Var lägger hon sina ungar?

S

Sassas

Hej!
Vi bor på en gård och har 2 katter. Det är utekatter, men väldigt tama och tillgivna. Nu är honan dräktig och börjar bli ordentligt tjock om magen. Dom har ett "kryp in" med kattlucka där dom får sin mat och där dom har en korg där dom kan sova i. Frågan är nu var hon lägger ungarna?!
Kan man påverka på något sätt där man vill att hon ska lägga sina ungar eller bestämmer hon det själv.
Tacksam för tips hur man kan göra.
Vill ju inte att hon ska lägga dom i skogen!

Sv: Var lägger hon sina ungar?

Enda sättet för dig att veta att de hamnar inomhus är väl att hålla henne inne.

När min gosa skulle få ungar bäddade hon lite överallt och fick oss att både göra iordning favoritgarderoben till barnkammare och lägga tidningspapper på vårt ljusa golv under sängen.
När det väl blev dags, så födde hon ungarna mellan våra fötter, när vi satt och drack te!

Vidare så envisades hon med att föda upp dem i kattlådan! Vi försökte flytta dem någon gång, men det var lönlöst. Det var bara att bädda där och skaffa en ny låda åt de andra istället.

Problemet är bara att jag inte kan ha henne inne i boningshuset för min äldsta dotter (som inte bor kvar hemma men kommer på besök ibland) är allergisk.
Försökte med att göra mysigt för henne i gäststugan, men hon blev som galen när hon blev inlåst där. Hon är ju inte van att bli inlåst.

Då får du nog lita på att hon klarar av de små själv. Om hon kryper undan, så kommer hon med dem när hon anser att tiden är mogen för er att träffa dem.

Enda sättet att veta vart ungarna hamnar är att stänga in henne, oavsett hur tokig hon blir. Det är ju inte bara viktigt att ni vet vart ungarna hamnar, det är ju viktigt att ni vet vart HON är när hon föder. Komplikationer kan uppstå (en unge kan hamna på sniskan) och bestämmer hon sig för att föda ute i skogen... ja, då kan det gå jäkligt illa och hon kan dö en rätt plågsam död.

Beror ju lite på hurdan kontakt man har med sin kisse. Jag har aldrig ens funderat i banorna att ha kattan instängd bara för att hon är dräktig, eftersom jag kan lita på att hon söker sig till mig när det är dags att föda. :)

Men det kan ju vara annat med en katt som inte bor inne i huset, som mina alla har gjort.

Vad har ni andra på forumet för erfarenheter när det gäller gårdskatter? Brukar de söka stöd hos människan när de ska föda, eller går de undan? HUr är det i de fall gårdskatten är ompysslad och man har nära kontakt med den? Att de som tidigare fått ungarna avlivade går undan och gömmer ungarna är ju ganska självklart, jag menar nu de övriga...

Att stänga in henne känns inte bra efter försöket jag gjorde igår. Hon jamade som en galning och klöste och hoppade på dörren för att komma ut. Kan inte vara bra då hon blir stressad och mår säkert också psykiskt dåligt av det

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Katthälsa Hej! Som rubriken säger så har vår kattmamma som för ca 3 veckor sedan gött en kull på 3 små söta, under natten flyttat ut alla ungar...
Svar
13
· Visningar
2 935
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama