Var köper jag B-vitamin 12 ???

I

Idka

Har varit på fyra hästaffärer, bla Granngården, utan resultat! Hjälp!
 
menar du en typ av flaska som innehåller 12 olika sorters b-vitaminer?
för om det är den du menar så köper man den på apoteket.
 
ENBART B12 har jag fått av veterinär bara, det injiceras in..annars så brukar det ju alltid ingå B12 i Bvitamin preparat, varför vill du ha just 12??
 
Jag kollade på fass.se och hittade detta...
Vitamin B12 Recip Tablett 1 mg

Men utöver detta vet jag inte...
 
Det finns ju en massa fodertillskott på marknaden som innehåller B-vitamin! Konstigt att du inte hittat :smirk:

Eclipse Biofarmab har många produkter som innehåller Vitamin B 12, bla Folvit och Shy Feeder B. Deras produkter brukar finnas i de flesta ridsportsbutiker.
 
Men nu blir jag alldeles konfunderad.

Hade en equiatriker ute som gav mig massa tips om vad jag skulle ge min pålle, bla sa han att jag skulle ge B12. Jag ger ju honom i dagsläget "vanliga" b-vitaminer där B 12 ingår, men tydligen skulle det finns produkter med enbart B 12.
Nu vet jag inte riktigt om jag förstått saken rätt... :confused:
 
Jaha, men då är det väl egentligen inget att bry sin om..eller hur ? Vid brist uppstår låga blodvärden, deformerade blodceller men också skador på nervsystemet kan förekomma. Så märkligt att folk rekommenderar saker och ting utan egentligen kollat upp ordentligt .. :confused:
 
Han trodde att min häst hade dåliga blodvärden och sa att jag kunde ta ett prov om jag ville kontrollera det nogrannare.
Fick väldigt mycket respekt för denne herre så han utförde ett mindre mirakel med min häst och sa otroligt mycket bra saker.
 
Skulle vilja veta vad personen heter...
Kan du skicka namnet till mig...
Just det där med herre och B12 låter nämligen väldigt bekant....*misstänksam*
 
Re: Var köper jag B-vitamin 12 ??? *DELETED*

Inlägg raderat av guldmane
 
Att enbart ge B12 och inget annat, lönar sig knappast. För precis som mineraler kräver en viss balans av vitaminer för ett optimalt intag, kräver B12 kompelement med andra B-vitamintyper för att tas upp i rätt form. Det bästa är att ge en typ av B-vitamin där B12 ingår, och som i tex shy feeder B1, B6 och B12.
 
Jag ska nog ta och höra mig för hos honom en gång till, det kan ju varit jag som missförstått allt.

Tack för er hjälp! :)
 
Varför inte be din veterinär titta på hästen och ta prover vid behov istället?

Jag vet att vid brist på B-vitamin rekommenderar många veterinärer foderjäst...då det är lättupptagligt för hästen i kroppen och gynnsamt för microorganismerna i mage/tarm.Foderjäst hittar du i hinkar hos Granngården/lantmännen och är ganska prisvärt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 670
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 517
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp