var gör ni av vedaskan?

Raljerar du inte en smula?

Det har gjorts undersökningar om tungmetallhalten i vanlig ved. Dvs ved man eldar med - inte brasved. jag har följt det efter att Åke Truedsson på ett fullmäktige sa att vedaska är utmärkt. Det blev motsagt och jag har ställt frågor och läst artiklar.
Det har varit samstämmiga åsikter. Vedaskan är koncentrerad ved. Träd tar upp tungmetaller från jorden den växer i.

Ungefär som när tanten i P1 (senast förra säsongen i Odla med P1) rekommenderar kalk mot mossa i gräsmattan... Mossa växer bara på mycket näringsfattig jord, vad kalken gör är att utsöndra det sista av näring från jorden vilket ger en tillfällig ökad växt av gräs och någon tillbakagång av mossan som dock efter något år åter tar över gräsmattan då de sista rester av näring lakats ut pga kalken. Vad en mossa befäst gräsmatta mår bäst av är mängder med full, höns eller stallgödsel som kan återställa nåringsbalansen. Tack lov att de i år tagit in 5 ytterligare experter (de flesta från SLU) som kan svara på frågor från lyssnarna. Tanten från P1 är expert på blommor och deras sjukdomar och ohyra, och får nöja sig med frågor om dessa i årets utgåva om jag förstod P1s trailer rätt i tisdags.

Ungefär som när tanten i P1 (senast förra säsongen i Odla med P1) rekommenderar kalk mot mossa i gräsmattan... Mossa växer bara på mycket näringsfattig jord, vad kalken gör är att utsöndra det sista av näring från jorden vilket ger en tillfällig ökad växt av gräs och någon tillbakagång av mossan som dock efter något år åter tar över gräsmattan då de sista rester av näring lakats ut pga kalken. Vad en mossa befäst gräsmatta mår bäst av är mängder med full, höns eller stallgödsel som kan återställa nåringsbalansen. Tack lov att de i år tagit in 5 ytterligare experter (de flesta från SLU) som kan svara på frågor från lyssnarna. Tanten från P1 är expert på blommor och deras sjukdomar och ohyra, och får nöja sig med frågor om dessa i årets utgåva om jag förstod P1s trailer rätt i tisdags.
Vänta - har jag förstått detta rätt?
Du har en aversion mot en programledare och utifrån det anser du att de undersökningar som gjorts -varav en del inte vetenskapliga - är fel ute??

T.ex. den som refereras begripligt här
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513781

Jag tror att jag var en av dem som startade detta efter mina frågor. Det har kommit en hel del undersökningar. Alla är samstämmiga.

Men du ner att allt är fel pga aversion mot en speciell person. Konstigt i mina ögon.

Kan ju vara bra att förtydliga att Maj-Lis Pettersson arbetat inom växtskydd och det är där hennes expertis ligger. Den undersökning som gjorts är otydlig både för att kadmium innehållet i de olika askorna varierar men också för att man inte sett till hur kadmiumen tas upp av växterna. Undersökningen av askans innehåll är gjord av sveriges radio med hjälp av en kemist och kan ju knappast kallas för forskningsrapport. Hur som helst verkar det ju vara pellets som innehåller högst värden.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskare-sager-nej-till-aska-i-landet
http://www.afabinfo.com/askhantering.php

Var och en får väll göra som de vill jag är inte jätteoroad, men anser man att det är farligt avfall så ska det köras till deponi och hantera som sådant.

Kan ju vara bra att förtydliga att Maj-Lis Pettersson arbetat inom växtskydd och det är där hennes expertis ligger. Den undersökning som gjorts är otydlig både för att kadmium innehållet i de olika askorna varierar men också för att man inte sett till hur kadmiumen tas upp av växterna. Undersökningen av askans innehåll är gjord av sveriges radio med hjälp av en kemist och kan ju knappast kallas för forskningsrapport. Hur som helst verkar det ju vara pellets som innehåller högst värden.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskare-sager-nej-till-aska-i-landet
http://www.afabinfo.com/askhantering.php

Var och en får väll göra som de vill jag är inte jätteoroad, men anser man att det är farligt avfall så ska det köras till deponi och hantera som sådant.

Jag har jobbat med forskaren i den första artikeln och diskuterade faktiskt det här med honom. All aska innehåller givetvis inte höga halter tungmetaller men mycket av problemet för en enskild användare är ju att man vet inte. Dvs det är bättre att ta det säkra före det osäkra och inte sprida askan på det man ska äta.

Dvs numera får askan hamna i återvinningen som deponi.

Jag har jobbat med forskaren i den första artikeln och diskuterade faktiskt det här med honom. All aska innehåller givetvis inte höga halter tungmetaller men mycket av problemet för en enskild användare är ju att man vet inte. Dvs det är bättre att ta det säkra före det osäkra och inte sprida askan på det man ska äta.

Nej och vi vet inte heller upptaget av växterna, för det varierar ju. Energiskog tar ju upp stora mängder av vissa tungmetaller andra växter tar inte upp någonting. Men det går ju åh andra sidan säkert att testa sin aska om man vill använda den till gödning.

Nej och vi vet inte heller upptaget av växterna, för det varierar ju. Energiskog tar ju upp stora mängder av vissa tungmetaller andra växter tar inte upp någonting. Men det går ju åh andra sidan säkert att testa sin aska om man vill använda den till gödning.

Fast testerna är inte direkt gratis och då tycker iaf jag att idén med aska som gödning faller.

Jag har istället jobbat med återvinning under ett par år. Jag gick loss lite över @tanten s fråga just för att det slog mig att jag aldrig har tänkt på vedaska från hus som värms med ved. (Aska från andra förbränningar har jag tänkt desto mer på.)

När jag sedan kollar ett par tre av de större kommunala återvinningsbolagen i landet - jag kollade Renova, Sörab och ytterligare något - ser jag att det inte finns regler för vedaska. Och den här tråden visar ju att folk gör på lite olika sätt med den.

Det vore ju bra om man kunde göra på något bättre sätt med askan än att antingen göra som man tycker på individuell basis, eftersom det i princip är sådan hantering som källsorteringsreglerna är till för att vi ska undvika, eller att sortera den för deponi, eftersom deponi inte är återvinning.

Fasen, jag blir sugen på att lägga mig i återvinningsfrågorna igen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka