Var femte nätvalp dör...

Lena_B

Trådstartare
Aktuellt och flera tidningar har idag en notis att var femte "nätvalp" dör inom 6 månader enligt en undersökning gjort av brittiska kennelklubben. Enligt IF ska det vara liknade förhållanden i Sverige.

Såvitt jag kan se finns det just inte mer info än så om svenska förhållanden, men jag hittade en lite utförligare text på engelska

http://www.telegraph.co.uk/health/p...-puppies-bought-online-die-in-six-months.html

Vad tror ni, kan det verkligen vara så illa i Sverige? Om inte annat så borde väl den svenska konsumentköplagen göra det ohållbart att avla fram så sjuka hundar?

Att If bekräftar att det är liknade förhållanden i Sverige gör mig väldigt fundersam. Det är möjligt att de menar att det gller generellt, för om de har så kass statistik bland de valpar/unghundar de försäkrar borde de väl göra något åt det? Kräver de tex in kopior på veterinärintyg när de tecknar en försäkring?

Är det möjligen så att man räknar in normala, friska valpar som hamnar i familjer som gör ett ogenomtänkt köp, ångrar sig och väljer att avliva?

Sv: Var femte nätvalp dör...

Vad är en "nätvalp"?

edit: Aha, det rör sig alltså om valpar från puppymills och högproduktiv buskuppfödning. Att de generellt har dålig mentalitet och hälsa är knappast förvånande:(

Jag blir dock lätt störd över bild- och bildtext i reportaget, ett foto på lekande BC-valpar med texten "As well as health problems, The Kennel Club said puppies bought from farms also often displayed behavioural problems". Antar att de menar puppymills, inte farm som i lantbruksgård.

Senast ändrad:
Sv: Var femte nätvalp dör...

Inte ett dugg förvånad.

Mer förvånad över hur otroligt naiva och korkade människor är.
Skrämmande att de även i TV gått ut med att det är svårt att veta varifrån valpen kommer. Hur kan det vara svårt????

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 555
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar