Vanligt med dödfödda föl i år?

N

NiAl

La in ett sto på ammajouren då hennes föl var dött vid födseln och reflekterade då över att det var förhållandevis många ammor anmälda (över 40 st redan!) men mindre än 10 föl som sökte en amma. Är det helt enkelt bara ett sådant år i år eller vad beror det stora bortfallet på? Det väcker iaf hos mig många tankar iom att så många har drabbats...

Någon som hört något om t.ex. abortvirus etc någonstans i landet? Eller andra yttre faktorer som har påverkat?
Känner 4 som fått sina föl hittills, 3 av dem överlevde inte och däribland mitt eget pga att stoet hade så svaga värkar att fölet kvävdes innan vi fick ut det.

Sv: Vanligt med dödfödda föl i år?

Beklagar det som hände ditt föl.
Det ska bli väldigt intressant att följa denna tråden...

Jag tror att det har blivit mer känt med ammajouren, och fler ston anmäls, helt enkelt.

jag vet om 3föl som dött vid födseln eller strax efter. Känns mer faktiskt, fast vet att bara ett av dessa hade abortvirus.

Ja, 3 av 4 födda föl i min bekantskapskrets var döda och det känns som MÅNGA. Man börjar ju undra. Särskilt när man ser över 40 anmälda ammor redan så här tidigt på säsongen...

Du skrev om ett abortvirusfall, var i landet var det? (Intressant att veta eftersom jag har hingststation och inte vill få hit ston med sådan smitta. Skicka gärna PM om du inte vill lämna ut uppgifter officiellt för jag vill gärna veta...)

Jag tror att det har blivit mer känt med ammajouren, och fler ston anmäls, helt enkelt.

Det är en fantastisk möjlighet och kan rädda många så det är ju kanon att flera anmäler dit! Men jag tycker samtidigt att över 40 ston redan så här tidigt på säsongen känns som en relativt hög siffra. Som avlare vill man ju då veta om det förekommer smittor som inte anmäls så man inte skickar sina ston för betäckning till ett drabbat område eller att vi som har hingststation tar emot ston från ett dito område. Man vill ju förebygga i den mån man kan...

Beklagar det som hände ditt föl.
Det ska bli väldigt intressant att följa denna tråden...

Tack för din omtanke, det är ju sådant som händer men är likaväl lika trist och ledsamt varje gång. Och man vill ju inte drabbas av t.ex virusabort i onödan bara för att ingen vill tala om att det förekommer. Tanken i tråden är högintressant inför avelssäsongen, tycker jag...

Hur många föl föds det ett år? Minst 20.000 st skulle jag tro.
så att 40 stycken ligger på ammajouren ser inte jag som nån hög siffra.
Tyvärr verkar det även som att vissa anmäler att de har en amma fast stoet kastat flera veckor innan beräknad fölning.

Både veterinärer och en på Agria har sagt att det e ovanligt mycket i år vad det gäller föl som dött av en eller annan orsak....:cry::confused:.....

Ja, det har jag också hört och när man redan i april ser siffran på jouren väcktes funderingar i mitt huvud...

Både veterinärer och en på Agria har sagt att det e ovanligt mycket i år vad det gäller föl som dött av en eller annan orsak....:cry::confused:.....

Orsaken kan heta foder och strö.

Förra årets halm är på många ställen av mycket dålig kvalitet.
Och det gäller inte bara häst utan även andra djur som kor och grisar.

AM

Just av den anledningen har vi fått välja spån. Även om det inte är det ultimata..

Dessutom har det varit en väldigt mild vinter iaf här i söder, dvs bakterierna frodas... Många har säkert också dåligt kvalité på grovfoder och det i samband med dålig kunskap om foder blir ju inte bra.

Här har det också varit problem med fölungarna i år. Det har varit föl som varit döda i magen och sen ston och föl (i magen) som måste tas bort pga förlossningsfång. Men även dom föl som klarat sig har haft svagheter, oftast då benen.

Jag har också funderat mycket på det här och man undrar ju varför??
Blir det kanske bara dom riktigt starka som överlever detta år?? Är det kanske naturens gång? Har också tänkt på det här med foder... dåligt hö och halm år.
Är hursom en jätte intressant fråga det här!!

Har stona vars föl dött varit abortvirusvaccinerade?

Håller med om att halmen är katastrof...

Ja, foder/strö är nog en faktor - spånbristen i landet gör kanske att många köper undermålig halm t.ex. Bra synpunkt! Och är man oerfaren och dessutom står inackorderad har man kanske inte så stor koll på hökvaliteten, många ställer in en storbal hösilage och är nöjda med det. Men erfarna avlare borde ju veta sånt här??? Jag handportionerar hösilaget (trots 10-tal hästar) för en del av balarna har inte varit okej varken denna eller förra säsongen. Bränner upp en hel del varje vår...

Den milda vintern söderut är också intressant - om och hur det påverkar. Här uppe i norr har vi haft den snörikaste och längsta vintern på länge så det borde inte påverka här. Att många inte vaccinerar mot abortvirus däremot gäller nog hela landet.

Har fler råkat ut för ston som fölat trots mycket svaga värkar? Är det vanligt/vanligare för förstföderskor? Vi kunde inte rädda vårt föl trots att vi var 2 erfarna med hela tiden och dessutom fick hjälp av en mkt snabb veterinärinsats.

Men jag tycker att det kommer såna här trådar varje år. Är det inte ovanligt många kastningar, dödfödda föl, ston som dör i samband med fölning? Så jag tror faktiskt inte att det är fler än vanligt.

Men ju fler som kommer ut på nätet och så ju mer syns det.

Den milda vintern söderut är också intressant - om och hur det påverkar. Här uppe i norr har vi haft den snörikaste och längsta vintern på länge så det borde inte påverka här. Att många inte vaccinerar mot abortvirus däremot gäller nog hela landet.

Har fler råkat ut för ston som fölat trots mycket svaga värkar? Är det vanligt/vanligare för förstföderskor? Vi kunde inte rädda vårt föl trots att vi var 2 erfarna med hela tiden och dessutom fick hjälp av en mkt snabb veterinärinsats.

Kom på en aspekt till, men vet inte hur mycket sanning som ligger i det, helt egen reflektion.

För några år sen hade jag kontakt med en person som är väldigt duktig på det här med örter och gamla läkeväxter på hästar (ej homopat). Hon menade att det dör flest hästar i mars/april eftersom deras "lager" börjar sina då. Gräset har inte kommit upp, höet börjar tappa värden och det tar lång tid innan ägaren ser en avmagring, men immunförsvaret märker av det.
Fler och fler ston fölar ju tidigt, är de då svaga så kan ju de svaga värkarna ha sin förklaring.

Mitt sto förlorade sitt föl vid fölningen. Det var dött redan när bara huvudet stack ut. Tragiskt och jättetråkigt men som tur är så lever i alla fall stoet och mår bra. Vet inte varför den dog under förlossningen, ingen idé att spekulera i. Det är som det är, inget man kan ändra på nu. Bara väldigt väldigt tråkigt.

Tack för din omtanke, det är ju sådant som händer men är likaväl lika trist och ledsamt varje gång. Och man vill ju inte drabbas av t.ex virusabort i onödan bara för att ingen vill tala om att det förekommer. Tanken i tråden är högintressant inför avelssäsongen, tycker jag...

Det är absolut intressant att få reda på om det är ett år med fler dödfödda föl än vanligt. Dock har jag ingen i min bekantskapskrets(peppar peppar ta i trä) som förlorat någon av sina avkommor.
Men det är fruktansvärt hemskt när någonting sådant händer.

Jag tycker att amma jouren är fantastiskt. Jag undrar hur många föl som blivit räddade tack vare den sidan.

Än en gång så beklagar jag förlusten av fölet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka