Var kan man hitta en kappa i galon till vuxen?

purity_666

Trådstartare
Efter att ha stått i ösregn och min "funktionsjacka" uppenbarligen saknar funktionen ordentligt vattentät blev jag omåttligt avundsjuk på min kompis galonjacka. Den är lite längre och alldeles orange och fin. Hon har haft sin i 100år så kan inte få tips om inköpsställe.

Så alltså, var kan en vuxen människa hitta en hederlig kappa/längre jacka i galon? Inte dragkedja, eller dragkedja och knappar så man kan ha den delvis knäppt när man rider.

Efter att ha stått i ösregn och min "funktionsjacka" uppenbarligen saknar funktionen ordentligt vattentät blev jag omåttligt avundsjuk på min kompis galonjacka. Den är lite längre och alldeles orange och fin. Hon har haft sin i 100år så kan inte få tips om inköpsställe.

Så alltså, var kan en vuxen människa hitta en hederlig kappa/längre jacka i galon? Inte dragkedja, eller dragkedja och knappar så man kan ha den delvis knäppt när man rider.
Jula har jag sett på, antagligen biltema också! :D Men om man vill satsa lite pengar så finns det även på sportbutiker om man frågar. ;)

Jag köpte en helt fantastisk regnkappa på någon sportaffär på västkusten i somras. I oprasslig, mjuk och 100% vattentät galon. (Dragkedja och knappar) Fanns i gult och marinblå, jag valde gul. Newport är märket på jackan, men hittar inte så mycket när jag googlar. Tipsar dig att titta in på en sport, fiske eller seglarinriktad affär!

OutDoor? Kolla nätbutik....
Såg annars sådana på Sportshopen. Vet inte hur utspridd den butiken är dock. I Uddevalla hade dom sådana till 50%

De flesta båttillbehör firmor/försäljare bör ha riktiga galonkläder och även Jula och Swedol.

Fast när jag rider föredrar jag 3/4 oljerock då den andas så man inte blir så där "fuktig" i kläderna som man brukar bli med regnställ.

Lindex hade i vintras i alla fall i alla möjliga färger lite tunnare och därmed smidigare än den gamla sorten men hundra vattentäta, super tom i monsunregn.

Jag köpte en Tretorn regnjacka,dock så är det väll kanske inget man rider i direkt,men när man är ute annars så är den toppen! Också Didrikson har en längre regnkappa också,som går nedanför knäna, min går till 2/3 av låret ungerfär.

Lindex hade i vintras i alla fall i alla möjliga färger lite tunnare och därmed smidigare än den gamla sorten men hundra vattentäta, super tom i monsunregn.

Sån köpte jag - love it! Som du säger helt hundra vattentät, men betydligt smidigare än galon. Dock inte ridit i min, då har jag regnställ.

Jag har faktiskt två - en stall och en för civilt bruk

Jag köpte min på ICA Maxi av alla ställen. :)
Var på Ullared igår och där hade de i massor av olika roliga färger och mönster.

Herregud jag måste vara helt blind som inte hittar några bra. Jag hittar bara regnkläder som andas, prasslar, har massa multifunktioner och är helt värdelösa. Ska jag stå i 30 minuter på en ridbana i ösregn skiter jag i om den andas, har funktionsfoder, 50 bra fickor och kan läsa mina e-mail. Jag vill bara inte bli blöt. Jag vill ha såna galonkläder man hade som liten när man kunde rulla i vattenpölar utan att bli blöt
Jag är kort så en som går ner en bit på låren på en "normal"lång människa blir ju perfekt kappa för mig.

Herregud jag måste vara helt blind som inte hittar några bra. Jag hittar bara regnkläder som andas, prasslar, har massa multifunktioner och är helt värdelösa. Ska jag stå i 30 minuter på en ridbana i ösregn skiter jag i om den andas, har funktionsfoder, 50 bra fickor och kan läsa mina e-mail. Jag vill bara inte bli blöt. Jag vill ha såna galonkläder man hade som liten när man kunde rulla i vattenpölar utan att bli blöt
Jag är kort så en som går ner en bit på låren på en "normal"lång människa blir ju perfekt kappa för mig.

Min från Lindex har jag lagat stängsel i - under regnstorm. Tog en timme och sjuttiofem svordomar. Jag var torr hela tiden (fast utan känsel i fingrarna, men det kan vi inte lasta kappan för).

Julas orangea håller en helt torr. Byxa och lång jacka för byggjobbare som är ute hela dagarna. Andas inte ett smack, så när man svettas är de äckliga, men torr från utsidan är man!

Den från didrikson finns i butik nu iaf. Jag har en regnkappa från tretorn (inte galon), den läcker som ett såll...

Julas fungerar utmärkt till vardagsanvändning. Jobba däremot klarar den tveksamt (om man har tufft jobb), men som sagt som stalljacka är den utmärkt. Orange, säljs i set med regnbyxa.

De har på Granngården, men ganska dyra. Om man tycker att den modellen duger som jag har på mig på bilden (den ser lite kortare ut än den är eftersom jag sitter på hästryggen)
10487250_486177328195550_3288272443022696028_n.jpg

Vi har måste ha sådana man verkligen kan jobba i (arkeolog) och handlar det mesta i arbetskläder på Arbetsklädshuset. Finns säkert fler liknande affärer. De har flera längder och märken. Jag tror den jag har nu är en Helly Hansen och den är bra. Varnar för Jobman. Sämre hållbarhet och läcker vid knapparna. Jag har även en sydväst som är mycket bättre än luva när man jobbar och naturligtvis regnbrallor som jag undviker in i det längsta. Men de står emot även om man kravlar i lera. Även dessa är Helly Hansen.

Jag har ett Helly Hansen, byxa och jacka. Köpte för sjuttioelva år sedan och de är fortfarande täta och jag kan ha de för jag köpte stora nog för att kunna ha vinterkläder under.

Kolla in Garda of Sweden dom är inte helt billiga men köper man nåt av bra kvalite så håller det ju länge. Deras Citycoatkollektion tycker jag är jättesnygg men de har mycket annat också. http://www.garda.se/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka