Vänja vid sele - jag blir knäckt snart.

Sv: Vänja vid sele - jag blir knäckt snart.

hunddragsele.jpg

Där har du en kombisele.

Fast den jag visade bild på var inte ens en kombisele väl, den är 'bara' till för skakel? Nordisk sele tror jag den kallades. Eller luras bilden?

Kombiselen och den nordiska har ju samma typ av halsöppning så det kan nog kvitta vilken du skulle vilja använda, gissar jag. Ska ju vara om du vill ha den även till t.ex. att spåra med, då kanske kombiselen är ett smartare val.

Fast den jag visade bild på var inte ens en kombisele väl, den är 'bara' till för skakel? Nordisk sele tror jag den kallades. Eller luras bilden?

Du har helt rätt.

Den du visar är dragselen och ingen annan. Det jag visade är kombiselen.

Skillnaden är som det låter, du kan både spåra och dra med kombiselen. Den har på ett ungefär liknande fästen för skaklarna.

Jösses, vad jag är seg på att svara idag. Känns lite som en megafon här inne :D

Jag tycker att Björkisselen ser lite "klen" ut i fronten. Det ser inte ut att vara vadderat på samma sätt som det är på en s k Segebadensele. Undrar om inte det gör att den skär in om det är lite tyngd i det hunden drar. Och så är jag rädd om boglederna, det är ju inte med dem hunden ska dra. Med en Segebadensele drar de med musklerna på halsen. Man bör inte dra något tungt med en spårsele.

Jag antog att Alexandra inte ska dra en bil eller börja köra weightpulling med sin hund.

Pulkan tom är ju inte tung alls, och även om jag lastar den lite är vi fortfarande på lätta vikter, så i rent invänjning och inkörningssyfte tror jag den fungerar bra. Det är ju just en segebadensele modell äldre (har en av de nyare med men 'delade' lokor på men den är mindre och passar inte lika bra) jag har. Som han tycker är så otäck.

Så kan en sån där 'nordisk sele' accepteras bättre, så blir det ju ändå bättre från hunden härifrån och en bra bit framåt. Sen kanske han kan acceptera lokselen, eller så får man helt enkelt inte dra så tungt (jag vet ju inte ens om han blir någon draghund att tala om, han kanske är en sån där som tycker det är lattjo lajbans sålänge det inte innebär någon ansträngning *s*).

Men som det är nu, om inte shejping fungerar, så är det ju inget dragande alls (om jag inte provar sätta i skakel ändå och han ser ljuset då) som är alternativet tyvärr.

Men både pulkan och selen är segebaden, anno dezumal. Nä skämt åsido, men anno sådär 1970/1980-tal. Mången barndomsminnen har jag i den pulkan bakom en svart riesen eller två :love: Och jag gillar också lokselarna bättre, sen om det är för att jag är van med dem är iofs en öppen fråga. Men när HUNDEN formligen avskyr den så hjälper det ju föga... =/

Fast jag sätter mitt hopp till Åsas tips om shejping, och ska göra lite goooda, allergifria nötköttköttbullar imorgon och utrusta mig med dem, klickern och tålamod och se om vi kommer nånstans imorgon =)

Tillägg: Nu vet jag inte vad som är 'tungt' i sammanhanget iofs, men våra riesen när jag var liten drog endera pulka + 2 små ungar alt en större (1 större = typ 5-6 år gammal, i full vinteroutfit + tillhörande längdskidor och matsäck), alt fyllda vattendunkar (undrar hur mkt det var i dunkarna, går ta reda på, men tror det var 2 st 10 l dunkar, dvs totalt 20 liter, vad det nu väger - det kan jag väga imorgon) när de var 'upptränade' för säsongen, och det var inte ett dugg tungt för dem. När de drog i par (eller tandem heter det nog) drog de mer.

Viktor är ju ung, och med oröntgade höfter, så han ska bara dra för att få göra någonting. Dvs inledningsvis tom pulka, men sen blir det bättre även för hunden om man lägger liiite last i den, den 'slänger' inte lika lätt då och det blir behagligare för dem, blir så mycket 'tryck' via skakeln annars. Om man inte kör i djupsnö då, men när ni fått ut MATTE i djupsnön så tja, då är nog hunden gammal och grå *harkel*

Senast ändrad:

Men varför hela tiden göra saker och ting så svåra?!? :)

Hunden har nu haft sele på = han vet vad selen är!

Vad mer vill du?

Varför skall han lära sej att "leka" i selen?

Min gamla kärring älskar ju inte att ha selen på "bara för att", men hon fungerar ju framför skidorna!

Mitt konkreta tips är att be din pappa komma med sin hund! Be honom gå med henne i koppel 2-3 meter före Viktor och gå med honom i sele + pulka efter.
Hjälp honom från början - om det behövs - genom att han ett koppel fästat i pulkan så du kan dra om det blir "tungt".

När han sedan kommit igång och dra med henne före så kör så några gånger! Börja sedan lägga på kommandon som "före", "öka", "sakta", "höger", "vänster" osv.

Lycka till!
Swat

...alt fyllda vattendunkar (undrar hur mkt det var i dunkarna, går ta reda på, men tror det var 2 st 10 l dunkar, dvs totalt 20 liter, vad det nu väger - det kan jag väga imorgon) ...

bara så du slipper väga :) 1 liter vatten väger 1 kg :)

Det är svårt utan bollen få det minsta aktivt, han lämnar ju inte positionen plåstrigt fastklistrad mot mitt ben. Jag gav upp efter 40 minuter iofs, då det blivit noll framsteg och vi både frös ikapp. Men går jag går han, springer jag springer han, vänder jag vänder han

Du har en perfekt dressyrhund :angel:

Jag hade haft på täcke eller sele och låtit den sitta på. Varken sagt bu eller bä till hund, bara vara som vanligt. Långa promenader, cykla osv.. Om vovve gillar att åka bil hade jag åkt iväg nånstans där det är alldeles för spännande för att bry sig om matte.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 218
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är... 2
Svar
34
· Visningar
5 800
Senast: Puffindog
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 042
Senast: Hipphopp
·
Övr. Hund Jag har en blandrastik på lite över 2år. Hon går fint i kopplet förutom när man är på något nytt ställe (ska lukta överallt) men det är...
Svar
10
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka