Skonsamast är egentligen upp till hästen och ryttarens hand. Men, ett enkeldelat bett ger en "fällknivs effekt" som klämmer tungan när man drar i tyglarna, som hästarna kan finna mycket obehagligt, speciellt om dom har stor tunga. Ett tredelat bett ger också något av denna effekt, men just pga mitt delen blir det i mildare grad och ger mer utrymme för tungan. Kanske kan man säga att ett rakt bett ger mest utrymme för tungan och är mildare, men det är inte alla hästar som gillar stelheten av detta bett, även en nackdel om hästen gillar att lägga tungan över bettet.
Jag red min ena häst förr i ett enkelt delat bett och tyckte det fungerade bra, men sen provade jag ett tredelat bett och pollen min är mycket mer avslappnad i munnen med detta bettet. Hon gillade dock inte ett rakt bett, men det gjorde däremot min andra häst som jag tidigare ridit på tredelat, eftersom han definitivt inte gillade enkelt delat bett. Men som sagt det som är mildast avgör ryttarens händer.
Tänk dock på att tjockaste bettet inte alltid är mildast, då det kan vara alldeles för stort för att ligga bra i hästens mun.
Och att hästen öppnar munnen och kanske sliter upp huvudet när man drar i tyglarna löser man inte genom att spänna igen munnen med en rem, utan att först och främst finna orsaken, så som: Är hästens tänder ok, är bettet obekvämt, eller drar ryttaren helt enkelt för hårt i tyglarna.
Det blev ett längre inslag än menat, men jag hoppas du blev lite klokare