N
Nickerie
I "Ridning på Kandar" står det "tygelhanden är den vänstra" Är den alltid det? Varför? Om jag har förstått rätt är anledningen att riddare höll tyglarna i vänster hand att de skulle ha höger hand fri för vapen i strid? (Samt att man även sitter upp från vänster sida för att riddarna hade svärdet på sin vänstra sida?)
Är detta ett sentida påfund; att alla skall hålla tyglarna i vänster hand oavsett vilken "hänthet" man hör till, samt att man sitter upp på vänster sida oavsett vilken sida man skulle haft sitt vapen på? Gjorde de vänsterhänta riddarna tvärtom - hade vapnet på höger sida och satt upp därifrån samt hade de högerhand som tygelhand? Eller var det bara så det var - att man alltid hade vänster som tygelhand och höger som vapenhand? (Med sämre motorik för vapenhanden då, eller???)
Kanske är det därför det finns färre personer som är vänsterhänta och fler som är högerhänta; för att de vänsterhänta riddarna var tvugna att ställa om till högerhänthet. (liknande skolan förr då man som vänsterhänt ändå var tvungen att skriva med högerhand= ofta ful handstil = sämre betyg) Då stred förmodligen de vänsterhänta stackarna sämre och omkom i strid istället för att färdas land och rike runt och sprida sina anlag för vänsterhänthet vidare?
Skämt - och halvt på allvar - åsido:
Bör/skall jag som är vänsterhänt ändå hålla tyglarna i vänster hand och eventuellt spö i höger? Det känns helkonstigt! Motoriken i hela kroppen fungerar mycket bättre om jag håller tyglarna i höger hand och korrigerar dem med vänster och om jag har spöet i höger hand.
Jag vet att man förstås får göra som man vill, men jag undrar om det VAR så för riddarna att det var tvungna att lära om? Eller finns det nån mer aspekt som jag missat, eller är det helt enkelt en princip inom AR som bildats från målningar och museiföremål där man alltid (Oftast? Finns det nån som har sett annat? Var?) ser riddare/ryttare med tyglarna i vänster hand. Kan det vara så att man gjort en liten miss och utgått från ett idealet som inte alltid återger hela sanningen och nu använder detta för att det skall se snyggt och enhetligt ut när alla rider på samma hand tex i uppvisningar?
Nån som har lust att förklara/tänka till/eller dela med sig om vad Era tränare lär ut? Följer de detta, eller rider man med händerna där det känns mest naturligt och där man som individ har störst möjlighet att åstadkomma skön konst tillsammans med sin häst?
Jag menar inte alls att klanka ner och är inte heller ovillig att lägga tid på att skola om mig till högerhänt (vilket lär ta ett tag och bli som att skriva med höger hand - kråkfötter...) om det finns nån bra anledning - jag kanske har missat nåt jätteväsentligt!? Det kanske finns nån superanledning som jag inte förstått som gör att allt blir mycket enklare om man håller tyglarna i vänster hand?
Ni får gärna förklara och tala om vad Era tränade lär ut och med vilken motivering
"En vänsterhänt författare eller konstnär kan, precis som en högerhänt, åstadkomma häpnadsväckande vackra verk, men om han tvingas använda höger hand blir det kanske bara pannkaka av alltihopa.
Är detta ett sentida påfund; att alla skall hålla tyglarna i vänster hand oavsett vilken "hänthet" man hör till, samt att man sitter upp på vänster sida oavsett vilken sida man skulle haft sitt vapen på? Gjorde de vänsterhänta riddarna tvärtom - hade vapnet på höger sida och satt upp därifrån samt hade de högerhand som tygelhand? Eller var det bara så det var - att man alltid hade vänster som tygelhand och höger som vapenhand? (Med sämre motorik för vapenhanden då, eller???)
Kanske är det därför det finns färre personer som är vänsterhänta och fler som är högerhänta; för att de vänsterhänta riddarna var tvugna att ställa om till högerhänthet. (liknande skolan förr då man som vänsterhänt ändå var tvungen att skriva med högerhand= ofta ful handstil = sämre betyg) Då stred förmodligen de vänsterhänta stackarna sämre och omkom i strid istället för att färdas land och rike runt och sprida sina anlag för vänsterhänthet vidare?
Skämt - och halvt på allvar - åsido:
Bör/skall jag som är vänsterhänt ändå hålla tyglarna i vänster hand och eventuellt spö i höger? Det känns helkonstigt! Motoriken i hela kroppen fungerar mycket bättre om jag håller tyglarna i höger hand och korrigerar dem med vänster och om jag har spöet i höger hand.
Jag vet att man förstås får göra som man vill, men jag undrar om det VAR så för riddarna att det var tvungna att lära om? Eller finns det nån mer aspekt som jag missat, eller är det helt enkelt en princip inom AR som bildats från målningar och museiföremål där man alltid (Oftast? Finns det nån som har sett annat? Var?) ser riddare/ryttare med tyglarna i vänster hand. Kan det vara så att man gjort en liten miss och utgått från ett idealet som inte alltid återger hela sanningen och nu använder detta för att det skall se snyggt och enhetligt ut när alla rider på samma hand tex i uppvisningar?
Nån som har lust att förklara/tänka till/eller dela med sig om vad Era tränare lär ut? Följer de detta, eller rider man med händerna där det känns mest naturligt och där man som individ har störst möjlighet att åstadkomma skön konst tillsammans med sin häst?
Jag menar inte alls att klanka ner och är inte heller ovillig att lägga tid på att skola om mig till högerhänt (vilket lär ta ett tag och bli som att skriva med höger hand - kråkfötter...) om det finns nån bra anledning - jag kanske har missat nåt jätteväsentligt!? Det kanske finns nån superanledning som jag inte förstått som gör att allt blir mycket enklare om man håller tyglarna i vänster hand?
Ni får gärna förklara och tala om vad Era tränade lär ut och med vilken motivering
"En vänsterhänt författare eller konstnär kan, precis som en högerhänt, åstadkomma häpnadsväckande vackra verk, men om han tvingas använda höger hand blir det kanske bara pannkaka av alltihopa.