Var hittar jag en godkänd vädringskrok till bil?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har en vädringskrok som när jag köpte den för 8-9 år sedan var godkänd av försäkringsbolag. Dvs. om någon bröt sig in i bilen när kroken var monterad och bilen var låst så var det samma sak som om bilen var låst med bakluckan stängd. När jag bytte bil visade det sig att vädringskroken inte passar på den nya bilen. Den är helt enkelt för tjock och går inte i låset. Hur jag än googlar så hittar jag ingen som ska vara godkänd, det står inget om något godkännande alls? Finns det inte längre? Tyvärr minns jag inte var jag köpte den gamla ifrån och övriga jag har hittat står det varken till vilka bilar de passar eller hur tjocka de är.
 
Jag har en vädringskrok som när jag köpte den för 8-9 år sedan var godkänd av försäkringsbolag. Dvs. om någon bröt sig in i bilen när kroken var monterad och bilen var låst så var det samma sak som om bilen var låst med bakluckan stängd. När jag bytte bil visade det sig att vädringskroken inte passar på den nya bilen. Den är helt enkelt för tjock och går inte i låset. Hur jag än googlar så hittar jag ingen som ska vara godkänd, det står inget om något godkännande alls? Finns det inte längre? Tyvärr minns jag inte var jag köpte den gamla ifrån och övriga jag har hittat står det varken till vilka bilar de passar eller hur tjocka de är.
Jag har nåt liknande den här. Man skruvar fast ena kroken. På den här står iaf att den passar de flesta bilar utom Ford. Tror de flesta ska vara "universala"

Jag hade ingen aning om att det fanns godkända. Köpte min för flera år sen också.
http://www.smartasaker.se/sv/artiklar/ventilationskrok.html
 
jag räknar med att det inte är ngt försäkringen kan godta oavsett krok. är ju liksom bara att ha med en ordentlig bultsax och klippa av.. precis som med vindruts nät osv. men man lämnar ju inte bilen med hund i utan ngn uppsikt tänker jag.
jag har vädringskrok och öppna fönster när jag lämnar hunden i bilen men då är det bara i t ex när jag ska in i butiker där jag kan se bilen inifrån. och bryter sig ngn sig in i bilen då får jag ju skylla mig själv som har hunden med mig och inte kan stänga/ låsa ordentligt
 
Jag har nåt liknande den här. Man skruvar fast ena kroken. På den här står iaf att den passar de flesta bilar utom Ford. Tror de flesta ska vara "universala"

Jag hade ingen aning om att det fanns godkända. Köpte min för flera år sen också.
http://www.smartasaker.se/sv/artiklar/ventilationskrok.html

Ja vad jag minns var min också universal men inte passar den på min nuvarande bil :meh: Så dumt att det inte står bredden! 12 cm tycker jag låter väldigt kort? Min nuvarande är minst det dubbla!

Min var riktigt dyr just för att den var godkänd men då vi skulle åka 40x2 mil i samma veva så tyckte jag helt klart att det var värt det.
 
Jag har en krok som inte en bultsax rår på, den är 2 cm tjock i fyrkantsjärn, förutom öglorna i ändarna som man inte kommer åt när luckan är stängd och låst.
Tyvärr har jag fått den av min kusin, ingen aning om var han har köpt den.
 
Ja vad jag minns var min också universal men inte passar den på min nuvarande bil :meh: Så dumt att det inte står bredden! 12 cm tycker jag låter väldigt kort? Min nuvarande är minst det dubbla!

Min var riktigt dyr just för att den var godkänd men då vi skulle åka 40x2 mil i samma veva så tyckte jag helt klart att det var värt det.
Jag kommer inte ihåg hur lång min är, men är nog längre. Min hade mer som en cylinder man skruvade på

Lite mer som den här kanske, men den här såg lite klenare ut
http://www.vipdog.se/ventilationskrok/1693-0
 
jag räknar med att det inte är ngt försäkringen kan godta oavsett krok. är ju liksom bara att ha med en ordentlig bultsax och klippa av.. precis som med vindruts nät osv. men man lämnar ju inte bilen med hund i utan ngn uppsikt tänker jag.
jag har vädringskrok och öppna fönster när jag lämnar hunden i bilen men då är det bara i t ex när jag ska in i butiker där jag kan se bilen inifrån. och bryter sig ngn sig in i bilen då får jag ju skylla mig själv som har hunden med mig och inte kan stänga/ låsa ordentligt

Nej inte på den jag har. Den är gjord av något speciellt material som en vanlig bultsax inte klipper i första taget. Det är just det som gör att den iallafall då var godkänd.

Jag lämnar såklart inte min hund hur som helst heller men jag tror inte heller att jag har den uppsikten och förmågan att ta mig dit i tid då sådant händer snabbt. Det räcker att vända ryggen till om det vill sig illa. Bilen skiter jag fullkomligt i om de tar, det är hunden jag bryr mig om.
 

Liknande trådar

Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
416
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 822
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 288
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Betsy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp