Raljerar du inte en smula?
Det har gjorts undersökningar om tungmetallhalten i vanlig ved. Dvs ved man eldar med - inte brasved. jag har följt det efter att Åke Truedsson på ett fullmäktige sa att vedaska är utmärkt. Det blev motsagt och jag har ställt frågor och läst artiklar.
Det har varit samstämmiga åsikter. Vedaskan är koncentrerad ved. Träd tar upp tungmetaller från jorden den växer i.
Ungefär som när tanten i P1 (senast förra säsongen i Odla med P1) rekommenderar kalk mot mossa i gräsmattan... Mossa växer bara på mycket näringsfattig jord, vad kalken gör är att utsöndra det sista av näring från jorden vilket ger en tillfällig ökad växt av gräs och någon tillbakagång av mossan som dock efter något år åter tar över gräsmattan då de sista rester av näring lakats ut pga kalken. Vad en mossa befäst gräsmatta mår bäst av är mängder med full, höns eller stallgödsel som kan återställa nåringsbalansen. Tack lov att de i år tagit in 5 ytterligare experter (de flesta från SLU) som kan svara på frågor från lyssnarna. Tanten från P1 är expert på blommor och deras sjukdomar och ohyra, och får nöja sig med frågor om dessa i årets utgåva om jag förstod P1s trailer rätt i tisdags.