Var gör ni av gammalt hösilage?

ika77

Trådstartare
Nu är det så att jag har ett litet huvudbry..
På min loge ligger det ca 500 kg hösilage som är kasserat.
Var gör ni andra av gammalt hö?
Eldar ni det eller slänger ni ut det så det får ligga och förmultna bort?
Likadant all plast, nät och snören som blir efter ca 15 balar på en vinter.
Eldar ni upp plasten på vårkanten?

Meningslös fråga kan tänkas, men skulle vara tacksam för svar..:bow:

Sv: Var gör ni av gammalt hösilage?

Kan vara nog så knepigt detta!

Om det är hö i större mängder så eldar jag upp det, mindre mängder hamnar på gödselstacken.

Hösilage hamnar alltid på gödselstacken, mitt är för blött för att eldas upp.

(Gödselstacken i sin tur hamnar på grannens åkrar.)

Plast och snören går till återvinning. Vi har några dagar om året då vi kan lämna in plasten och snörena, jag har för mig att det heter Svepretur. Plasten är mycket efterfrågad, den är tydligen en mycket bra returplast. Jag skulle aldrig elda upp plast, det låter inte hälsosamt för mig, min omgivning eller naturen tycker jag.

Ang. plasten var det det jag tänkte på.
Det låter inte alls nyttigt för miljön att elda upp det.
Men tänk att jag inte tänkte på det.
Återvinnig självklart!:idea::bow: TACK!

Ang mitt hösilage så är det mkt som har torkat nu och är helt kruttorrt.
Det eldar jag nog upp då.
Problemet är bara att min gödselstack är inte så stor så det skulle få plats där.
Jag får nog försöka se om inte vi kan köra ut det i skogen nånstans så kanske det kan ligga och förmultna där.. Så kan man väl göra.

En sak är säker. Jag kommer inte köpa av denna säljaren igen.
Det var inte alls bra.
Balarna var dåliga redan när jag öppnade dem en del.
Alldeles mögliga med stoooora genomgående gröna och vita fläckar.
Inget jag var speciellt sugen på att mata mina hästar med. :crazy:
Så mycket spill blev det.

hö och hösilage eldar jag upp eller så kör bonden ut det till åtlarna så vildjuren får det.

Plasten kör lrf en drive med i maj tror jag det var...dom åker runt till gårdar och hämtar...kolla upp det...

Plast och snör återvinningen hette Svepretur. Kolla på svepretur.se!

Du får inte elda plasten! Den ska återvinnas. Antingen lastar du transporten och åker till kommunens återvinningscentral eller så gör du som beskrivits i andra svar.

Att elda hö är ibland också förbjudet (varierar från kommun till kommun). Det bästa är att sprida det på ett lämpligt ställe (gärna fuktigt) så bryts det snabbt ner.

Nä, plasten ska inte eldas då jag förstår att det inte är speciellt nyttigt för miljön.

Jag ska prata med markägaren och se om det går att finna en lämplig plats att slänga höet på där det får brytas ner och förmultna.

:bow:

Plast till svepreturs återvinning. Däremot är dåligt hösilge ett litet helsike! Tar typ inte emot det nånstans. Har fortfarande kvar några balar som nu är några år gamla, resten har hamnat i en slänt hemma, och en del i vårt trädgårdsland. Kan sägas att balarna var mycket mögliga och stank vidervärdigt så när pappa hade spridit det i landet så stankt det inom en 100 meters radie runt vårat hus :eek:

Eldar, hehe sista april brasa så det blir hett om öronen:devil::angel:
Nejdå, när det gäller plast tror jag det är förbjudet:cool: och miljöfarligt att elda:crazy:
Dock brukar jag elda upp lite nät då och då:angel: (har alltid stora rundbalar) men annars kan man ju kasta det i soptunnan (då ska man ju knöla ner lite då och då, det gillas väll inte att man överfyller den jädra tunnan heller).

Gammalt hö/halm lägger jag på dynghögen, den får ligga några år sen körs den bort (mina kusiner har jordbruk så dom brukar lägga det på en åker som är i träda):smirk:
500 kg e ju inte roligt att skyffla runt med:crazy: funkar det inte att lägga på dynghögen kanske du kan be nån bonde lägga det på nån åker i träda?:angel:

Ja. jag får kolla runt lite.
Var uppe o kollade igår och det är nog MER än 500 kg.
Det såg ut som ett ton.. Minst.
3 stooora högar ligger det i. =suck=

Det borde ju gå ganska snabbt för hösilage att brytas ner?
Nu är ju mycket av det torrt men en del är ju fortfarande fuktigt.

Jag har ju bal i hagen och det sprids en del hösilage även utanför min höhäck och trampas ner i marken. Nedbrytningen av detta är i full gång redan och till sommaren lär det inte synas annat än lite jord... Möjligen om det växer klöver efter några av balarna - förra våren var det några balar som hade spritt ensilerade klöverfrön så det växte massor med klöver i den förmultnade massan. :D
För mitt betes skull så gråter jag inte ett dugg över det, det får gärna bli mer krut i betet.

Vi får brev hem när det är dags att lämna ensilageplasten till återvinning, det brukar vara två gånger om året.

Vi har våra hösilagebalar ute under fri himmel. Varje dag, innan vi lägger över presenningen, krattar vi runt balen så att inget gammalt blir liggande.Överblivet hösilage samlar vi invid en stenmur på tomten, när det blir sen vår samlar vi upp allt och kör ett par hundra meter till en plats där vi har tillstånd att dumpa det.
Vi har mycket gammalt hö och halm på logen, det fanns här när vi flyttade hit, och det ska bort nu i sommar. Hoppas kunna lasta det i traktorskopan och köra ner på fäladen där vi kan elda upp det.

Immer

Vi kastar vårat hösilage på skitkärran som bonden kommer och hämtar varje vecka plasten kör vi till återvinningscentral

Plat och snören går till återvinning...

Överblivet/kasserat ensilage läggs i en "kompost" i ena änden av ägorna... Nu efter några år går det faktiska att hämta riktigt fin matjord där...

Överblivet/kasserat hö eldas upp...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 435
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 981
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 508
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!