer tillbaka om två veckor verkar MYCKET märkligt. Så om du nu inte kan vänta och se om det blir valpar eller inte skulle jag besöka en annan veterinär.

hmm ok :confused: men det är den enda veterinär kliniken jag kan gå till ..

Men det kan vara det att min hund kissade precis innan ultra ljudet och det ville dom inte att hon skulle ha gjort men hon va riktigt kissig.

Hon tog ett foto på bella med ultra så hon kanske såg nåt annat ??? usch nu blir jag orolig.. tänk så såg hon en tumör eller nåt :crazy:

Men ska ditt igen nästa tisdag så får veta då :) hoppas jag..

De tar alltid "foton" under ultraljudet.

Jag tycker allt börjar bli konstigt. Du hade inte råd med abortspruta, men har råd med ultraljud.
Jag ska säga vad jag hela tiden trott. Jag tror du gärna vill din hund ska vara dräktig och har svårt att tro din mamma skulle göra som du skrivit.

Kanske jag har fel, kanske inte..

Precis vad jag trott hela tiden.

Men i vilket fall som helst så hoppas jag att tiken inte är dräktig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka