Vänta ut lös mage?

D

Daydream

Min häst är lite känslig i magen. Nu har jag lagt på henne ett extra kilo ensilage och hon har blivit lös. Hur länge är lagom att vänta innan jag "ger upp" och tar bort kilot? Själv tänker jag 1 1/2 vecka.
Hon äter, i vanliga fall, 10 kg ensilage och 3 kg hö.
Höet börjar nämligen sina så jag tänkte dra ner 1/2 kg om nu ensilagetillägget går bra.
Hon får pronutrin för magen sedan en tid tillbaka, en månad, och har varit fin i magen sedan dess. Hon fick magpaj när jag böt hösort lite för snabbt för ett tag sedan, blev bra med hjälp av pronutrin men har alltså blivit sämre igen av ensilagetillägget.

Har också en häst som blir väldigt lös i magen av ensilaget. Tror det beror på PH- halten, att det blir för starkt för känsliga magar. Jag skulle råda dig att välja så mkt hö det går om du har möjligheten, annars blanda med halm eller som jag gör ge fibergi som krafft eftersom det innehåller mycket grovfibrer. Jag är också tvungen att ge honom foderjäst. Vissa hästar klarar en övergång bra, andra inte, så ta det försiktigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 514
Senast: Efwa
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 502
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter