var hittar jag lös svansar?

C

Colleen

Vet en häst som inte har mer än tre tagel i sin svans vilket är lite tråkigt både utseendemässigt och funktionellt. Har sett många som skriver att det finns lös svansar att köpa, men ingen skriver var, skulle vara kul att se hur dessa ser ut etc

Sv: var hittar jag lös svansar?

Gå in å leta på hästlänkar/westernbutiker, de brukar använda de i halterklasserna så att svansen ska bli tjock å fin :devil: men de är dyra :eek:

Min kompis brände fast tagel i sin hästs svans. Dvs, samma metod som hos oss människor när vi vill ha längre och fylligare svans.

Hon köpte svans (tagel) på slakteriet i stan, och bad en frisör i stan komma till stallet med utrustning som behövdes för att bränna.
Resultatet blev en ny svans, som innan jobbet va avklippt i sabotage. :mad:

Tilläggas ska kanske att det är lite jobb bakom denna process, och dyr.
Men min kompis har dels pengar, och kontakter som fixar sånt här så för henne va det smidigt.

Förutom de svar du fått: kom ihåg att lössvans inte är tillåtet på dressyrtävling.

Men det är ju iofs ingen som kollar... Känner en del som har klippt av lite från svansen och flätat in i pannluggen för att det överhuvudtaget ska bli en knopp och de har ju aldrig åkt dit på det...
Man blir väl bara kollad om svansen är beytdligt tjockare än vad som kan anses vara normalt för den hästen (t.ex. om manen är ganska tunn)

Ylva skrev:
Förutom de svar du fått: kom ihåg att lössvans inte är tillåtet på dressyrtävling.

Men egentligen.. De e ju inte lössvans om man andvämder annat tagel och lixom klistar dig. Som man gör vid människo hårförlängning..

Då sitter ju inte svansen klös, utan tillhör ju endå den vanliga svansen..

Det går väll att komma runt den lilla detaljen ? :angel: :idea:

Det räknas nog som lössvans ändå. Säkrast att inte chansa.

Ylva skrev:

Inte tillåtet?

Den process min kompis och häst genomled för att häst skulle få svans tillbaka va "tillåten".
Hon tävlade med hästen och det va inte nån som kunde se att häst hade genomgått en tagelförlängning.

Aah, de e ju skilldnd om man lixom sätter dit ngt onaturligt lixom..

Akustik skrev:
Aah, de e ju skilldnd om man lixom sätter dit ngt onaturligt lixom..

Jo men det som hon hade borde väl ändå räknas som "lös"-svans?
Eller?

Jag har gått igenom varenda western länk, men inte hittat någon "lös svans" :cry: .
Jag har även googlat men inte fått någon träff...

Colleen skrev:
Jag har gått igenom varenda western länk, men inte hittat någon "lös svans" :cry: .
Jag har även googlat men inte fått någon träff...

Gör som ja sa (skrev) då

de är väl rädda för att ngn skulle sätta dir rosa löshåret eller ngt annat galet :p

Jo men för att kunna göra tagelförlängning krävs en stooor plånbok, låter det som och det är inte ett alternativ föränn man tittat på de "något" billigare alternativen. Fast det är en bra idé och det är något min kompis kan spara pengar till om vi nu aldrig hittar de beryktade lös svansarna. Annars kanske jag klipper av en del från min Tinkers svans och försöker göra en lös svans, men hur ska man fästa den då?
Hmmm, detta blir mer och mer komplicerat... :crazy: :smirk:

Om du behöver tagel, så kan du få helt gratis från mina smådamer, som båda har ca 3 ggr så mycket tagel, som dom behöver :D Fast det förutsätter iofs att du behöver svart tagel, annars ser det nog rätt konstigt ut om manen & pannluddet är en färg och svansen en annan :rofl:

Jag tror att man kan få tävla dressyr med "svans förlängning". För man gör ju endast ett tillägg på den vanliga svansen, och förlänger de befintliga hårstråna.

Tack för länkarna, inte undra på att jag inte hittade, jag kollade på svenska western länkar :smirk: . Jag hittade en svans som kallades för terapeutisk svans, just för hästar som inte har möjligheten att vifta bort insekter... det här blir bra...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar