Var hittar man bilder på vallgrödor?

Spirit

Trådstartare
Har sått i vall i betet hemma men har fått upp fläckvis någonting som liknar dvärgraps. Problemet är att bladen är sticksigare & blommorna är inte riktigt likadana som vanlig raps plus det finns ingen raps insått inom ett par kilometers omkrets.
Fläckarna är för stora för att det skulle komit med fåglarna eller vinden.
Försöker hitta bilder på internet matchande dom vallsorterna som är insådda så jag inte rycker upp "rapsen" av misstag.

Jag har letat upp dem i boken: Hästens näringsbehov & utfodring av christina plack men där är ingen beskrivning av själva "gräset" & bilderna är bara tecknade med blyerts i största allmännhet & det står bara vad det är för grässort & dess tålighet.

Jag har sått i:

Eng rajgräs Condesa
Ängsvingel Preval
Eng rajgräs. Herbie
Eödsvingel Rubin
Timotej Comtal
Ängsröe Miracle
Ängsröe Sorba

Var hittar man bilder på dessa på nätet, gör jag en sökning så kommer det endast upp en sk produktinformation men ingen bild. Har googlat efter bild men hittar ingen.

Någon som vet?

/ spirit
 
Senast ändrad:
Sv: Var hittar man bilder på vallgrödor?

fick förslag på Senap. Är det ätbart för häst??
 
Sv: Var hittar man bilder på vallgrödor?

Ja åkersenap kan det vara, liknar raps väldigt mycket. Åkersenapsfröna behöver inte ha kommit med ditt vallfröutsäde utan ha funnits naturligt i jorden sedan länge, precis som andra ogräs. Det borde vara ofarligt för din häst att äta. Växtskyddscentralen kan ev ha lämpliga bilder, tror de huserar under www.sjv.se
 
Sv: Var hittar man bilder på vallgrödor?

Jag tror inte det har kommit med vallfröna eftersom det är så fläckigt. Har det i väster & österläget & inget på mitten. Har inte sett det tidigare då det var vildvuxet. fältet blev sprutat & uppplöjt i höstas.
Har nyligen varit bortrest i en vecka, då hade vallen exploderat i tillväxten från enstaka strån till en rejäl uppväxt. Blev sått för 4-5 veckor sedan.
Blev så förvånad när jag kom hem igår & såg det gula. Det stämde inte riktigt in.

Tack för tipset, ska kolla på sidan.

Spirit
 
Sv: Var hittar man bilder på vallgrödor?

Eftersom de insådda vallsorterna växer upp mycket långsamt så börjar det med att en massa ogräs kommer upp. När vi sådde in beteshagarna första gången sådde vi bara in vall och fick upp en massa massa ogräs första sommaren. Sen mot höstkanten kom gräset igång. Vi slog ner det hela med slåmaskin någon gång under sommaren för att inte ogräset skulle få föööör bra fäste och konkurrera ut vallen direkt från början.

Den här gången har vi sått in vall med skyddsgröda (korn) som sen tröskades bort på hösten och fick då upp en ogräsfri fin-fin vall.
 
Sv: Var hittar man bilder på vallgrödor?

Fältet blir bara gulare & gulare?
Sen har det kommit upp massor med tistlar. *suck*

Vi sådde inte in någon skyddsgröda eftersom vi inte har någon som kunde ta hand om den. Ska prata med bonden igen som sådde till oss om det kanske går att spruta samt det skall klippas ned med betesputs senare i sommar. eller att vi tar en höskörd på det.
Får se hur mycket grästillväxten spårar ur.

Lite trist mede tanke på allt arbete man lagt ned.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp