Var det en hovböld eller något annat?

A

Amiir

Hej!
Kan hovbölder spricka upp i karleden? Jag hade för mig att de bara vandrade upp till kronranden. Min ponny hade för några veckor sedan en misstänkt hovböld, men den varade ur två hål uppe i karleden under en ganska lång period. Det blev även en bula fylld med var och blod, som sedan försvann av sig själv (som en megafinne, typ). Han var svullen i benet innan det sprack och hade lite puls i kotleden. Tänkte också om det kunde varit något insekts/ormbett, men då borde ju hålen ha uppkommit innan svullnaden?
Blev mest förvånad för att varuttömningen skedde såpass högt uppe, men det kan kanske göra det?

Sv: Var det en hovböld eller något annat?

Varet kan leta sig ut i lamellrand, sula, kronrand och ballar.

Sv: Var det en hovböld eller något annat?

Det var även lite geggigt mellan ballarna, men själva hålet varifrån varet kom ut var högre upp, i karleden. Jag trodde också att det endast var de ställen du nämnde som det ut ifrån, men eftersom det inte var så i dethär fallet tänkte jag om det är någon här som varit med om liknande eller har koll i största allmänhet (typ hovslagare, veterinär). Nu har det ju blivit bra igen, men är nyfiken på om det verkligen var en hovböld.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 436
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 928
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 104
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej ! Måste bara kolla om någon varit med om liknande . Ska försök dra en lååång historia kort: Midsommardagen - blockhalt ! Tog ut...
Svar
10
· Visningar
4 230
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka