Var är det tillåtet att rida?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag vet inte om denna tråden ligger rätt, någon moderator får flytta den i annat fall.

Var är det tillåtet att rida någonstans? På alla vägar öppna för bilar? Om det är en cykelbana brevid vägen, kan man använda denna, eller är det otillåtet att rida på en cykelbana även om det underlättar för trafiken?

Har läst på vägverkets hemsida, men där står ju inte särskilt specifierat.

Var kan man ta reda på om det är tillåtet att rida på vissa speciella gator? I koloniområden? Skogsstigar?

Om det är förbjudet att rida någonstans, kan jag då hoppa av min häst och leda den över den förbjudna platsen? Då räknas vi inte som ett ridekipage?

Sjävklart ska man respektera att det är förbjudet att rida på vissa ställen, men jag bara spånar lite..

Sv: Var är det tillåtet att rida?

Tack! Där stod en hel del!

Men kan man utgå från att så länge det inte finns några "ridning förbjuden"-skyltar så är det tillåtet att rida där?

Får jag lov att rida på en cykel- eller gångbana? Eller räknas jag och min häst som ett fordon som hör hemma på vägen?

Vem bör man i övrigt kontakta för att få reda på vad som gäller? Polisen? Eller kommunen?

Man får inte rida på cykelbana, och det är inte heller tillåtet att leda hästen på cykelbana.

Immer

Hästen räknas ALLTID som ett fordon (bil) i trafiken oavsett om du rider/kör eller går bredvid. Hästen skall gå på höger sida (som bilar). Sen får du gå hur som hellst i skogen inom allemansrättens gränser, med undantag ridveksamhet där man rider ca 10 st i samma spår flera gånger /dag/vecka. Då måste man ha markägarens tillstånd, eftersom att det sliter på marken.

Knapplån

Att man får rida på enskild väg vet jag, men hur är det när man kör(häst menar jag då)?
Man får ju stänga av för motordrivan fordon men får inte förbjuda någon att gå eller cykla...
"Motordrivna fordon" är en samlande beteckning för alla slags fordon som drivs med motor, t ex bil, MC, moped, traktor och motorredskap, terrängskoter (snöskoter) och "terränghjuling".
Häst och vagn kan väl ändå inte räknas dit??

JAG tror (har för mig) att man får INTE köra med häst och vagn på en sådan enskild väg. Jag vet att köra häst har mer begränsningar än rida häst. Du får inte köra häst i skogen, som du får rida.(enl allemansrätten) Du får köra i egen mark men ej på annans mark, men du får rida på annans mark.

Men om det är en 70-väg med cykelbana och trottoar vid sidan. Ska jag hålla mig på vägen trots att det hindrar trafiken?

JA, du får inte vara på gång-/cykelbana med häst, OM det inte finns en lite tilläggsskylt som visar ett ridande ekipage. Finns en sådan skylt tillsammans med gång/cykelbaneskylten SKALL du använda gång/cykelbanan.
Att cykla på vägen (vägrenen) när det finns cykelbana = 800 kr i böter. Gissar att det är samma sak med ridande om det finns en påvisad rid/gång/cykelbana!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka