Var och hur börjar man med Westernridning?

Annie_92

Trådstartare
Hur gick det till när ni började med western och var vände ni er för att läras upp? Verkar vara väldigt glest med ridskolor och liknande som lär ut westernridning, och speciellt i mina hemtrakter. Har länge varit intresserad av att sadla om till western, men har liksom inte riktigt vetat var jag ska vända mig helt enkelt.. Har noll kunskap inom detta och vet inte hur och var jag ska kunna lära mig allt..?
//Annie

Sv: Var och hur börjar man med Westernridning?

Jag började med western då min fru är från Amerika. Så hon är min lärare :)
Vet inte om där finns westernskolar, finns kun två i Danmark, tror jag..

Har noll kunskap inom detta och vet inte hur och var jag ska kunna lära mig allt..?
Hej! Ett bra första steg kan vara att ta en titt på WRAS hemsida. WRAS är den paraplyorganisation som organiserar westernridklubbar i Sverige, på hemsidan kan du lätt se vilka klubbar som finns närmast dig. Olika klubbar har olika grad av aktiviteter och engagemang, men chansen är stor att du hittar folk att fråga, och lära dig av, den vägen. Andra vägar är förstås nätforum, som detta och andra. Sedan finns naturligtvis massvis av information, tips och råd, artiklar etc både i tryck (bibliotek eller internetköp) och i elektronisk form (text, filmklipp etc) på nätet. På WRAS hemsida finns också en liten men användbar länksida, börjar du där så kan du hamna på alla möjliga intressanta sidor som har med westernridning att göra. Det litet svåra är bara, som alltid, att välja vilka man skall lyssna på... :grin:

den absolut bästa vägen att gå är som snubbelfot skrev att leta på den klubb som ligger närmast dig och bli medlem. Ofta anordnas det olika aktiviteter och se till att anmäla dig till en clinic med någon bra tränare ! =)

Tusen tack för svar! Tittade in på WRAS hemsida och blev förvånad när jag hittade en klubb hyfsat nära mig!.. Finns det någon/några speciella böcker eller filmer som ni kan rekommendera för en nybörjare? Ska jag sadla om till detta så kommer jag sadla om helhjärtat i så fall, vill lära mig allt och gärna tävla i framtiden. Är dipl. hästskötare nu och har funderat lite på om man skulle kunna söka jobb i Sverige eller utomlands inom western. Frågan är om det finns så många som är villiga att ta emot en riktigt gröngöling för upplärning..?

Reining - från grundträning till tävlingshäst med peter ljungberg tycker jag är en bra film, men då handlar den ju bara om Reining-inriktningen. Vet inte vad du är intresserad av?

Bob Mayhew The Basic Principles of Western Riding - är annars är riktigt bra video där all grundträning tas upp, jag lärde mig väldigt mycket på den videon.

Ja att åka och titta på tävlingar, träningar och sen vara med själv ger en första kontakt. Vill man botanisera i videomaterial som visar principer är ju youtube ett fantastiskt verktyg också. =)

Men det mesta som är matnyttigt lär man sig genom att besöka olika event som också listas under bland annat wras hemsida i kalendern =)

Det är just den här biten westernsverige skulle behöva bli bättre på för att fånga in fler intressenter framöver =) (ja jag vet att det görs en hel del, men man kan aldrig få för mycket av just information till de som vill veta mer för att våga börja) =)

Jag själv började 1998 med western och har sedan dess både jobbat och haft western som hobby... att vara grön gick bra för mig då jag hade så mycket "vanlig" hästkunskap så en tålmodig herre gjorde ett utmärkt jobb med att lära upp mig... =) Men det har inte alltid varit helt lätt.

Det jag märkt är att när man sitter och rider dressyr på engelskt vis så är det lättare efter man lärt sig westernridningen. Man sitter helt enkelt mycket bättre och använder sina hjälper på ett mer effektivt sätt.. =)

Lycka till och välkommen till westernsverige!

Kanon, tack för tipsen!.. Vill ju sätta in mig och lära mig mer inom alla grenar, även om reining än så länge är bland det mest lockande och intressantaste. Vet ju så lite än om allt, så det blir ju helt enkelt till att sätta sig i allt och sen se vilket håll jag dras mest åt.. Blev inspirerad av att läsa om Bob Mayhew som började först som 32-åring! Kanske det finns hopp även för mig då..;p

Senast ändrad:

Hann svara innan jag sett även ditt svar Chex. Tack för ditt varma välkomnande!
Ang. tävlingar och t.ex. clinics, hur mycket anordnas det egentligen här uppe i norra regionen? Har känslan av att det inte blir så mycket per år att besöka? Vet någon hur det ser ut i Umeå och Sundsvall t.ex? Borde väl finnas någon större klubb där i kring som anordnar en del tro..?

När jag bodde i Umeå vet jag att Rick Le May höll clinics på SURF nångång, har nog tyvärr inte numret kvar till dom som höll i det för det var ett par år sedan.. :o Men lite westernliv finns det där iaf ;)

Tyvärr är det ju så att det är mycket aktiviteter neråt i landet, men jag kan tänka mig att det ändå måste vcara en del clinicar och tävlingar över sommaren även norrut. Tyvärr så är det ju ganska dött nu på vintern i hela landet. Ett till tips jag kom på är att titta på mycket filmer på youtube. Jag kan spendera timmar och titta på olika Aqha tävlingar där otroligt duktiga ryttare tävlar, och då lär man sig väldigt mycket. Det finns även många duktiga amerikanska tränare som ger många träningstips på youtube. testa sökord som "Aqha competition" eller "Reining horse training" eller liknande . =)

Ja, jag får fortsätta hålla ögonen öppna framöver helt enkelt för clinics och liknande, tror nog att det kan dyka upp lite inom rekhåll rätt som det är.=)
Kommer nog bli x antal timmar vid youtube även för mig då!.. Tack för tipset!..

Hann svara innan jag sett även ditt svar Chex. Tack för ditt varma välkomnande!
Ang. tävlingar och t.ex. clinics, hur mycket anordnas det egentligen här uppe i norra regionen? Har känslan av att det inte blir så mycket per år att besöka? Vet någon hur det ser ut i Umeå och Sundsvall t.ex? Borde väl finnas någon större klubb där i kring som anordnar en del tro..?

Om du går in på WINN:s hemsida samt även MWR:s hemsida så har dom tävlingskalendrar där. Träningarna läggs också ut där så man kan åka och titta. Jag är medlem i WINN. Klubbarna tar upp tränare söderifrån samt att det finns några bosatta här norr om dalälven ;) . Vattlång har varje år en stor fleradagars tävling. Ligger mellan Harmånger och Ilsbo. Väl mött under året :)

hej det finns en väldigt duktig tränare som jag varmt kan rekomendera i vattlång i hudiksvall vet inte hur långt du har dit med hon annordnar även en tävling varje år. har varit där och tävlat och det var väldigt roligt med fina priser. väl värd att åka och kolla på om du är lite osäker och kanske även prata lite med tränaren och få lite tips.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 005
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka