Vänja vid skygglappar - hur?

V

vectra

Jag har köpt en sele med tillhörande körträns. Det är så fint så jag vill ju gärna använda det, har både skygglappar och droppe i pannan.

Hur går jag tillväga när jag ska vänja hästen vid detta? Har bara kört utan skygglappar förut.

Sv: Vänja vid skygglappar - hur?

Ta på dem, och ge er ut o gå lite, sen kanske du kan rida med dem på för att känna av och ge hästen stöd i jobbiga situationer som tex trafik eller andra ljud bakifrån.

Tänk på att i stallutrymme måste du hjälpa hästen förbi hinder samt svänga, för det kan bli lite kaos när hästen inte ser saker och går rakt in i dem. (Har en sån klumpeduns hemma)

Min häst blir aningens mer uppmärksam med skygglappar på, och väldigt rädd för trafik, något hon aldrig annars är. Jag använder mina skygglappar på träning och tävling i lugna miljöer, inte på rundorna hemma i byn så ofta.

Varför vill du köra med skyggisar om hästen funkar bra utan?

Jag sprättade bort mina:smirk:
När jag hade två fina körträns hängande som jag inte använde pga skygglappara så vågade jag chansa och försöka få bort det ena paret, vilket inte var så avanserat:)

Ja, kanske kan man ta bort dem. Måste kolla!
Det var mest för att de var där som jag undrade. Tränset är så fint och går ihop med selen, därför ville jag kunna använda det. Men skygglapparna är ju inte nödvändigt!

Tack för svaren! :bow:

Vi tog en kniv och skar bort våra, på ett av huvudlagen. :p
Det gick jättebra och man tänker inte alls på att det ska ha suttit nåt där.

För att hon blir mer uppmärksam...och för att jag tävlar i körning.

Har vi inte haft denna dumma diskussionen innan? dejavu?

Jo, visst har vi varit inne på detta innan. Jag bara undrade varför h*n ville köra med.

Och då kommer jag och är motvalls och undrar varför man ska förstöra ett snyggt träns (och dyrt) bara för att undvika att köra med skygglappar! Jag skulle prova att skola in hästen i det först, och om det inte går kanske man måste tänka om, men varför skulle det inte gå? Många hästar körs med skygglappar och tar inte skada av det heller. Däremot skulle jag inte vilja ha en häst som bara går att köra med skygglappar, men din är väl redan inkörd såvitt jag förstår.

Tackar alla för svar!

Ska testa att köra hästen min med skygglappar först, träna in det. Funkar det inte tar jag nog bort dem, om det går. Egentligen kvittar det ju för min del, tävlingskör inte. Men klart det skulle vara skoj att testa.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
976
Hundhälsa Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har...
2
Svar
26
· Visningar
2 219
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 881
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24