Vanllig Butet eller med dubbelt läder??

viola66

Trådstartare
Vanlig Butet eller med dubbelt läder??

Dottern har sålt sin gamla Butet,då hästen hade vuxit ur den.Vi har provat lite andra märken men än sålänge har ingen passsat.kanske en ny butet? Men vad är skillnaden på de Butet sadlar som finns.utseende mässigt ser jag skillnad.Men är det skillnad att rida i dom? mjukhet tex..Den med dubbelt läder ser lite knölig ut :D eller fluffig ut.kan den vara skön att sitta i ? Vill gärna höra lite om skillnader på dessa 2 butetsadlar(hoppsadlar) tack

Senast ändrad:
Sv: Vanllig Butet eller med dubbelt läder??

Jag har både den gamla, vanliga modellen, och den med dubbelt kalvskinn. Favoriten är helt klart den i dubbelt läder!! Skillnaden är just det att det är dubbelt kalvskinn, vilket gör att man får MYCKET bättre grepp! Den är absolut inte knölig, även om dom kanske inte har lyckats riktig med prydnadssömmarna, som gör att den ser lite halvknölig ut.

Vanliga modellen i slät läder:
+ snyggare design
+ mer lättskött
+ lädret håller sig snyggt längre
- dåligare grepp
- kan bli hal och lite hård

modellen i dubbelt kalvskinn:
++ Jättebra grepp!!
+ lite mjukare än den vanliga
- behöver mer skötsel, kan vara känslig för regn
- inte lika snygg som den vanliga

Jag har både den gamla, vanliga modellen, och den med dubbelt kalvskinn. Favoriten är helt klart den i dubbelt läder!! Skillnaden är just det att det är dubbelt kalvskinn, vilket gör att man får MYCKET bättre grepp! Den är absolut inte knölig, även om dom kanske inte har lyckats riktig med prydnadssömmarna, som gör att den ser lite halvknölig ut.

Vanliga modellen i slät läder:
+ snyggare design
+ mer lättskött
+ lädret håller sig snyggt längre
- dåligare grepp
- kan bli hal och lite hård

modellen i dubbelt kalvskinn:
++ Jättebra grepp!!
+ lite mjukare än den vanliga
- behöver mer skötsel, kan vara känslig för regn
- inte lika snygg som den vanliga

Tack! dotterns gamla Butet var från -92 och var tydligen grymt skön.Men har hört att de nya kan vara väldigt hårda att rida i.

Tycker inte alls de är hårda, men däremot tar det nog ett tag innan man "vänjer" sig att sitta så nära hästen. Buten gör att man får en jättebra nära känsla med hästen...men vet en dels om tycker den varit hemskt obekväm att rida i de första ggr.

Själv älskar jag min sadel, kommer aldrig skaffa en annan modell!

Tycker inte alls de är hårda, men däremot tar det nog ett tag innan man "vänjer" sig att sitta så nära hästen. Buten gör att man får en jättebra nära känsla med hästen...men vet en dels om tycker den varit hemskt obekväm att rida i de första ggr.

Själv älskar jag min sadel, kommer aldrig skaffa en annan modell!

Nu har hon provat lite sadlar.Men som du säger så tycker hon att vill komma närmare hästen som hon gjorde i Buten...bara att leta en efter en brun och vid Butet,finns inte många begagnade såna tyvär

Nej de finns ju tyvärr inte så många beg. ute! Själv hade jag en Zaldi Star innan som var helt underbar den med. Hamnade riktigt nära hästen och är ju i en helt annan prisklass än Buten!Provade massa sadlar innan vi beslutade oss för en Butet, var först inne på Prestige och Paris D...men fy så långt ifrån hästen man kom!!

Sen vet jag att Pessoas gamla gamla modell på sadel var platt som tusan...min tränares häst som jag lånade hade just en sådan...den var underbar:love: Vet dock inte om de går att få tag på längre..mest troligt inte!

Nej de finns ju tyvärr inte så många beg. ute! Själv hade jag en Zaldi Star innan som var helt underbar den med. Hamnade riktigt nära hästen och är ju i en helt annan prisklass än Buten!Provade massa sadlar innan vi beslutade oss för en Butet, var först inne på Prestige och Paris D...men fy så långt ifrån hästen man kom!!

Sen vet jag att Pessoas gamla gamla modell på sadel var platt som tusan...min tränares häst som jag lånade hade just en sådan...den var underbar:love: Vet dock inte om de går att få tag på längre..mest troligt inte!

Vi provade en pessoa med utbytbara kopparjärn,hade funkat till hästen,Men inte till dotters långa ben tycär.Vi provade en Zaldi star,men hästen har för rak rygg för den.Men det blir nog en Butet ändå.Även prestige versailles låg bra.Men den är ju inte extrem flatback heller.Får se vad dottern köper..

Dottern har hittat en begagnad Butet i vid bomvidd från -06.Nu är det bara ett litet banklån som ska göras.bara 7000 som behövs lånas resten har hon från försäljningen av gamla sadeln.Skönt!! nu slipper hon leta:)

Nej tyvärr:( Jag har en sån sen många år men den är för liten o smal i bomvidden nu) Efter att ha ridit i den länge (mest på annan häst) är jag inte nöjd med något annat.:crazy:

DSC00129.jpg

Nej har inte fått tag på nån i vidare bomvidd eller längre säte (har långa ben, den är 16,5 bara)
Men jag hittar INGEN som är lika skön att rida i och ger samma känsla:cry:
Butet har jag inte råd med och dom är löjlilgt dyra begagnade.

Zaldi och prestige passar inte hästen alls och versaille var hemsk att rida i....

Men det är öht svårt att hitta lite vidare beg hoppsadlar, där man sitter nära hästen, tycker jag. :cool: Alla tycks rida i "normala" hoppsadlar:confused:

SÅ vill nån slumpa bort en vidare butet så går det bra:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Dottern har hittat en begagnad Butet i vid bomvidd från -06.Nu är det bara ett litet banklån som ska göras.bara 7000 som behövs lånas resten har hon från försäljningen av gamla sadeln.Skönt!! nu slipper hon leta:)

:eek::eek: Hur kunde jag missa den:cool:

Ja men precis en sådan fast i mörk brun färg hade jag innan!! Bara älskade den sadeln!!!

Min ET avrådde mig från butet pga deras smala bomkanal, vad tkr ni om de?
(lite trådkap, förlåt).

Jag har två Butet en -99 och en -04, har aldrig haft några problem med dessa sadlar på någon häst förutom en, som var betes tjock och hade outvecklat sadelläge, men på den hästen passade ingen sadel superbra de första månaderna innan hon gått ner i vikt, nu är det inga problem.

Upplever inte att mina sadlar har smalare bomkanaler än Equipe sadlarna...Jag har även prestigesadel, men den är smalare i bommen än dessa sadlar och det är en 33:a i bom på den.

jag har jättebred kanal på mig, denna e specialsydd..
en ny variant.. får nog i 4 fingrar!

Min häst har aldrig haft problem med Butet sadeln, utan har snarare kunnat muskla om sig en heeel del i ryggen. Den ligger som ett smäck, rör sig inte det minsta.

Nej det förstod jag;)

Kl

Apropå kanaler så har ja hört något liknande om att veterinär inte rekommendrade butet? Men minns inte om det var kanalen eller något annat? Jag tycker att generellt är kanalerna mycket smalare i äldre sadlar främst hoppsadlar. Min gamla ovan är det exakt tre fingar, det verkar räcka gott eftersom ingen häst visat tecken på missnöje eller haft problem i ryggen av den. Men nyare sadlar har t o m mer än fyra fingrar upp mot en handsbredd och jag vet inte om det är bättre, det kan ju bli fel tryck även där? Det beror på hur hästen är skapt, den ska ju vila på musklerna intill ryggraden inte alltför långt ifrån heller.

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Har haft en från 89 och den hade 3 fingrar bred kanal.

Sen har jag haft en 06a och har en 07a med och de har nästan fyra fingrar.

Men som någon sa, det är helt individuellt från häst till häst. Endel behöver bara tre fingrar brett endel mer än fyra...
Därför så tycker jag att det ET eller Vet som uttalar sig om att Butet inte är bra för hästarna vet inte riktigt vad de pratar om, man kan inte säga så för de måste ju passa precis som vilken sadel som helst.

Eftersom Butet har fått ryktet att de passar "alla" hästar (vilket de inte gör i standard utförande, men går att göra om så de passar det mesta faktiskt), är det kanske så att de ligger på många som de igentligen inte passar på.

Beställer man en ny Butet kan man på den precis hur man vill. Köper man begagnad vet man inte vad man får, eftersom alla måtten eller omändringar inte står i sadeln, så enklast är då att maila nr till fabriken så får man reda på exakta mått.

Jag tror det stämmer, folk vill så gärna ha butet att dom klämmer in hästen vare sej den passar eller ej :crazy:

Sadeln har kommit,både ryttare o förhoppnings häst är nöjda;).Sadeln såg ännu fräschare ut på riktigt än på bild.Så det var ju kanon det..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka