"vänlig" sadel..

S

Silly

Har funderat på det här med western vs engelsk sadel:
Westernsadeln har stor anläggningsyta men väger bly
Den engelska sadeln har liten anläggningsyta men väger betydligt mindre.

Räknade lite på trycket från sadeln och jag kom med ungefärliga beräkningar fram till att trycket är mindre från westernsadeln. Alltså borde den vara mer skonsam för musklerna, eller iallafall blodflödet på det drabbade området.

Frågan är om det verkligen är värt det med tanke på den extra vikten? En ryttare på 60 kr+sadel 15 kg är ju trots allt ganska mycket för endel hästar. Någon som har tankar eller smarta åsikter om det här?
 
Sv: "vänlig" sadel..

Varför tror du att cowboys och andra grupper som rider hela dagarna har bladsadlar?
 
Sv: "vänlig" sadel..

Om man rider väldigt många långa turer på flera timmar så är westernsadeln att föredra eftersom den fördelar trycket på större yta. Rider man som de flesta gör så är en engelsk sadel lika bra. Välj det som din kropp trivs bäst i.
Westernsadlar är ofta väldigt hårda att sitta i och du ska ju sitta bekvämt när du rider.
 
Sv: "vänlig" sadel..

Fast faktum är tycker jag efter att ha ägt tre westernsadlar att det är bekvämare att rida långt i en sådan sadel än i en engelsk. Så det så.:p
 
Sv: "vänlig" sadel..

Jag tror inte att den extra vikten en westernsadel ger blir så jobbig eftersom sadeln har en större anläggningsyta. En westernsadel behöver nödvändigtvis inte väga 15 kg, det finns många som väger betydligt mindre. hur mycket sadeln väger beror på i vilket material bommen är gjord av. Jag är helt övertygad om att en passande westernsadel är mer skonsam för hästen i längden än en passande engelsk sadel. Man vet ju bara själv hur ont det gör att bära en tung ryggsäck med tunna axelband:crazy:. Däremot gör det inte alls ont med en lika tung ryggsäck som har breda axelband (kanske inte den bästa liknelsen, men ändå:p)
 
Sv: "vänlig" sadel..

Ja det beror väl på hur vi är utformade i våra kroppar. En halvtimme i westernsadel är en pina för min bak men jag kan sitta flera timmar i mina vanliga sadlar utan att få det minsta ont. Men trivs du i westernsadel så ta hjälp av kunnig person så att du hittar en som passar hästen. Det finns westernsadlar helt i syntet som knappt väger nåt och sadlar med sätet i läder och enbart vissa delar i syntet. De är också betydligt lättare än en helt i läder. Dumt att välja en engelsk sadel för viktens skull om du trivs bättre i westernsadel tycker jag.
 
Sv: "vänlig" sadel..

Jo jag tror också att westernsadeln är mer skonsam p g a den större anläggningsytan, men det mindre trycket är bara bättre för muskulaturen och blodflödet, hästen får fortfarande den extra vikten att bära och det borde väl kunna påverka kroppen negativt om den inte är tillräckligt välmusklad för att kunna bära upp sadel och ryttare korrekt (ryggraden) och benen som trots allt för bära upp all vikt.
 
Sv: "vänlig" sadel..

Sorry, misstag. Jag trodde det var trådskaparen som hade svarat mig och det var det ju inte.:) Svaret blev lite tokigt då.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 822
Senast: TinyWiny
·
Western fick en liten snille blixt för ett tag sedan när jag i desperation gick igenom stallets sadlar efter ngt som låg ngt sånär på min...
Svar
10
· Visningar
5 203
Senast: sused
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en ny häst och jag fick inte med någon utrustning när jag köpte honom. Min engelska allroundsadel som jag hade på...
Svar
15
· Visningar
4 697
Senast: ameo
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 966
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp