Vanligt med dödfödda föl i år?

Sv: Vanligt med dödfödda föl i år?

Jag tycker att amma jouren är fantastiskt. Jag undrar hur många föl som blivit räddade tack vare den sidan.

Här har vi en fölunge som blivit räddad i veckan som var. Vi hade anmält till ammajouren och Anne den underbara människan ringde oss när hennes sto förlorat sitt föl vid förlossningen. Så nu går hennes Paintsto Chelsea med vårt quarterföl Fighter.

Först o främst vill jag beklaga förlusten av ert sto.
Men samtidigt vill jag säga grattis till att ni lyckats få tag på ett sto så att ert föl räddades.
Får man fråga vad som hände med ert sto?
Får ju säga att det är ett passande namn på ett föl som fått en tuff start i livet. Hur lång tid tog det innan ert föl fick träffa mamman?

Helt säkert vad vårt sto drabbades av kan jag inte säga. Finns dock en tråd jag skapade om henne.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=973936

Vi hade vårt sto kvar tills vi fick hit amman. Då lade hon sig ner för att inte resa sig igen. Fölungen föddes 13/5.....amman kom till oss 19/5 och vårt sto dog på natten sen. Det tog oss 1½ dygn för att amman o fölungen skulle finna varandra.

Fy vad obehagligt.
La hon sig ner själv? Jag ska genast läsa igenom tråden du skrivit om hennes tillstånd.
Ingen obduktion av stoet?

Hon lade sig själv.....men vi lät inte lida i onödan utan tillkallade djurambulansen som tog bort henne. Nej vi lät inte obducera henne.

Har precis läst tråden.. först var man så grymt ledsen men sedan blev man glad igen när man såg bilden på fölet med sin nya "mamma"...

Men jag tror som du.. att hon la sig ner för att hon äntligen hittat någon som kunde ta hand om hennes lilla föl, vilken fantastiskt duktig mamma hon är/var...

Vad hade du tänkt göra med ditt vackra hingstföl?

KL
Måste bara få säga att den här tråden var inte speciellt smart att läsa en timme innan mitt sto fölade. Det tog ca en halvtimme, men jag var helt hundra på allt gått fel. Men allt gick bra:)

Gud va skönt för dig att det gick fint.......o grattis till fölet

Då har du ju en riktigt intressant historia att berätta för eventuella fölköpare.
Inte många kan nog stå emot då :)

Jag hade blivit precis likadan och springer o kolar hästarna vart 10 min trots att ingen av de två som är hemma varande visar några som helst tecken på fölning(den ena har BF den 2 juni o den andra den 25 juni)
Så nu har man ju magsår av oro för att det ska hända våra ston något...*suck*...
Män det är ju bättre att vara på den säkra sidan och försöka hålla huvudet kallt OM någonting skulle gå fel.

Grattis till fölet!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka