Sant, men blir det mindre illa om man trycker i sig fullkornssmörgåsen och äter kanelbullen?
Absolut. Då har man nästan hela kostcirkeln.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sant, men blir det mindre illa om man trycker i sig fullkornssmörgåsen och äter kanelbullen?
Jag som var uppkopplad väldigt tidigt lärde mig snart att koppla ner.Och det finns absolut skäl att ifrågasätta vårt beteende i den ständiga uppkopplingen.
Dock inte strål-relaterat!
Fast det finns ju bevis på att mycket socker ändrar bakteriefloran i tarmen. Och att socker är en stor bidragande orsak till diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar är väl knappast någon nyhet. Förr trodde man ju att det var fettet som gav diabetes, men där vet vi ju idag att det inte alls är så känsligt med fett som med socker för blodsockernivåerna.
När vi ändå är inne på organisationer som låter seriösa men egentligen är skräp:
Kommittén för Mänskliga Rättigheter
http://www.kmr.nu/
Scientologer som på tvivelaktiga grunder kritiserar/fördömer psykiatrin.
Fast någonting är det ju som gör att människor reagerar. I Frankrike har man ju förbjudit viss typ av wifi och strålning i närheten av barn tex. Det är ju inte bara i Sverige som folk reagerar på att det kanske är farligt med strålning.
Sen är det givetvis klart att det finns starka aktörer som lobbyar för en helt annan trend som vill att vi ska utsättas för mer strålning och använda mer teknik. Och tittar man globalt på information om saker vi gör så har ju vi människor inget bra track record precis, så det kommer säkerligen komma en dag då vi inser att strålningen inte alls var så nyttig. Det var ju ändå så att chefen för företaget som tillverkade DDT drack den giftiga vätskan för att övertyga alla om att den var ofarlig. Han dog av magcancer senare. Sockerindustrin har i årtionden lurat människor, och myndigheter, att socker är nyttigt och att det inte är något som helst farligt med att äta mycket socker. Till och med så till den grad att svenska myndigheter uppmanat människor till att äta mer bröd, etc. Idag vet vi att kolhydrater i stora mängder inte alls är så nyttigt och att raffinerat socker faktiskt inte alls är bra.
OK, jag hoppas verkligen att det inte stämmer för jag kände att jag vill gå och dränka mig för att det inte går att komma undan.
Det låter inte bekant. När och var trodde vilka det?Förr trodde man ju att det var fettet som gav diabetes
Nu handlar ju inte tråden om diabetes, men man har ju alltid sagt att diabetiker ska undvika fett. Jag har flera diabetiker i min närhet och de har haft diabetes väldig länge och det är roligt att jämföra kostråden för 30 år sedan och nu. Det är liksom helt tvärtom!Det låter inte bekant. När och var trodde vilka det?
Liten historiegenomgång: https://www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/insulinets-historia/
Jag tyckte ditt påstående var konstigt för jag känner som sagt inte igen den kopplingen mellan diabetes och fett. (Har också diabetiker i min närhet.) Tvärtom är ju den här trenden med LCHF som diabetesbehandling uppenbarligen en mycket gammal metod som (desperat) användes innan det där med insulin upptäcktes. Lite intressant!Nu handlar ju inte tråden om diabetes, men man har ju alltid sagt att diabetiker ska undvika fett. Jag har flera diabetiker i min närhet och de har haft diabetes väldig länge och det är roligt att jämföra kostråden för 30 år sedan och nu. Det är liksom helt tvärtom!
Dock kan man möjligen dra slutsatser om psykisk ohälsa och ökande uppkoppling/tillgänglighet, vad gäller att vi inte låter oss vila utan får stressymptom av denna ständiga uppkoppling.
Och det finns absolut skäl att ifrågasätta vårt beteende i den ständiga uppkopplingen.
Dock inte strål-relaterat!
Fast.... kostråden har varierat över tid. Allt beror på vilken tid du jämför med.Nu handlar ju inte tråden om diabetes, men man har ju alltid sagt att diabetiker ska undvika fett. Jag har flera diabetiker i min närhet och de har haft diabetes väldig länge och det är roligt att jämföra kostråden för 30 år sedan och nu. Det är liksom helt tvärtom!