Vanvård, tar ej på allvar?!

H

Hairspray

Hejsan
Jag har anmält en person nu flera gånger, länsstyelsen tar de fan inte på allvar?! Jag har skickat bilder all info m.m. Skriver lite så får ja se vad ni tkr. JAg tkr detta är grov varnvård

Hästar går ute året runt(ej vindskydd). Ej vatten.Så vet inte hur hästar får vatten. brukar ge dom i vatten hinkar när jag är där på helgerna. Men annar?! vet ej! 30-40cm skit i boxarna(Går in på morronen för att få havre sen ut igen. Verkar inte hovarna. Har hittat en död fölunge i hagen /fröse ihjäl/! Alla hästar får inte plats i stallet. En häst hade ett väldigt stort sår, infekterat som fan!. Hovar har gått av för hovarna vart för långa. I dessa hagar går, FÖL, unghästar avelstona. Ca 14 hästar. ! En del av hästar är grovt halta. Har sagt te gubben men han säger bara, den repar sig själv.! JAg tkr detta är allvar!. Hörde när han pratade med några. Om att folk anmält han cictat av han( Slängde papperna direkt, för jag har plats för alla hästar, men de klara sig braute året runt.). Just det han har även haft lång pisk på en fölunge som inte ville gå in en box, spöa in den i ett hörn, föl ungen skakade. Jag tog pisken sen ledde ja in fölungne i boxen utan prob?!. :cool:

Sv: Vanvård, tar ej på allvar?!

Jo man kan gå till polsen, men vet inte vad jag ska säg tedom.Men tkr det är så jävla sjukt att dom inte tar detta på allvar. Det är lix fölungar:S
Dom var och kollade stallet förra veckan:) Men dom gjorde inget vad ja vet. Hästar går i hagen, boxar lika äckliga. Han hr börjat muta mig med att jag ska börja mocka igen så får ja bra med pengar:PMen tänker inte hjälpa han.
JAg ska iallfall gå runt i bygde och samla in massa namn, Fått 10st dom skrivit på nu iallfall!!=)

Säg till dom precis som det är?
Ja, det låter väldigt sjukt att dom inte tar det på allvar..

Har gjort det skickade även ett mail med antal bilder på hovarna, sår, boxarna, fölen,ex..

Min första tanke är två scenario:
1. Du pratar med fel handläggare, fel enhet så att säga.
2. Du överdriver situationen eller har inte fått alla kort på bordet, hur är bakgrunden till det hela?

Sedan kommer
3. De kanske arbetar på det men har inte resurser att konfiskera alla djur i dessa kristider.

Vissa kommuner, kan man ringa till som har handläggare som hjälper om inte länsstyrelsen ger med sig. Distriksvetten kan du maila o ringa till, samt att det ligger en polisanmälan hjälper nog med. Att de inte gör så mkt är tyvärr sånt man hör då o då, beror väl helt enkelt på vart man bor. :crazy:

Japp, sen säga att kvällstidningen är intresserad av fallet brukar sätta de flesta tungjobbade typerna igång. :idea:

Men många ggr så är den snabbaste vägen till djurens hjälp är att tala med ägarn direkt. Ibland så funkar även det, tackolov. :)

okej ska testa, pratade med min pappa han vet med hur det ser ut. Han trodde att det kanske inte var tillräckligt för att det skulle kunna göra nåt! men gubben är 80år gammal. Skött sina djur i alla år jätte bra, men de sista året gått i överstyr.

Min första tanke är två scenario:
1. Du pratar med fel handläggare, fel enhet så att säga.
2. Du överdriver situationen eller har inte fått alla kort på bordet, hur är bakgrunden till det hela?

Sedan kommer
3. De kanske arbetar på det men har inte resurser att konfiskera alla djur i dessa kristider.

1. Kanske ja har gjort, men de har vidarebefodrat mina mail, samtal. till rätt hanläggare..
2: Varför skulle ja överdriva? Har skickat bilder på hur boxarna, hovarna, fölen sår. Ser ut på hästar.
3: Vet ej kanske, men vi är ett gäng som ska åka dit och prata öga mot öga mot de ist. får väl se om de funkar.:eek:

nej till djurskyddverket/länstyrelsen

har ju anmälat till länsstyelsen plus djurskyddsverket även blivit vidarebefodrad m.m.:S Så vad menar du??

Hej,
Råkade se denna hemska tråd. Tyvärr inte helt ovanligt att inget görs. jag skulle kontakta den lokala tidningen , inte bara för att ta upp vad som händer på gården (tyvärr också vanligt att gamla inte orkar med eller förstår när det är dags att sluta med djurhållning) utan du kan också ta upp att inte de ansvariga tjänstemännen reagerat. Sådant brukar intressera media... kanske kan du också få råd, stöd och hjälp från Svenska Hästars Värn, de finns på nätet, www.shv.org. Det är en liten organisation med små resurser men de har erfarenhet av hur man gör med misshandlade hästar. Och myndigheterna.
Kanske som sagt kan d hjälpa dig. Hoppas du lyckas, det är fantastiskt bra och viktigt att folk orkar driva såna här frågor. Djur har ju ingen talan... Jag håller tummarna för att du lyckas!

hejsan!
Var folk början på veckan igen. Var i stallet idag och kollade läget, allt ser mkt bättre ut, hästarna har vatten. boxarna är rena. Plus att han har börjat verka några hästar nu. Han skulle ta resten nästa vecka:) Men sen är de ju det med vindskydd, det vägrade han fixa, så vet inte. Nu kan ju hästar stå ute utan problem. Men tänker sen till vintern. Men allt verkar iallfall bra nu, dom skulle komma om nån veckan igen så allt går som det ska( grannen som jag pratade med som sa detta)

TAck för alla tips!

Liknande trådar

L
Hästvård Jo, måste bara fråga vad man ska göra när polis och länsstyrelse är helt från vettet? Jag har ringt till dem angående en liten...
Svar
12
· Visningar
2 484
Senast: Love_Maya
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 641
Senast: Fille
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 557
Senast: Görel
·
T
Hästvård satt precis och läste en tråd om att folk hade fått anmälningar på sina fullt friksa hästar. Kom då och tänka på mina gammla...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: TurboDevil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna