Var källkritiska när ni använder foderstatsprogram på internet

IngelaH

Trådstartare
Jag tycker att det är roligt att experimentera, med program som finns på nätet och ofta fungerar de väldigt väl, om jag sen jämför med egen foderstatsuträkning och "hästöga".

Men nu hittade jag något nytt program, som jag inte sett förut, igår.

Där stoppade jag in hö, enligt vår analys, havre, havrefri müsli, betfor, lucern som är fodersorter jag brukar använda och så klickade jag på "ge förslag" när jag hade lagt in min hästs uppgifter, bland annat att det var foderstat för viktökning och att hästen är svårfödd.

Vad får jag för svar? - jo...

4 kg hö och 4 kg müsli, inget annat!?

Till en 1.62 hög halvblodsdam, svårfödd vars matchvikt brukar ligga nånstans runt 580 kg, jag tror inte det... :eek:

Sv: Var källkritiska när ni använder foderstatsprogram på internet

Låter helt sjukt :confused:
Jag har också sett den typen av "program" från försäljare av kraftfoder :devil:

Skrämmande.. Är det inte konstigt att folk tror blint på dessa foderprogram man måste ju se på hästen med hur den ser ut i kroppen.

Usch det är nästan obehagligt illa... Det hemska är att det finns människor som litar på dessa uträkningar och tror att det är en bra lösning för sina hästar.
Det är hemskt nog att kunskapen om tillräcklig mängd grovfoder är så låg, men att man som hästägare då försöker få hjälp och råd av ett s.k. tillförlitligt foderstatsprogram och så får man höra detta utfodringsexempel till sin häst...! :crazy:

Vad får jag för svar? - jo...

4 kg hö och 4 kg müsli, inget annat!?

Till en 1.62 hög halvblodsdam, svårfödd vars matchvikt brukar ligga nånstans runt 580 kg, jag tror inte det... :eek:

Är du säker på att det är per dag? Skulle kunna vara per mål och stämma mer med verkligheten då ;)

Ja det skulle ju också vara en intressant lösning... 4 kg müsli per mål... tjihoo! ;)

Låter helt sjukt :confused:
Jag har också sett den typen av "program" från försäljare av kraftfoder :devil:

Jo, det finns många såna exempel tyvärr.

Skrämmande.. Är det inte konstigt att folk tror blint på dessa foderprogram man måste ju se på hästen med hur den ser ut i kroppen.

Jo, man kan tycka det.

Usch det är nästan obehagligt illa... Det hemska är att det finns människor som litar på dessa uträkningar och tror att det är en bra lösning för sina hästar.
Det är hemskt nog att kunskapen om tillräcklig mängd grovfoder är så låg, men att man som hästägare då försöker få hjälp och råd av ett s.k. tillförlitligt foderstatsprogram och så får man höra detta utfodringsexempel till sin häst...! :crazy:

Jepp, tyvärr är det många som litar blint på såna här program och använder det som källa, när man försöker få dem att förstå att hästar ska ha ett "visst mått" grovfoder per 100 kg häst.

Är du säker på att det är per dag? Skulle kunna vara per mål och stämma mer med verkligheten då ;)

Nix, det är per dag.

Ja det skulle ju också vara en intressant lösning... 4 kg müsli per mål... tjihoo! ;)

Jepp, det kunde vara intressant och ekonomiskt... 12 kg müsli per dag :devil: Undrar vem jag skulle kunna få ut, att prova att rida på min dam då... :angel:

Har du nåt exempel?

Det var en diskussion här för ett tag sedan. Kommer inte ihåg vilket kraftfoder det var, något utländskt märke. Det gick i alla fall inte att lägga in mer än 8 kg hö/dag oavsett häst.

Jag använder själv ett foderstatsprogram som jag litar på. Man måste ju ändå alltid se till individen och fodra lite "med ögat".

Det är hemskt nog att kunskapen om tillräcklig mängd grovfoder är så låg

Så sant, så sant. Jag såg ut sån här :eek: häromdagen när en person i min bekantskapskrets talade om att hennes häst inte fick något hö (eller annat grovfoder) alls i boxen på natten för den höll på att bli tjock av allt gräs den åt i hagen under dagtid. Den står då inne ca 8-9 timmar utan något alls att tugga på. Skrämmande!

Ganska vanligt i min närhet.
Inte min dock.

Liknande trådar

Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 868
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Kan någon ge mig ett råd om foder till min arab. Har ingen analys på hö, bor på ett stall där man köper in olika partier och ständiga...
Svar
14
· Visningar
939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025