Vanvård utomlands, Vad gör man??

önskan

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt...

Jobbade ett halvår i Spanien och såg ett grovt fall av vanvård av häst. Inte på stallet jag jobbade på. Där var hästarna väl omhändertagna. Men grannen bredvid kan man inte säga samma sak om.

Han ägde 5-6 hästar. Såg fem men det kan ha varit fler + en del får, och getter, höns.

Hästarna var i konditionen "köttren". Vandrande element med övervuxna hovar. Flera av hästarna var unghästar som klart fått tillväxtproblem och blivit vanställda. Bogarna var otroligt smala och frambenen satt väldigt tätt- en liten hovbredd från varandra.:cry:
Alla hästar stod inne varje dag i liten skitig box, någon häst kanske släpptes ut på gården ca. en gång i månaden. (Att hästarna står inne 23 h per dygn är väldigt vanligt i Spanien, men de flesta ser till att hästarna har rent att stå på).

Ett svart litet sto var så magert att hon inte längre hade några ätreflexer kvar. Hon bara stod där apatiskt med hängade huvud utan att bry sig om den lilla mängd halm hon hade. Nosbenet var snett och krokigt, troligtvis pga slag och misshandel.

En unghäst dog på deras gård- omständigheterna kring ungstoets död är för hemska att gå in på. Gråter då jag tänker på det.

JAg kunde tyvärr inte göra något då jag blev förbjuden att på något sätt blanda mig i eftersom jag riskerade sparken då. Som tur var kunde vissa utomstående engagera sig. Och de kallade in Guardia Sevil. Och visst blev förhållandena hos hästarna något bättre och i slutet av min praktik såg de en aning fetare ut, med kortare hovar.
Men han äger hästarna fortfarnade, hur många som överlevt vet jag inte. Och frågan är om han kommer att ställas inför rätta...

Anledningen jag skriver denna sorliga historia är att jag inte har glömt vad som hänt, och fortfarande känner mig skyldig då jag inte gjorde mer. Önskat att jag kunnat köpa, stjäla stackarna...:(
Men också om det är fler som hamnat i samma situation och som vet vad man ska göra. Hur man ska reagera och hur man kan hjälpa föreningar i Spanien och världen att motverka så att inte hästar eller andra djur ska behöva lida som dessa hästar fått.

Sv: Vanvård utomlands, Vad gör man??

Det pågår sådan här verksamhet i sverige också och tyvärr är det mkt svårt att få ett slut på det. Dom som behandlar djur på detta sätt har inget samvete över huvud taget men gör allt för att rädda sitt eget skinn.
Jag anmälde ett högdräktigt vandrande element för knappt ett år sedan men den hästägaren bytar hästar med en vän titt som tätt så dom får inte bukt med vanvården
Möjligheten att du skulle kunna göra något för just de hästarna nu hemma i sverige är nog mkt små. Tyvärr!!

Tyvärr är det nog så. Men skulle vilja veta vad man ska göra om man hamnar (förhoppningsvis inte) i samma situation igen.

Kan inte fatta varför människor gör så här...har man inte tid eller ekonomi och inte får sålt häststackarn så avliva den hellre än att låta den sakta dö av vanvård.

Och det sägs att vi har bra djurskyddslagar i Sverige.
Lagarna finns men det efterhålls inte. Vem som är skyldig?? Ingen aning brister nog i byrokratin och någon ledningsnisse med för mycket att göra.

Hoppas de får bukt med situationen hos dig...Provat Svenska hästars värn?

Om jag hade sett något i den stilen utomlands hade jag sökt upp myndigheterna för att på så sätt ta reda på vad man kan göra.
Lagar är olika i olika länder, och framför allt är synen på djur olika. I vissa länder anser man att djuren inte har någon själ och därför kan behandlas hur som helst.
Och om det inte fungerat med att få hjälp av myndigheterna i det aktuella landet hade jag vänt mej till någon av djurrättsorganisationerna här hemma. De vet ofta vilka "kanaler" man kan använda sig av i utlandet.

Immer

Jag hade försökt få tag på Svenska hästars värn och se om de kan hjälpa...

:cry: :crazy:

ska ta kontakt med Svenska hästars värn. Se vad de harför riktlinjer..

Om nu hästarnas förhållanden blev bättre, de lade på hullet, fick adekvat hovvård osv pga att det blev anmält där nere, varför blanda in en svensk oranisation :confused:

Svenska hästars värn kan nog tyvärr inte göra så mycket åt dessa hästars öde. och visst att de såg något bättre ut kring jul, de som överlevt??! än tidigare men deras förhållanden var långt ifrån bra. Och de var långt ifrån friska.
Tänkte mer på att fråga vad det bästa sättet att handla är när man stöter på en sådann situation. vilka organisationer som verkar utomlands, vad man kan göra för att akut hjälpa..

Och vem det är som betalar för häststackarns vård/avlivning, för inte är det vetrinären, och de flesta hjälpsamma brukar backa vid det läget. Och om man nu själv står där med 20 euro på kontot , så hur gärna man än vill, så betals inga vetrinärräkningar med det.

Sen är lagarna om privat egendom också annorlunda, och det sista man vill är att man blir åtalad för intrång i främmande land pga. förhastat agerande.

Tänkte bara om det var någon här som råkat utför liknande eller lyckats anmäla, eller bara har kunskap om hur man bäst handlar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka