Vänja vid sele - jag blir knäckt snart.

Alexandra_W

Trådstartare
Försöker vänja Viktor vid dragsele. Jag skiter i att hans höftleder är oröntgade, han måste få jobba lite med både kropp och knopp, och det är underbart pulkaföre.

Dock ligger betoningen på 'försöker'... :crazy: Viktor som annars far genom livet som en virvelvind, bokstavligt talat, förvandlas med sele på till en lobotomerad, hjärndöd knähund.

Det verkar i hans värld inte finnas något hemskare (inte ens att bada..) än att ha något på sig. Han reagerade för övrigt likadant på täcke när jag skulle vara snäll och låta honom få ett täcke när det var -28 grader kallt och han hackade tänder men prompt ville vara med ute. Hela hunden ser plågad ut, han trycker sig mot mig och hela han utstrålar 'hjälp, ta aaaaav det'.

Jag har försökt ha sele korta stunder med massa beröm utan effekt. Har försökt ha sele på hela dagen inne och vänta ut honom, försökt ha selen på när han är med ut (= roligt). Men inget bryter det förstenade plåsterläget. Han blir dessutom i princip paralyserad i hjärnkontoret, det går inte ens utan att 'knuffa och ryta' få honom att lägga sig i korgen eller ens flytta sig en decimeter ifrån mig. Han sitter som ett olyckligt plåster, och det känns som det ju bara blir än mer negativt med sele om matte blir bråkig och 'elak' då.

För att ge en omfattning av hur paralyserad i hjärnkontoret han blir så kan inte ens en katt eller hästskit locka ur honom ur dvalan. (Så jag har 'löst' hur jag ska få honom att sluta hoppa på grannen och brevbäraren - sätt på selen/ett täcke...). Som längst har jag provat 8 h i sträck med sele, sen kände jag att vi förstör ju varandra såhär.

Tennisbollen har jag gnetat med, men det funkar ju bara sålänge den är framme, och även om jag kör sele på - boll - sele av och upprepar och upprepar blir det inte bättre, det blir inte ens sele = boll. (Bollen används ytterst sällan, och är min 'extrembelöning' btw).

Om jag går går han, tryckt mot mitt ben. I undantagsfall kan han ta tre steg i snabbare gångart än skritt innan han 'kommer på' det hemska. Jag har provat med tennisboll och det bryter det hela, men så fort bollen försvinner är plåstret tillbaka.

Jag är nu nära mentalsammanbrottets rand - och antagligen han med. Så vad fan ska jag GÖRA? Eller ska jag bara skita i det och haka på pulkan och se om det kan lossna när han får något annat kopplat till den? Belöna dra pulka med boll kanske, så man får en positiv koppling så kanske?

För det HÄR går helt enkelt inte - alls =/

Vanlig reflexsele bryr han sig inte ett dugg om. Men som sagt täcke gav exakt samma effekt som dragselen.

Sv: Vänja vid sele - jag blir knäckt snart.

Sätt på honom selen och släpa med honom ut på en aktiv långpromenad så han får vänja sig vid selen under arbete och får annat att tänka på än att stå/sitta/ligga och tycka synd om sig själv.

Det är svårt utan bollen få det minsta aktivt, han lämnar ju inte positionen plåstrigt fastklistrad mot mitt ben. Jag gav upp efter 40 minuter iofs, då det blivit noll framsteg och vi både frös ikapp. Men går jag går han, springer jag springer han, vänder jag vänder han - fast det är så aktivt vi får till det tyvärr, och det verkar inte lossna?

Jag kommer, förutom med bollen, inte igenom det där totalt lobotomerade, klistriga? =/

Okey att det är en säkerhetsrisk, men jag skulle testa att släppa ihop honom med nån buskompis som kan dra igång honom. Eller bara låtit den vara på tills han tröttnar. Det var så jag gjorde med tratten på lillhunden som hade massakerat den ett par gånger redan på uppvaket. Jag plockade helt enkelt inte av den alls på flera dar.

Sätt på honom selen och släpa med honom ut på en aktiv långpromenad så han får vänja sig vid selen under arbete och får annat att tänka på än att stå/sitta/ligga och tycka synd om sig själv.

Jag hade kört på samma sätt.

Först sele på, koppla hunden och gå. Visst, det kanske blir jobbigt att släpa runt honom. Men tids nog kommer han knata på själv. När du känner att han rör sig utan att vara osäker så koppla loss och kasta lite boll eller vad som.

även jag tror på tillvänjning. sele på på ALLA promenader och kanske rent av låta den sitta på inne några dagar i början. det kan nog ta ett par veckor innan han slappnar av men trägen vinner!

Jag hade kört på samma sätt.

Först sele på, koppla hunden och gå. Visst, det kanske blir jobbigt att släpa runt honom. Men tids nog kommer han knata på själv. När du känner att han rör sig utan att vara osäker så koppla loss och kasta lite boll eller vad som.

Alltså, jag måste inte släpa honom. Som jag skrev så han följer mig, hela tiden klistrad mot min sida. Lös alltså, behövs inga koppel.

Går jag sakta går han sakta, går jag fort går han fort, springer jag springer han, stannar jag stannar han etc. Hela tiden tryckt mot min sida, mer än enstaka steg när han 'glömmer sig'.

Haken är att 40 min promenad senare, så frös jag häcken av mig och han hade köldkramp, och de där enstaka stegen var inte färre, klistret lika hårt.

Samma om han är med i stallet, med selen på, han är som ett plåster. Nu ikväll stängde jag in mib i boxen för att ens kunna mocka (det går inte med en hund som står tryckt mot dig). Han stod tryckt mot boxdörren tills jag öppnade, då limmade han mot mig.

Jag provade i ett desperat försök kasta ut en frusen hästbajs åt honom, hans favoritsyssla i stallet annars, stjäla hästbajs och leka med och sen äta upp. (Det och allmänt flumma runt i stallet och ute på gården). Men inte ens retningen av ngt kastat och en hästbajs fick honom att annat än höja på huvudet och titta efter den. Försökte då GE honom en hästbajs ur handen - han reagerade inte.

Så jag kan gå två timmars promenader ens utan koppel, utan att behöva dra honom. Men hitills har ingenting fått honom att släppa den där 'hjääälp ta av den'-apatin.

Därför jag funderade på om jag helt sonika skulle prova koppla på pulkan och så går vi. Kommer ju vara nada problem att få honom att dra - matte går och viktor följer med. Och så berömma pulkadragandet med bollen, och kanske få en bättre association till selen? Dvs skita i 'du ska ha selen på dig och tycka det gör ingenting', utan se 'tycker du dra är roligt?' och försöka göra dra till en jättekul grej. Där har jag lättare att få 'rätt' beteende = dra pulkan framåt och kunna berömma det tänkte jag? Nu finns ingenting jag kan berömma, för han gör inget annat än är som ett emla klister - förutom om jag har bollen, men det är bara sålänge den är med som han 'glömmer', och trots många upprepningar med sele på - boll-lek - sele av så verkar han inte koppla 'åh sele, nu ska vi leka med bollen, yihoo'.

Vet dock inte vad jag ev riskerar genom att koppla på pulkan dock, då ingen annan hund reagerat SÅHÄR på selen (eller täcke..). Visst att alla inte varit direkt överfötjusta, men har aldrig varit på den här nivån. De som varit 'lindrigt förtjusta' har det i alla fall utom ett funkat bra att koppla på pulkan på i det läget, de har fokuserat med på det därbakom, pulkan, än på selen, och snabbt kommit på att matte vill man ska dra det där efter sig, och så har de varit stolta över att få massa beröm och göra rätt. Men som sagt, de har inte blivit såhär illa berörda av selen, så jag vet inte om jag riskerar att torska till något alldeles?

även jag tror på tillvänjning. sele på på ALLA promenader och kanske rent av låta den sitta på inne några dagar i början. det kan nog ta ett par veckor innan han slappnar av men trägen vinner!

Du skulle alltså stå ut med/palla att ha en stor hund i knäet timme ut och timme in inne? Eller du skulle ta bråket som blir för att försöka få honom att hålla hyfsat avstånd?

Jag nådde min mentala gräns efter 8 h, jag pallade det inte, och bara att försöka få honom att ligga i korgen krävde att jag med handkraft tryckte ner honom alt RÖT åt honom, och då la han sig med svansen mellan benen, i sådär 30 sek, sen var han där igen. Han blir ju osäker av att matte plötsligt är 'arg och elak' som jag skrev, och jag förstår honom, och känns dom det blir bara VÄRRE reaktioner av sele om den inte bara är läskig utan matte blir läskig med.

Och som sagt, jag pallade tyvärr inte försöka ignorera en så stor hund i knäet/tryckt mot dig hela tiden i så värst många timmar tyvärr, jag trodde jag skulle palla längre men nä =/

sätt ut honom i hallen med ett kompostgaller mellan? ge honom ett märgben och sätt på en bra film?

nej mina hundar får inte sitta i mitt knä om inte jag har sagt ok. det är de alldeles för tunga för. däremot hade jag inte haft några problem med klistrigheten om jag antog att den var snabbt övergående. varför ryta åt honom att ligga i korgen? gör det något om han ligger vid dina fötter?

men helt ärligt, om du tycker att det är så besvärligt... är det värt det? är det inte enklare att skita i hela projektet alt låta honom dra i en annan typ av sele? jag tycker det är lite samma tema på alla trådar du skrivit på sistone, att det är så jobbigt alltihopa. kanske är det inte läge att skapa konflikter just nu?

sätt ut honom i hallen med ett kompostgaller mellan? ge honom ett märgben och sätt på en bra film?

nej mina hundar får inte sitta i mitt knä om inte jag har sagt ok. det är de alldeles för tunga för. däremot hade jag inte haft några problem med klistrigheten om jag antog att den var snabbt övergående. varför ryta åt honom att ligga i korgen? gör det något om han ligger vid dina fötter?

men helt ärligt, om du tycker att det är så besvärligt... är det värt det? är det inte enklare att skita i hela projektet alt låta honom dra i en annan typ av sele? jag tycker det är lite samma tema på alla trådar du skrivit på sistone, att det är så jobbigt alltihopa. kanske är det inte läge att skapa konflikter just nu?

Om han låg vid mina fötter vore det lugnt. Han är halvvägs upp i knäet, alt står tryckt mot mig med huvudet i mitt knä. Märgben rör han inte, jag funderade frestat på att stänga ut honom med grinden, men var rädd det skulle ge neg association till selen? Han åker ju aldrig ut så annars?

Jag har konstaterat att vänta ut honom INTE fungerar, därför blir det nog rätt negativt sålänge sådana lösningar föreslås. Skulle gärna få svar ang funderingen att sätta honom för pulka t ex? Eller som ditt, prova en annan sele - tror du det skulle funka? Han reagerar som sagt inte alls på en reflexsele, så hela reaktionen kom ganska överraskande och jag kan inte riktigt peka på 'vad' det är, dock är ju dragselen tyngre än en reflexsele, och sitter annorlunda ffa runt halsen. Och ett även ett täcke sitter ju runt halsen.. hmm..

(I övrigt så är det fortfarande så att jag INTE skriver yippi-kay-yay trådar bara om hur bra allt är, då blir jag dessutom beskylld för att använda buke för att blogga, så det blir tyvärr en ensidig bild. Men det mesta flyter på BRA nu, med några få undantag som resulterat i trådar)

fast om du ser det från andra sidan så är det aldrig sinande ström av problem men en och samma hund. eftersom de bra sakerna sällan kommer fram och många svar bemöts med "nej det gåååååååår inte!" så blir man lätt lite trött i huvudet...

att vänta ut i 8 timmar gills inte riktigt om du har en envis hund. förslaget var ju flera dagar, alt varje promenad under ett par veckors tid. först då anser jag att metoden verkligen har provats. men man ska inte göra saker med sin hund som man inte vill!

vad är det för sele du har? jag trodde det var en y-front men det verkar snarare vara en sorts loksele? y-fronten är ju annars ergonomiskt utformad och trycker inte runt halsen. dessutom är den fjäderlätt. ett annat alternativ är att klicka in användandet steg för steg, istället för att direkt knäppa fast selen. är han ordentligt inklickad (och tillräckligt hungrig, det går nog åt en hel del godis) så bör det ta max ett par dagar.

Du skulle alltså stå ut med/palla att ha en stor hund i knäet timme ut och timme in inne? Eller du skulle ta bråket som blir för att försöka få honom att hålla hyfsat avstånd?

Jag nådde min mentala gräns efter 8 h, jag pallade det inte, och bara att försöka få honom att ligga i korgen krävde att jag med handkraft tryckte ner honom alt RÖT åt honom, och då la han sig med svansen mellan benen, i sådär 30 sek, sen var han där igen. Han blir ju osäker av att matte plötsligt är 'arg och elak' som jag skrev, och jag förstår honom, och känns dom det blir bara VÄRRE reaktioner av sele om den inte bara är läskig utan matte blir läskig med.

Och som sagt, jag pallade tyvärr inte försöka ignorera en så stor hund i knäet/tryckt mot dig hela tiden i så värst många timmar tyvärr, jag trodde jag skulle palla längre men nä =/

Jag förstår inte riktigt vad du hade hoppats för universallösning? Jag hade haft på honom selen dygnet runt i sådana fall. Tids nog blir det inget konstigt med den.

Och att du agerar som vanligt, som om att han är utan sele.

Jo, fast jag skrev också att JAG tyvärr inte pallade mer än att ha honom klängandes på mig 8 h i sträck, tyvärr. Inte att 'det skulle aldrig hjälpa med 3 v', men jag skulle bli mentalsjuk då. TYVÄRR =/ Därför jag redan i första inlägget frågade om koppla på pulkan redan nu etc.

En loksele ja, tror jag har en bild på den på Utter *gräver i gömmorna*
Här, sitter dock väl högt på Utter i halsen (aningens för liten), på Viktor passar den perfekt.
Thumbnail.aspx

Jag förstår inte riktigt vad du hade hoppats för universallösning? Jag hade haft på honom selen dygnet runt i sådana fall. Tids nog blir det inget konstigt med den.

Och att du agerar som vanligt, som om att han är utan sele.

Jag hade nog mest hoppats på ett svar ang idiotiskt eller ej att koppla för pulka osv (beskrivet tidigare), då jag ju känner att det här (försöka vänja/vänta ut) inte fungerar.

Men ang vänja, agera som vanligt i meningen inte låtsas om att jag märker hunden som klänger på mig, eller att agera som vanligt i meningen kräva hörsamhet (och då handgripligen få trycka ner honom i korgen när jag säger gå och lägg dig t ex?)

När jag började kände jag ju precis som ni, att det är bara låta den vara på, i sinom tid accepterar han. Det var innan jag insåg att plåstrigheten inte avtar, och hur extremt enerverande JAG tycker det är att ha honom halvvägs i knäet hela tiden. Jag pallar det helt enkelt inte (även om jag ÖNSKAR att jag gjorde det)

Han tycker ju helt klart att det är en riktigt otäck situation och om han är SÅ låst som du beskriver så funkar det kanske inte med att bara "låta honom vänja sig" eftersom han inte blir det minsta bättre.

Han klarar alltså av en reflexsele, men inte dragselen och heller inte ett täcke... hmmm.... I så fall kanske du kunde testa med en nomesele istället, de funkar ju bra att dra med. Iofs lite meckigt att skaffa en ny sele, men samtidigt kan det ju vara värt det om han tycker att en nomesele är okej.

Jag vet hur jag i alla fall hade försökt göra med mina klickertränade hundar - jag hade använt shejping och frivilligt fått dem att VILJA ha selen på sig.

Gjorde så med Garibaldi när jag för något år sedan testade en sån där genomskinlig tratt/krage - det var nån av de andra hundarna som haft den men jag ville testa på Gari och då upptäckte jag att han nästan fick panik. Nå, inte riktigt, men antingen försökte han få av kragen med tassarna (och eftersom han ibland är halvt om halvt kattlik med sina tassar så lyckades han ju) eller så stod han stilla med ett lätt paniskt uttryck i ansiktet.

Jag insåg att den dag jag skulle behöva kragen "på riktigt" så vore det ju dumt om han hatade den, så jag tog snabbt av den, fram med klicker och godis och så shejpade jag honom att först bara titta på kragen, sen försiktigt sticka fram nosen och sen så småningom sticka in huvudet i den. När vi sen tog paus så ställde jag ner kragen på golvet och en liten stund senare hade jag en hund som självmant gick dit och tryckte ner huvudet i kragen för att få belöning. :D

Många gånger är det så mycket effektivare att få dem att själv vilja göra saker än att tvinga dem - ibland funkar det med att helt enkelt bara låta dem vänja sig men när det inte fungerar, och det gör det ju tydligen inte i stackars Viktors fall och jo, jag tycker synd om honom, han är ju uppenbarligen väldigt störd av det hela, lilla gubben. :(

Förstår att du inte orkar med klängigheten och ärligt talat så undrar jag om det verkligen blir så mycket bättre bara genom att ignorera honom; i alla fall tar det förmodligen längre tid än vad du står ut med. ;) Plus att det ju är ganska jobbigt för Viktor också under tiden.

Så mina tips - antingen shejpa in det (du måste ju inte använda klicker om du nu inte brukar göra det, men använde bollen som belöning om det nu är favogrejen, eftersom han är så pass tagen av alltihopa som hör ihop med selen), eller prova med en nomesele.

Eller möjligtvis en sak till... låt honom dragträna med lite lagom tyngd först - koppla ett expanderkoppel i selen, lägg en boll, gå 10 meter ifrån bollen, ställ upp med hunden vänd mot bollen och låt honom sedan "dra" dig fram till bollen.... känns onödigt att koppla på en pulka det första du gör, enklare om han får "dra" dig. Det kanske kan funka.

Lycka till! :)

Tack för ett bra svar med handfasta tips =)

Shejpa - att jag inte tänkt på det! Ska prova. Jag har klickat honom lite förr, i ärlighetens namn mest när han var yngre, vi kom av oss när vi inte hade något godis att belöna med, och han har svarat bra på det. Jag har shejpat in en enda grej på honom (hakan i golvet) och DET sitter nästan FÖR bra än idag, trots att jag inte underhållit det. När han vill något, när han är osäker etc - poff dimper hakan ner i närmsta underlag. (Aningen opraktiskt när han försöker komma undan att han tigger med att limma hakan i köksbordet och titta på mig och tycka 'duktig eller hur?', men...)

Så shejpa kanske kan funka, jag ska prova!

Nomesele är det en sån där mer Y-formad sak? Finns det sån man kan ha till sån skakel jag har eller kan de bara dra som de gör i spann med lina 'från uppepå ryggen' då?

Och ja, han verkar tycka selen är superotäck (täcket med), och det är hunden som i princip inte bryr sig om något annat nånsin, och jag nästan aldrig sett rädd övht. Så känns väldigt konstigt med den här starka reaktionen (samma med täcket).

Tack för ett bra svar med handfasta tips =)

Shejpa - att jag inte tänkt på det! Ska prova. Jag har klickat honom lite förr, i ärlighetens namn mest när han var yngre, vi kom av oss när vi inte hade något godis att belöna med, och han har svarat bra på det. Jag har shejpat in en enda grej på honom (hakan i golvet) och DET sitter nästan FÖR bra än idag, trots att jag inte underhållit det. När han vill något, när han är osäker etc - poff dimper hakan ner i närmsta underlag. (Aningen opraktiskt när han försöker komma undan att han tigger med att limma hakan i köksbordet och titta på mig och tycka 'duktig eller hur?', men...)

Så shejpa kanske kan funka, jag ska prova!

Nomesele är det en sån där mer Y-formad sak? Finns det sån man kan ha till sån skakel jag har eller kan de bara dra som de gör i spann med lina 'från uppepå ryggen' då?

Och ja, han verkar tycka selen är superotäck (täcket med), och det är hunden som i princip inte bryr sig om något annat nånsin, och jag nästan aldrig sett rädd övht. Så känns väldigt konstigt med den här starka reaktionen (samma med täcket).

Mmm... nomesele använder ju inte skakel utan de dra med lina, fästet sitter rätt långt bak, mot svansroten - sitter så här:

http://www.edshults-hundtillbehor.se/MattabellDragseleNomeBjorkis.htm

Skumt verkligen; det intryck jag fått av Viktor när jag läst om honom är att han är en ganska typisk riesen... :D och man hade kanske inte direkt väntat sig en så kraftig reaktion på något så pass "simpelt" som en dragsele, eller ett täcke för den delen. Men, de är ju personligheter och även om han inte blir skrämd av andra saker så är det ju definitivt något med den där selen som gör honom väldigt otrygg, om än inte vettskrämd.

Shejping funkar ofta väldigt bra - jag har gjort som du med platsliggningen för Garibaldi; shejpat in "hackan i backen" och det är något som han ofta använder när han inte riktigt förstår vad jag vill, ett av de beteenden han oftast testar är just det här. Som du säger - inte helt praktiskt, men det visar ju också på hur effektivt shejping är. :laugh:

Jag hade nog mest hoppats på ett svar ang idiotiskt eller ej att koppla för pulka osv (beskrivet tidigare), då jag ju känner att det här (försöka vänja/vänta ut) inte fungerar.

Men ang vänja, agera som vanligt i meningen inte låtsas om att jag märker hunden som klänger på mig, eller att agera som vanligt i meningen kräva hörsamhet (och då handgripligen få trycka ner honom i korgen när jag säger gå och lägg dig t ex?)

När jag började kände jag ju precis som ni, att det är bara låta den vara på, i sinom tid accepterar han. Det var innan jag insåg att plåstrigheten inte avtar, och hur extremt enerverande JAG tycker det är att ha honom halvvägs i knäet hela tiden. Jag pallar det helt enkelt inte (även om jag ÖNSKAR att jag gjorde det)

Jag tycker det låter jättekonstigt. Att han reagerar så starkt. Men som sagt, det är hundar och inte människor. Allt behöver liksom inte vara logiskt.

Jag gillar inte metoden; "Vi undviker det som är jobbigt och tar istället något annat.. alt. vi struntar i att dra." Men om han är så illa som du påstår hade jag testat med Nomesele som Åsa skrev. Det är ju som en vanlig sele. Det finns en sorts nome inriktad för "spår", som bara har en fästpunkt. Sedan finns det en Nomesele för drag. Som har fästpunkter på sidan också.

Ja, jag är lika förvånad jag, var HELT oväntat. (Jag har sagt det till honom med, du är en riesen för jösses namn, det här är skamligt *s*). Och jag förstår inte ens eg vad det är som får honom att reagera så (varken på täcket eller selen), för det är inte bara 'öh, matte måste jag ha den här töntiga utstyrseln' utan han tycker det är otäckt helt enkelt.

En nomesele är ju ingen hjälp då. Men googlade och hittade den här http://www.bjorkis.com/upload/bilder/selar_bilder/nordisk_sele_yogi_big.jpg

Ska prova shejpa dock, men annars kanske man kan prova en sån, den passar ju med skakel. Dock ingen aning om det skulle funka bättre, jag begriper ju inte ens vad sjutton det är han reagerar på med den här eg, men värt prova kanske om det verkligen inte vill. (Endera det, eller så sätter jag honom i skakel/låter honom dra något i linor och ser om han kommer över det, annars får han väl slippa. Fast jag tror han skulle GILLA att dra, jobba med kroppen OCH ha en uppgift liksom)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 218
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är... 2
Svar
34
· Visningar
5 800
Senast: Puffindog
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 042
Senast: Hipphopp
·
Övr. Hund Jag har en blandrastik på lite över 2år. Hon går fint i kopplet förutom när man är på något nytt ställe (ska lukta överallt) men det är...
Svar
10
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka