Vanligt bett och ett med fasta ringar...

TheHunted

Trådstartare
Hur mycket skilljer sig ett vanligt trännsbett med lösa ringar och ett med fasta ringar? Är det lika starkt som ett vanligt bett bara att ringarna sitter fast så dom inte nyper hästens mungipor...
Vad är det för skillnad mellan ett egg bett och ett D-ringat bett??

Tacksam!

//TheHuntedOne

Sv: Vanligt bett och ett med fasta ringar...

Fasta eller lösa ringar inverkar på samma sätt rent mekaniskt, eller vad man ska kalla det.

Bett med fasta ringar väger ofta mer och ligger stadigare i munnen, och det kan olika hästar ha olika åsikter om, en del vill ha det och andra inte.

D-ringar är samma sak som "vanliga" fasta ringar, (eggbutt) men eftersom sidan mot munnen är helt rak så ger det samma effekt som bettplattor av gummi och fullcheekbett, dvs bettringarna åker inte in i munnen vid stora tygeltag och de verkar mera vägvisande för hästen.

På mitt sto som är väldigt nogräknad med vilket bett hon har så är det stor skillnad med/utan fasta ringar. Hon gillar tydligheten och stadgan som blir med fasta ringar.

Jag upplever D-ringsbett som ngt skarpare än vanliga eggett, ju större ring ju skarpare. Vet inte om det ska vara så eller om det är bara jag & mina hästar som uppfattar det så dock.

Darbhanga skrev:
På mitt sto som är väldigt nogräknad med vilket bett hon har så är det stor skillnad med/utan fasta ringar. Hon gillar tydligheten och stadgan som blir med fasta ringar.

Jag upplever D-ringsbett som ngt skarpare än vanliga eggett, ju större ring ju skarpare. Vet inte om det ska vara så eller om det är bara jag & mina hästar som uppfattar det så dock.

Håller med. Ett eggbett (jag pratar 3 delat men finns även tvådelade...) är av den snällare sorten som man tex brukar använda till unghästar just för att det ligger väldigt stilla i munnen på hästen.
Men "snällt" är ju alltid relativt och beror på många saker. Ett likadant 3 delat bett med rörliga ringar kan upplevas snällare av hästen i det att ringarna dels är större och därmed blir tygeltaget "tydligare" och kan upplevas "gå igenom" mer nyansmässigt, för både häst och ryttaren...så det beror ju lite på hur man ser på saken så att säga.

Ett bett med d-ringar får något lite mer "hävstång" effekt i jämförelse, eftersom ringen inte är rund utan "tar" lite mer när tygeln används... så somsagt - håller med dig!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka