vanligaste skadorna

H

hippolina

hejsan kära bukefalister!

vet inte om jag kommer få skäll nu för att tråden ligger på fel plats, men det tycker ju inte jag. :smirk:

frågan är vilka de vanligaste skadorna hos travhästarna är..

antar att hältor är absolut vanligast, men var sitter de? är det kotorna, senor, gaffelband?
hur vanligt är det med muskelskador, andningsproblem, hjärtfel mm?

vore hjärttacksam för svar... det behöver inte vara vetenskapligt bevisat utan era egna åsikter och erfarenheter..

//Annelie

Sv: vanligaste skadorna

Alla konvalecenter vi haft har haft gaffelbandsskador..

En enda med hjärtmuskelinflammation.

Men det borde finnas dom som har bättre koll på sånt.

Vi har inte konvalecenter som sysselsättning igentligen p.g.a. smittorisk.

AM

Nafayette skrev:
Alla konvalecenter vi haft har haft gaffelbandsskador..

En enda med hjärtmuskelinflammation.

Men det borde finnas dom som har bättre koll på sånt.

Vi har inte konvalecenter som sysselsättning igentligen p.g.a. smittorisk.

AM

tack för svaret..
o dessa gaffelbandsskadorna beror på det höga tempot och det relativt hårda underlaget på banorna? eller är jag ute och cyklar?

några fler som har några erfarenheter av vanliga skador??

Annelie

hippolina skrev:
tack för svaret..
o dessa gaffelbandsskadorna beror på det höga tempot och det relativt hårda underlaget på banorna? eller är jag ute och cyklar?

några fler som har några erfarenheter av vanliga skador??

Annelie

en senskada får du ju av att hästen får mjölksyra och inte orkar belasta exakt lika på alla 4 ben (även pga hälta och avlastning) och då orkar inte kroppen med de hårda tempot och senorna överansträngs och skadas. när hästen är pigg och spänstig hjälper ju hela kroppens muskler och ligament och senor till att få ett så bra och sviktande steg som möjligt utan att ngt skall snedbalatas. men så fort hästen blir trött och börjar få mjölksyra så orkar inte musklerna hjälpa till och då springer hästen på senorna som då tar väldigt mycket stryk. det är därför det är sååå viktigt att hästen är väl förberedd på det jobb den skall göra. senskador uppkommer mer på mjuka och sliriga underlag som ger hästen sämre grepp - senskadade hästar skall tränas på hårare å fastare underlag!!

jag tycker det är absolut mycket vanligare med ledinflammationer än senskador hos hästarna! å tack för det! då är det ju oftast kotor och carpus som drabbas.. men det beror ju på hästens exteriör och träningsupplägg och möjligheter..

Pratade med en som bara har konvalecenter, och frågade då vad den vanligaste skadan igentligen var på travhästar.
Som svar fick jag söndersprutade framknän...
Och därefter gaffelband.

AM

Liknande trådar

Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 939
Senast: lillcrim
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: vildros
·
C
Avel Den vanliga årliga frågan :smirk: vid den här tiden: Vad ska ni göra med era fölungar ? Ska dom visas på fölmönstring ? Är ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 025
Senast: belize
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar