Var kan man köpa selen?

ankic

Trådstartare
Har fått hjälp av Marti130 med foderstat , men jag får inte tag i selen .
På apoteket säger dom att det är receptbelagt , finns det ngn stans på nätet att beställa ?

Sv: Var kan man köpa selen?

De är nog dåligt pålästa iså fall. Var receptbelaggt förr men inte längre.

www.fass.se står det:
Förpackningar och priser
Oralt pulver Vitt pulver
800 gram plastburk, receptfri, 258.50 kr. Pris med recept 218 kr
2000 gram plastburk, receptfri, 568 kr. Pris med recept 446.50 kr

På Apoteket och är receptfritt - Tokosel som man bara ger en dos i veckan. Drygt och billigt.

Hälsning Maja

Apoteket har fel, men alla verkar inte veta det ännu....jag fick övertyga dem!

Be dem slå i Fass. Dåligt att de inte är pålästa.

Då får jag åka dit i morgon igen .
Dom var helt säkra på att man inte fick köpa utan recept .
Jag försökte ändå säga att Gr***gården sa att det var recept fritt.
Inte kan det väll vara skillnad på var i Sverige man bor???????????

Nej, det är ingen skillnad. Jag stod på mig, och till sist när 3 anställda var inblandade gick de med på att det var receptfritt... :devil:

Jag var och beställde Tokosel idag, för de hade inte hemma. Så imorgon ska jag hämta det!! Ingen som sa nåt om recept inte...

ankic skrev:
Då får jag åka dit i morgon igen .
Dom var helt säkra på att man inte fick köpa utan recept .
Jag försökte ändå säga att Gr***gården sa att det var recept fritt.
Inte kan det väll vara skillnad på var i Sverige man bor???????????

Säg till dom att det nyligen ändrats och om dom inte tror på ditt ord så får dom vänligen kolla upp det i FASS. :devil:

Granngården har selen/E- vit.tillskott. Kommer inte ihåg men nånstans mellan 2-3kg och kostar runt 150kr.

Doseringen (totalt) är densamma men man ger Tokosel en gång i veckan och Granngårdens E-vit/selen varje dag. De flesta färdigmineralerna innehåller selen. Om du redan ger det kanske du inte behöver ge extra?

Prick skrev:
Doseringen (totalt) är densamma men man ger Tokosel en gång i veckan och Granngårdens E-vit/selen varje dag. De flesta färdigmineralerna innehåller selen. Om du redan ger det kanske du inte behöver ge extra?

Jag gissar på att hon inte behöver ge andra mineraler utan enbart SELEN, därför söker hon efter ett selentillskott. Det kan vara så rätt ofta att de andra mineralerna är redan täckta av övrigt foder... :smirk:

Men om det är så att andra mineraler är täckta av annat foder och man bara behöver selen - kan man fortsätta ge det minrelfoder man har eller är det skadligt???

Blir det tillräckligt mycket extra så är det förstås inte nyttigt, och dessutom onödigt. Om inte annat kan förhållandet mellan de olika mineralerna bli tokigt.

Trissa skrev:
Blir det tillräckligt mycket extra så är det förstås inte nyttigt, och dessutom onödigt. Om inte annat kan förhållandet mellan de olika mineralerna bli tokigt.

Förhållandet mellan mineralerna, särskilt kvoten Ca/P, kan vara tokigt även UTAN mineraltillskott! ;) OM man inte har koll (analys på allt foder man ger och beräkning på det).

Javisst, men frågan här var ju om mineralbehovet var täckt av övrigt foder.

Efter en lång tid med dålig mage , så har resultatet visat att det är mineralerna han inte tål. Vi har haft gett miner blå , har haft tagit bort dom under 4 veckors tid och då vi åter satte in dom rasade magen igen.
Så vi ska ge biomag , fosforbalans ,foderkrita och så SELEN.
Men är Tokosel och Granngårdens E-vit/selen samma sak ???
Kan man välja vilket som?

ankic skrev:
Efter en lång tid med dålig mage , så har resultatet visat att det är mineralerna han inte tål. Vi har haft gett miner blå , har haft tagit bort dom under 4 veckors tid och då vi åter satte in dom rasade magen igen.
Så vi ska ge biomag , fosforbalans ,foderkrita och så SELEN.
Men är Tokosel och Granngårdens E-vit/selen samma sak ???
Kan man välja vilket som?

Intressant...på vilket vis visade detta sig på din häst, hur kom du fram till detta.
Du behöver inte skriva här utan kan PM om du vill, har själv en häst som inte tål "färdigblandade mineraler". Min äter nu rena produkter, fosfor, kisel och basic E-vit m. selen och det fungerar kanon och han mår bättre än på länge i hela sin kropp. Han reagerar även på fullfoder med tillsatt mineral/vitaminblandning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30