vanvårdade hästar

S

störd_nörd

Är det ngn mer som läst artiklen i Kvällsposten idag om de vanvårdade hästran varav en dog och den andra var jättemager?

Har hänt i södra skåne och djurskydd personenerna hade fått in flera anmälningar om detta och varit där tidigare men påstår att det hade varit fint och hästarna varit i bra hull också vidare., min fråga är nu : hur lång tid tar det för en häst att bli så mager att den dör ?

Tycker sånt är jättehemsk och tar illa åt mig när man får höra sånt,har man djur får man fan ta hand om dem också! :mad:

Längre ner i artiklen stod de att mannen var svårt handikappad eller ngt likande,borde de få ha djur när de knappt är kapabla att hand om sig själva? vad tycker ni?

Sv: vanvårdade hästar

hemskt.
vet inte hur fort det går, beror väl på om dem var sjuka eller om han svalt dem...eller så kanske inte det går ihop?!? hursomhelst måste dem ha lidit något förfärligt..hästar som vill beta 18h/dygnet.

Fy fan va vidrigt!
Så hopplöst att skita i hästarna när en person som faktiskt förtjänar att ha häst står utan! :mad:

jag vet inte om de var sjuka också,men det stod att djurskyddpersonerna hade varit där tidigare och de då varit friska och i normal hull.

Ja precis ,att svälta ihjäl kan knappast vara det minst smärtfria. Jag blir förbannad och ledsen när jag tänker på hur de måste ha haft det! :/

Ja precis! Det finns säkert minns 1000 personer som vill ha och skulle gjort vadsomhelst för det,så finns det såna människor!!! :mad: :cry:

Det finns massor med svårt handikappade personer som tar mycket väl hand om sina djur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, visst gör det. Jag är själv en av dem, även om jag får mkt hjälp av min familj.
Har man ett handikapp är det betydligt svårare att ha hästar (och andra djur), men det finns inget som säger att det inte går.
Läste om en rullstolsbunden man som helt ensam tog hand om 2 hästar. Han mockade, ledde ut och in från hagen och allt så´nt. Han fick endast hjälp med att köra hem foder och strö.
Jag håller med om att det är fruktansvärt när djur vanvårdas, men att som den störda nörden anse att handikappade inte ska få ha djur gör mig riktigt förbannad. Fy fan vilket elakt uttalande! :mad:
Det är inte handikapp eller ej som avgör om man är kapabel att ta hand om djur, det är vad man har i huvudet!

Ang hästar som magrar ihjäl;
En bekants häst fick något fel i höstas. Han gick från att ha varit i det närmaste fet till att nästan ha svultit ihjäl på ungefär 6 veckor. De fick avliva hästen då veterinären inte kunde hjälpa på plats och hästen redan blivit så illa däran.
Tilläggas kan att hästen hade fri tillgång på hösilage. Så det var något riktigt allvarligt fel.
Men det tog alltså ungefär en månad för den hästen att gå från tjock till så undernärd att den i princip var dödsdömd och ingen kunde göra något!

Så vidrigt. Jag mår illa av djurplågeri, oskyldiga varelser som är helt i händerna på någon utan empati eller förståelse. Hur kan man ?! Djur är inga leksaker, hur mycket ska det behöva sägas... :mad:

Emindy, kanske den hästen du skriver om fick grässjuka ? Då blir de ju som vinthundar på kort tid :crazy:

Angående handikapp, om man inte kan ta hand om djur ska man inte ha djur, simple and plain. Om ens handikapp hindrar en från att ta hand om djuret ordentligt, och man inte kan få hjälp så är det inte okej. Då får man ägna sig åt något annat. Men får man hjälpen som behövs så är det väl självklart att alla ska få ha djur. Störd nörd skrev väl inget annat ?

Att man är handikappad och automatiskt får förbud att ha djur är fel.
Det finns handikappade som tar bättre hand om sina djur än andra "normala" människor just pga det är en frihet för dom att dels få låna 4 st starka ben som villigt tar dom ut i skogen & att det är tillfredställande för deras sinne att ha någon som behöver just dom! Och att få komma ut och träffa andra likasinnande på samma villkor. Finns säkerligen dom i rullstol som rider mycket bättre dressyr/hoppning än mig & många andra och det beundrar jag dom för.
Jag skulle inte ha något emot att ha en handikappad medryttare till min häst så länge jag vet att dom faktiskt klarar av det på ett tillfredställande sätt.

Saken är att en person som inser eller att närmaste omgivningen ser att dom inte klarar att ta hand om sina djur. Måste göra någonting åt det och inte hoppas att det löser sig själv. Med te.x dödfall.
Djur skall INTE lida för att någon faktiskt inte längre orkar eller längre klarar av djurhållningen.
Finns människor som mer än gärna tar hand om djur. eller om veterinären kan hjälpa till att hitta ett nytt hem till djuret.

Jag blir så ledsen när jag läser om sådana tragedier, att man kan behandla djur så illa med ett fruktansvärt dåligt argument som att hästarna inte har hunnit att släppas på bete?? Dom skall väl ha hö ändå tills dom ska släppas och inte svältas innan?

ang magringen.

En häst magrar FORT, det tar inte lång tid innan revbenen syns på en välfödd häst.

/Spirit som är FÖR ett "körkort" för att få ha häst.

Senast ändrad:

körkort för häst låter jätte bra och vettigt!!! :bow:

palle skrev:
Det finns massor med svårt handikappade personer som tar mycket väl hand om sina djur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

självklart gör det det,har jag sagt ngt annat? Det jag menar på att här nere vet jag många som haft vanvårdade djur och de har varit 1 svårt handkiappade2,varit relativti gamla OCH ensamma,därför tycker jag inte d eär rätt mot djur om de inte kan ta hand om dem,förstår du mig bättre nu?

knoppan skrev:
Ja, visst gör det. Jag är själv en av dem, även om jag får mkt hjälp av min familj.
Har man ett handikapp är det betydligt svårare att ha hästar (och andra djur), men det finns inget som säger att det inte går.
Läste om en rullstolsbunden man som helt ensam tog hand om 2 hästar. Han mockade, ledde ut och in från hagen och allt så´nt. Han fick endast hjälp med att köra hem foder och strö.
Jag håller med om att det är fruktansvärt när djur vanvårdas, men att som den störda nörden anse att handikappade inte ska få ha djur gör mig riktigt förbannad. Fy fan vilket elakt uttalande! :mad:
Det är inte handikapp eller ej som avgör om man är kapabel att ta hand om djur, det är vad man har i huvudet!

Jo men skillnaden är,du är inte60-70 (antar jag) och bor ensam osv? om du läserdet svaret jag skrev till Palle kanske du också fattar bättre vad jag menar,det är inte ngt påhopp på handikappade personer,inte alls! Men det är bara att inse att bara för du klararr det så klarar inte alla andra med handikapp det.

oj1 det är väl ändå ganska snabbt? trodde att det tog längre tid..

Pansi skrev:
Så vidrigt. Jag mår illa av djurplågeri, oskyldiga varelser som är helt i händerna på någon utan empati eller förståelse. Hur kan man ?! Djur är inga leksaker, hur mycket ska det behöva sägas... :mad:

Emindy, kanske den hästen du skriver om fick grässjuka ? Då blir de ju som vinthundar på kort tid :crazy:

Angående handikapp, om man inte kan ta hand om djur ska man inte ha djur, simple and plain. Om ens handikapp hindrar en från att ta hand om djuret ordentligt, och man inte kan få hjälp så är det inte okej. Då får man ägna sig åt något annat. Men får man hjälpen som behövs så är det väl självklart att alla ska få ha djur. Störd nörd skrev väl inget annat ?
"Angående handikapp, om man inte kan ta hand om djur ska man inte ha djur, simple and plain. Om ens handikapp hindrar en från att ta hand om djuret ordentligt, och man inte kan få hjälp så är det inte okej. Då får man ägna sig åt något annat.Men får man hjälpen som behövs så är det väl självklart att alla ska få ha djur. "

amen för det!

Som typ hundkörkorten från Hipp Hipp? :P

Vad är grässjuka? har aldrig hört talas om.
Den här hästen såg inte bara ut som en vinthund, alla muskler och allt fett bara rann av honom. Jag kunde ha haft en anatomilektion ang hästens skelett! Och min vän var naturligtvis helt förtvivlad och veterinären kunde bara rycka på axlarna och försöka ordinera specialkost etc
När inte det hjälpte utan hästen bara blev sämre så avlivades den

jag vet bara att hästarna blir smala som fan jävligt snabbt av den sjukdommen.

Orsakas ev av mjöldryga (svamp som växer på havre, gräs etc dvs inte svamp=kantarell). Hästen kan överleva men ser då för evigt ut som en vinthund.Vanligen dör hästen inom några få dagar. Smittan förekommer inom vissa områden t ex vissa platser i SKåne. Vanligast på fuktiga/våta marker där just fukten ger förutsättningarna för svamptillväxt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka