Vanvård!!

H

HeRomer

Hur många ggr får ngn få anmälningar innan det ska hända ngt att de ej får ha hästar mer? Dessa har fått anmälningar innan men åtgärdat probemet..

Ngn??

Sv: Vanvård!!

Så länge personen åtgärdar de punkter man fått nedslag på så tror jag man kan få hur många som helst(haft strul med granne vars ena häst (och hund) nyligen blivigt omhändertagen pga vanvård, dock har hon kvar två ponnys, men djurskyddet ser tydligen olika ut från kommun till kommun.

En anmälan kan ju i sig inte medföra djurförbud. En anmälan leder till en inspektion och om djurskyddsinspektören upptäcker allvarliga brister ges djurägaren chansen att åtgärda dessa. Först därefter - om inget händer - kan det bli tal om rättsliga åtgärder, beroende ¨på hur allvarlig anmärkningen är.

Om en djurägare blivit förelagd av djurskyddsinspektören i kommunen minst 3 gånger så kan ärendet lämnas över från kommunen till Länsstyrelsen för prövning av djurförbud. Har det gjorts anmälningar och djurskyddsinspektören ej har bedömt att föreläggande behövts så kan djurägaren anmälas hur många gånger som helst eftersom det behövs föreläggande för att vara juridiskt hållbart.

Tyvärr verkar det inte vanligt att folk får djurförbud, fast de upprepade gånger skiter i att åtgärda skötsel & stall/lador.

För att få djurförbud, krävs i regel att man vanvårdat djur tidigare mycket grovt. Det räcker alltså inte med lador och stall, vanvården måste sträcka sig över djurets väl och ve i hälso synpunkt och vanvården måste vara mycket grov. Vad jag säger är, att grov då pratar vi om att någon eller några individer får stryka med först innan det räknas som grov vanvård.

Ja tänk att de flesta reagerar när det redan är försent:mad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka